Gå til innhold

Burde jeg kjøpe 8800gts vannblokk?

Anbefalte innlegg

har klokket mitt 8800gts640 til 645/1600/999. Men har et zalman vannkjølingssett uten vifte på systemet mitt, og lurte på om det ville være mulig og klokke høyere med vannkjøling. Eller hjelper det bare til hvis jeg skal øke volten. har kommet opp i 11000 i 3dmark06 med e6600. Men skal overklokke systemet mitt slik at jeg kan takle crysis på very high. Kunne noen hjelpet meg litt her, og hvilket program sjekker man om skjerkortets stabilitet i? holder det at det ikke klikker i 3dmark testen. Kan jeg få 12500 uten voltmod? Et OC spørsmål til, jeg økte cpu fsb i bios fra 266 til 320, slik at e6600 ble 2.88ghz, men da klikket det å måtte sette ned rammen til fra 667mhz til 533mhz først, i bios, Hvordan Mhz ligger rammen på da, er veldig lite å hente ut fra min msi p965 neo bios, som ram divider. Har crusial pc5300.. Setter veldig pris på svar, har lest en del men tar lang tid å bli kjent med overklokking,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oj, mange spørsmål! :D

Temperatur er vel det som holder de fleste kort fra å klokke høyere, så å kjøpe en vannblokk eller en vifte hadde ikke vært så dumt.

Det holder som regel, hvertfall for meg, ikke å teste det i 3DMark, men finn maks stabil klokk i 3DMark og klokk heller litt ned når du får krasj/artifacts i spill.

Siden du har PC2-5300-minnebrikker vil du ikke kunne klokke høyere enn 5300 Mbit/s / 8 = ~667 MHz, altså 667 / 2 = 333.5, som gir 1333 1/3 MHz FSB. Altså maks 3 GHz på prosessoren. Men hvis minnebrikkene dine er av noe god kvalitet, er det sikkert at de kan klokke høyere enn det, så det er vel egentlig bare å sette FSB:SDRAM til 1:1 og klokke opp til den ikke vil mer. Øk gjerne spenningen på prosessoren og minnet for å oppnå maks stabil klokk. :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Når du endrer/setter ram-speed i din bios (MSI) så setter du "divider" (egentlig "multi" i dette tilfellet).

Ditt hk har som du har erfart lite valgmuligheter for OC.

Når du setter RAM til 533 så tilsvarer det 1:1 (266x2).

Dvs. at når du setter FSB=333 så kjører RAM på 666 (tilnærmet).

Har hatt ett par slike hk i "billig-rigger" og de stoppet begge på ca. FSB=370-380 som er greit nok for ett så billig/"simpelt" hk.

Når det gjelder Volt-settings mener jeg å huske det var svært begrenset hva du kan sett av VCore/VDimm i BIos.

Det spiller ingen rolle da din CPU (og RAM) vil klare alt det hk kan tilby av OC på stock settings. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
har klokket mitt 8800gts640 til 645/1600/999. Men har et zalman vannkjølingssett uten vifte på systemet mitt, og lurte på om det ville være mulig og klokke høyere med vannkjøling. Eller hjelper det bare til hvis jeg skal øke volten. har kommet opp i 11000 i 3dmark06 med e6600. Men skal overklokke systemet mitt slik at jeg kan takle crysis på very high. Kunne noen hjelpet meg litt her, og hvilket program sjekker man om skjerkortets stabilitet i? holder det at det ikke klikker i 3dmark testen. Kan jeg få 12500 uten voltmod? Et OC spørsmål til, jeg økte cpu fsb i bios fra 266 til 320, slik at e6600 ble 2.88ghz, men da klikket det å måtte sette ned rammen til fra 667mhz til 533mhz først, i bios, Hvordan Mhz ligger rammen på da, er veldig lite å hente ut fra min msi p965 neo bios, som ram divider. Har crusial pc5300.. Setter veldig pris på svar, har lest en del men tar lang tid å bli kjent med overklokking,

Slik jeg ser det så overklokker du for og takle crysis på very high, isåfall burde du nok skaffe deg SLI av disse og kjøre på med fasekjøling og kraftige vmods...;) For uansett hvor mye du måtte klokke på vann så klarer du aldri crysis på very high...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...