Jann - Ove Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 (endret) Ja, da var det tid for min første post her i bildekritikken, starter med ett bilde som ikke har noe spesiellt utenfor snapshot-verdien - plukk det istykker dere! En artig situasjon oppstod en stund tilbake - Frøya er mesterlig til å provosere Virma(bikkja) - I dette tilfelle med å virkelig ta seg til rette i hundesengen. Motivet er ikke så bra utnyttet, kunne vel fått til ett bedre utsnitt ved en videre linse, og eksponeringen er litt hemmet av at Virma står bak ruta. Hvordan bør jeg gå fram for å få mer ut av en slik situasjon? Regner med at eksponeringen kunne vært kurert av en trådløs blitz på andre siden av døren med rett innstilling. Kansje jeg kunne fått mer ut avsituasjonen med ett annet utsnitt selv med 18mm? Exif: 18m f5.6 1/60s 200 iso, innebygd blitz brukt. Edit: Full størrelse var ikke akkurat det... Faens C2H5OH Edit2: En fordel å redigere linken til full størrelse, ikke selve img-en Full størrelse... Endret 9. desember 2007 av jzono1 Lenke til kommentar
Symbiose Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Dette skjønner jeg ikke helt poenget med Lenke til kommentar
Andrs Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 (endret) Negativt: Bildet var generelt veldig mørkt. Vanskelig å se hunden i vinduet. gjenskinn i vinduet liten seng og en enda mindre katt gjør det vanskelig å legge merke til å forstå bildet, i tillegg til at man ikkke ser hunden. Tingene på komoden tar altfor mye oppmerksomhet. det samme gjør komoden. trappa er litt ufordelaktig plassert fordi seeren kan lure på hvor den går. Teppe på gulvet distraherer Blikket blir ledet opp trappa av linjene i trappa. Så vidt utsnitt at manvet ikke hva som er hoved motivet. Planta i trappa ødelegger. veggen til venstre ødelegger litt Bildet virker litt skjevt. Positivt: god ide. Lur plassering av objektene i bildet. (hver sin side) bra med trappa for den skaper dybde. Dette bildet virker som et snapshot ja. Men det var en veldig god ide. Men det ser ut som om du er bevisst med hva du ville vise med bildet, nemlig hunden og katten. Og når du vet hva du vil vise med bildene du tar er du kommet langt. Resten er bare øvelse og småplukk. Håper på å se flere bilder fra deg . Endret 9. desember 2007 av Andrs Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 9. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2007 (endret) Har ikke mye peiling på redigering, men gjorde ett forsøk på å rette opp bildet, med litt beskjæring og kurver: (Full størrelse) dessverre så blir det mye støy av slikt :/ Edit: Greit med bilde/url som fungerer Endret 9. desember 2007 av jzono1 Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 (endret) Du skal få et kompliment, tanken er god. Utførelsen er derimot dårlig. De første gangene jeg så på bildet så jeg ikke bikkja, det er hardt, direkte lys og utrolig rotete bakgrunn. Voldsom gjenspeiling i glassdøra. Forsøk 2 er bedre, men fortsatt ikke bra. Så jobb videre med ideen, så kan det bli bra. Endret 9. desember 2007 av awesnes Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 9. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2007 Men hvordan får jeg gjennomført ett sånt bilde bedre? Regner med at lyset kunne blitt bedre om jeg hadde brukt noe annet enn den innebygde popup-blitzen? Er det noen triks for å få bort den rotete bakgrunnen når man har sånn avstand, eller er det bare cropping som må til? Lenke til kommentar
Eplekakespising Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 det du har tatt bilde av blir litt for personlig og vanlig(les: kjedelig) tror jeg folk vil fram til her. det blir bra neste gang, prøv å gå ut av huset for ta bilde, det hjelper som regel Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Men hvordan får jeg gjennomført ett sånt bilde bedre? Bildet har verdi som personlig minne. Når du ser bildet kan du fremkalle situasjonene der Frøya erter hunden, stemninger, lyder og gode historier. Det er viktig å ta de bildene også, selv om de ikke har så stor fotografisk verdi på egenhånd og neppe får skryt i bildekritikk. Dersom du skulle prøve å få bildet til å fungere bedre på egenhånd kommer jeg på 2 idéer som kan være verdt å prøve ut. Det handler om katten Frøya, da prøver vi å fokusere på Frøya. Når man ser rundt seg i virkeligheten har man mentalt fokus som gjør at man kan legge merke til små detaljer og stenge ute resten av omgivelsene, men når man lage foto må man skape det mentale fokuset kun ved hjelp av størrelser, linjer, former, lys osv. Det enkleste er å gå nærmere inn på katten (og dermed kutte hunden), og prøve få et bedre bilde av den. Dersom den ser litt malplassert og skyldig ut kan man få inntrykk av at den gjør noe den ikke burde ha gjort. Kanskje kan man illustrere med noe som kan vise at katten ikke oppholder seg i kattekurv. Hundeben eller matskål det står "Fido" på. Det vil typisk kreve en del forsøk og flaks for å få et brukbart bilde der katten har et bra uttrykk. Man trenger forøvrig ikke vise hele katten for å illustrere katt, en pote eller værhår kan i visse tilfeller være nok til å formidle idéen katt. Det andre alternativet er å legge seg ned ved siden av kurven og ta bilde av katten i forgrunn og hunden gjennom døra i bakgrunnen. Du må selvsagt flytte litt på kurven, men det er lov siden du skal formidle historen og ikke dokumentere opprinnelig plassering av kurv. Det vil være flere elementer med i bildet og det kan være vanskeligere å få til et bilde der alt klaffer, men det kan ha potensiale. Om du kun tar bilde av katten kan du ha stor blenderåpning og bli kvitt mer rotete bakgrunn ved uskarphet, men dersom du skal ha med hunden også må du ha en viss dybdeskarphet og dermed er det større sjanse for å få med forstyrrende elementer. Flinkere fotografer vil sikkert ha enda bedre idéer, men det viktigste er at du får litt inspirasjon til hvordan du kan tenke rundt formidling av idéene dine. Det er bare å eksperimentere og knipse i vei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå