Gå til innhold

Lage egen gainer med mel, melk/vann og proteinpulver


Anbefalte innlegg

Har du høy forbrenning og trener styrke kan det være vanskelig å få i seg tilstrekkelig med mat for optimal muskelvekst. Derfor kan det være lurt å lage seg en drikkelig miks som er rik på trege karbohydrater. Slikt selges, men en kan også lage en selv. Har i det siste startet å mikse mel og melk, gjerne grovt rug- eller byggmel i tillegg til litt proteinpulver. Det smaker ok og burde gi like god næring som noen brødskiver med proteinrikt pålegg? Rug/byggmel inneholder jo sirka 50-60% karbs, 10% pros, rikelig med fiber og mineraler/vitaminer.

 

Er en lite lysten på mat eller har dårlig tid en morgen er det bare å finne fram shakeren, melposen, proteinpulveret og melk. I tillegg kan en ta en liten spiseskje raps- eller olivenolje og en banan og få et ok måltid ned i magen på 5 minutter. Dette er ikke et helt ideelt måltid, selvfølgelig, men det er jo langt bedre enn lite eller ingenting. Etter trening hender det ofte at jeg ikke føler for mat etter en proteinshake og to bananer, da funker også gaineren veldig fint.

 

Noen som har noen ideer rundt det og hvor gunstig det er/ikke er å drikke mel og melk som en gainer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjør dette ofte om morgenen selv pga. dårlig tid og mangel på matlyst.

 

Blander da 2 spiseseskjeer rapsolje, 50 gram havremel og 1 boks tunfisk i blendern.

Vil derimot anbefale proteinpulver istedenfor tunfisk og heller øke mengden havremel. Havremel er veldig sunt og er bedre enn havregryn i blenderen syntes jeg ettersom det blandes mye lettere ut og det ikke oppstår klomper.

Havremel finner du i lignende pakninger som havregryn bare at de er delvis grønne.

Lenke til kommentar

Ah visste ikke at det fantes havremel, men jeg funderte på det da jeg fant fram byggmelposen i skapet en dag. Lagde gainere med havregryn før, men det ble så tykt, nesten som havregrøt om jeg ikke brukte veldig mye vann/melk. Tenkte på å lage en melmiks av f.eks 1/3 Rug, 1/3 Bygg, 1/3 Spelt bare for å få variert det litt, kanskje jeg skal slenge inn litt havremel også. Nå skal det sies at spelt er dyrere, så kanskje jeg bytter ut det med havremel.

 

Tenkte på å lage en "oppskrift" som gir følgende forhold mellom carbs/pros/fett (som skal være det "riktige" forholdet for en som trener hardt): Målsetning for en shake: 500kcal.

15-20 % av energien fra fett (9kcal/g) 8,3g ren olje = nesten full spiseskje

20-25 % av energien fra protein (4kcal/g): 25g rent = 15g pulver (en får 10g fra melet)

55-60-65 % av energien fra karbohydrater (4kcal/g): 75g rent = 110-120g mel

 

Også melk da; skal teste ut hvor mye som gir en fin blanding senere, slenger ikke i meg en før middag ;)

 

Forresten; kompisen min kom med et tips for å få bort tunfisksmaken fra tunfisk, ved å blande det med banan. Skulle visstnok fungere overraskende bra siden banansmaken er ganske dominerende.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Pirk Pirk ingenting som heter Har du høy forbrenning

De som har denne "sykdommen" høy forbrenning spiser bare mindre er dem forbruker.

Så spiser du forlite? Blir mer korrekt.

At folk har forskjellig stoffskifte er helt naturlig. For høyt/for lavt stoffskifte er faktisk en sykdom, men jeg sier ikke at noen her har så høy/lav grad av det. Gener og igjen hormoner regulerer hvordan det fungerer for den enkelte. Mer muskler gir økt forbrenning. Joda, trener en riktig med vekter uten å gå opp i vekt, spiser en sannsynligvis for lite, men en må ikke se bort ifra det faktumet at folk har forskjellig grad av forbrenning.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

4 spiseskjeer mel? Litt lite det da.. Og litt vel mye proteinpulver:P Melet inneholder i tillegg 10% proteiner. Rapsoljen pleier jeg å ta rett i munnen etterpå. Dessuten har jeg funnet ut at det er bedre å blande med vann da det bli mindre bobler (en får mindre luft i magen) og blandingen blir tynnere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...