Gå til innhold

Driftsikkerhet ved CF som harddisk?

Anbefalte innlegg

Ser på www.komplett.no at de har SATA til CF adapter til 350,- og Lexar 8GB CF-kort med over 40MB/sek.

Lurte på å kjøpe 2 stk av hver til 3498,-

Dette vil i RAID-oppsett gi 16GB "harddisk" med over 80MB/sek og nær null søketid.

Det jeg lurer på er hvor lenge dette vil virke i praksis som Windows XP harddisk?

Noen som har noe erfaringer med dette?

Vet at alle flashbaserte minnekort har begrenset antall overskrivninger før de slutter å virke skikkelig. Alle som kjenner windows godt vet at dette er en dårlig kombinasjon med Windows XP.

Noen som har kjørt lignende oppsett i praksis? Eventuelt hvor lenge vil dette fungere? Snakker vi måneder eller år på levetid?

Maskinen brukes hjemme og kanskje en time eller to om kvelden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde å sette opp to identiske minnepenner opp i raid for en tid siden.

For å si det slik: Du vil ikke få det til fordi windows oppfatter minnekort som "flyttbare medier", og vil derfor ikke kunne konvertere diskene til dynamisk disk.

Mulig det er en vei utenom, men ikke såvidt jeg vet.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Joda, med CF-adapter så kobles minnekortene til harddisk-kontrolleren på hovedkortet, og ikke til USB. Både bios og windows vil se dette som harddisker. Det skal funke fint. Jeg bare lurer på hvor lenge det vil funke.

Å kjøre windows på USB-penn er også mulig, men vet ikke om RAID på USB går. For å få til dette så må installasjons-cd til Windows redigeres. Fant oppskrift på dette på google en gang, men syntes dette så ut som mer jobb enn det var verdt.

Lenke til kommentar

Eg har en mini-itx maskin stående under senga med IDE-CF-adapter og 2GB minnekort. Flash-lagring var da kritisk med tanke på støy og siden hovedkortet fra før var vifteløst er det helt stille.

Maskinen kjører Debian og eg har enda ikke hatt et eneste problem. Bank i bordet :)

Ikke blir den varm og ikke er den ustabil. Den gjør sant nok ikke tunge oppgaver bortsett fra å kalkulere vekketidspunkt og kjørerute til jobb en gang til dagen.

Men når det gjelder RAID løsningen du tenker på så ser eg ikke noe problem med det. Det eneste eg har hørt er en viktig forskjell mellom harddisk og flash er at flash har en mindre levetid i forbindelse med skriveoperasjoner. Eg vet ikke om dette er korrekt, men det kan jo være en ting verdt å sjekke ut.

Lenke til kommentar
Joda, med CF-adapter så kobles minnekortene til harddisk-kontrolleren på hovedkortet, og ikke til USB. Både bios og windows vil se dette som harddisker. Det skal funke fint. Jeg bare lurer på hvor lenge det vil funke.

Ok, her ser jeg at jeg ikke er helt oppdatert. Har du lenke til en slik adapter på norsk nettbutikk? Prøvde å lete litt rundt på komplett men fant ikke. Jeg fant bare motsatt adapter (koble harddisk til usb).

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338379

Compact Flash til S-ATA interface.

Kr 350,-

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=121280

Compact Flash til P-ATA (IDE)

Kr 250,-

Jeg har også lest at linux går fint på CF-kort, men Windows skriver ofte til samme sted på harddisken. Tror det er en eller annen logg som oppdateres med 2-3 minutters mellomrom. Det er denne slitasjen jeg tenker på som et problem.

Prøvde en gang å kjøre en internet-sharing server på Windows XP (den gangen router var dyrt å kjøpe). På denne prøvde jeg å sette harddisk til å sovne etter 1 minutt med strømsparing, men det var skjelden at harddisken fikk sove i mer enn ca 1-2 minutter før Windows skulle skrive noe til den igjen. Ingen antivirus eller annen sofware lå å kjørte som skulle få dette til å skje. Dette var noe et av kjerneprogrammene i XP drev med helt på egenhånd.

Lenke til kommentar
Ingen antivirus eller annen sofware lå å kjørte som skulle få dette til å skje. Dette var noe et av kjerneprogrammene i XP drev med helt på egenhånd.
Ja du har rett. Hos meg fant jeg ut at det er csrss.exe som forårsaker denne aksesseringen.

Jeg brukte Process Explorer til å finne det ut. Problemet er bare det at csrss.exe er bare en tjeneste for andre programmer/tjenester som skal skrive/lese fra disk. Så derfor er det umulig å finne ut hvilket program som ligger bak skrivinga.

[edit]

This is the user-mode portion of the Win32 subsystem (with Win32.sys being the kernel-mode portion). Csrss stands for client/server run-time subsystem and is an essential subsystem that must be running at all times. Csrss is responsible for console windows, creating and/or deleting threads, and some parts of the 16-bit virtual MS-DOS environment.
Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...