Tygg3n Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Trur ikkje muslimer flest har noken større plan om å gjere om Norge (eller noken andre land her i vesten) det handler bare om å få ein viss muligheit til å bedrive religionen sin. og dette er vel eigentleg greit sålenge det ikkje går utover andre i stor grad. Den greia med handicappede, var kanskje eit dårleg eksempel. ville bare poengtere at man ikkje bare skal tenke på seg sjølv, men andre sine behov og Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Tja, virker rimelig for meg. At noen rom blir tilrettelagt for muslimer er da ikke noe problem. Når det kommer andre muslimer så kan jo de bli plassert på rommene som allerede er tilrettelagt. Jeg vil advare mot å vike en tomme for slike spesialkrav. De vil ikke gi seg før det er innført sharialover i Norge og det er forvirrede folk på den politiske venstresiden som faktisk er villige til å gå med på det. Du er tydeligvis ikke klar over ressurssituasjonen på norske sykehus. Alle spesialordninger krever mere ressurser. La oss si at et sykehus tar deg på ordet og sier de skal ha spesialrom for muslimer. Her er dilemmaer som vil komme: A) Det er ikke nok muslimer til alle muslimrommene. Skal rommene stå tomme mens andre legges på gangen eller skal de kunne brukes og så skal de som bruker rommet måtte flytte på gangen om det kommer muslimer? B) Hva skjer om det kommer for mange muslimer? Sykehuset har jo allerede lovet muslimrom. Skal andre rom da straks gjøres om til muslimrom og de som er der flyttes på gangen? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Trur ikkje muslimer flest har noken større plan om å gjere om Norge (eller noken andre land her i vesten) det handler bare om å få ein viss muligheit til å bedrive religionen sin. og dette er vel eigentleg greit sålenge det ikkje går utover andre i stor grad. Når man krever at det brukes flere ressurser på sine spesialkrav så må det brukes mindre ressurser på andre, så enkelt er det. Om ca. 100 år er det muslimsk flertall i Norge. Tror du virkelig dette ikke vil føre til store forandringer i Norge? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Trur ikkje muslimer flest har noken større plan om å gjere om Norge (eller noken andre land her i vesten) det handler bare om å få ein viss muligheit til å bedrive religionen sin. og dette er vel eigentleg greit sålenge det ikkje går utover andre i stor grad. Den greia med handicappede, var kanskje eit dårleg eksempel. ville bare poengtere at man ikkje bare skal tenke på seg sjølv, men andre sine behov og Jeg er enig i at man må få en mulighet til å utøve sin religion. Religionsfriheten er absolutt et gode. Men problemet her er jo at utøvelsen krever andres bistand, ved at senger og toaletter må flyttes på osv. Og det blir etter mitt syn ganske annerledes: Én ting er at folk skal ha rett til å være muslim og be mot Mekka m.v.; en annen ting er at de skal kunne kreve andres hjelp til denne utøvelsen. Etter mitt syn kan man tro på hva man vil, delta i de religiøse ritualer man vil, men man kan ikke uten videre kreve at andre skal legge til rette for det. Lenke til kommentar
Tygg3n Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Muslimsk fleirtall? det er mannen som tar Carl I. Hagen veldig seriøst her altso? Formerer muslimer seg i mykje større grad enn nordmenn? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Jeg ser ikke helt problemet med at slikt blir tilrettelagt, innenfor rimelighetens grenser selvsagt. Men så er ikke jeg paranoid for "den muslimske invasjonen" heller da... Vel, nå er det snakk om at de stjeler tid fra folk som faktisk trenger tilsyn fordi de skal "snus mot Mekka" på bakgrunn av religionen deres. Allah forstår nok hvis de blir hindret, de kan jo bare legge huet i riktig retning. Burde holde det. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Muslimsk fleirtall? det er mannen som tar Carl I. Hagen veldig seriøst her altso?Formerer muslimer seg i mykje større grad enn nordmenn? Aner ikke hva Carl I sier om saken, men det holder antagelig med å videreføre dagens hodeløse praktisering av politisk asyl og familiegjenforening for å oppnå det. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Hadde heller bare snudd senga permanent mot mekka så slipper man det problemet. Unødvendig å blande inn sudan da det et fattig og ustabilt land. Men la oss si India, så tror jeg engelskmenn ville fått en meget god behandling på et eldrehjem. Mulig det er unødvendig å nevne men disse muslimer er engelskmenn og ikke indere. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Hadde heller bare snudd senga permanent mot mekka så slipper man det problemet. Unødvendig å blande inn sudan da det et fattig og ustabilt land. Men la oss si India, så tror jeg engelskmenn ville fått en meget god behandling på et eldrehjem. Mulig det er unødvendig å nevne men disse muslimer er engelskmenn og ikke indere. Engelskmennene ville fått god betaling fordi de kunne betale for seg selv. Siden det også kan være økonomiske interesser ved å bli godt likt av England så tar jeg heller å sammenligner med en nordmann som bor i India. Hvis han krever at hver dag må han bæres ut for å be under åpen himmel tviler jeg sterkt på at ønsket hans hadde blitt oppfylt om han kom til et indisk sykehus og hadde ikke penger. Han hadde vært heldig om han i det hele tatt hadde kommet inn i sykehuset. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Men det gjelder vel alle indiske også, jeg føler ikke at de gjør noe forskjell sånn sett. England og Norge har et velferdssamfunn der staten skal tilby tjenester som er til beste for befolkningen, ser ikke noe feil med. Eneste jeg ikke skjønner er at hvorfor de ikke bare kan snu sengen permanent. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 (endret) Men det gjelder vel alle indiske også, jeg føler ikke at de gjør noe forskjell sånn sett. England og Norge har et velferdssamfunn der staten skal tilby tjenester som er til beste for befolkningen, ser ikke noe feil med. Eneste jeg ikke skjønner er at hvorfor de ikke bare kan snu sengen permanent. Tror nok India følger hinduistiske praksisser på sykehusene sine siden det er veldig mange hinduister der. Jeg forstår ikke hvorfor land som England og Norge må være så utrolig mye mer tolerante enn andre land. Selvfølgelig skal du få lov til å tro hva du vil, men å kreve spesialbehandling på grunn av din relgion mener jeg er galt. Å snu sengen permanent er noe de kan gjøre, men jeg tenkte mer på det å kreve rennende vann, og en til å hjelpe dem med å be fem ganger om dagen. Endret 9. desember 2007 av Camlon Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Det går utover krav om toleranse, men tilretteleggelse til religion - noe som er en negativ utvikling for sekulariseringen i mine øyne! Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 (endret) Er de så fryktelig tolerante da? Det er snakk om ganske mange millioner innvandrere i England, skal man ikke ta litt hensyn til dem. Rennende vann, er det ikke bare å skru på springen? Men jeg vet egentlig ikke hva selve prosedyren de vil ha innebærer, om det tar halvtime eller halv min pr pasient, bør ha noe å si. Poenget mitt er vel at man ikke bare skal avfeie alt med engang uten å se på hva realitetene er. Personlig syns jeg det er rart at de klarer å be, men ikke å stå opp og rette opp senga men det er nå bare meg. edit: Til Koevoet: Det er som regel slik at jo eldre man er jo mer religiøs er man. Det er noe man kan observere overalt. Man kan ikke tvinge folk til å ikke tro. Og jeg regner med at de har noen greier for andre religioner også, inkludert protestantisme, katolisme osv. Endret 9. desember 2007 av Blåbær Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Poenget mitt er at man skal tolerere alle religion men begrense seg i hvilken grad spesifikke religiøse krav må imøtekommes på offentlige institusjoner. Mao det de fleste andre her mener. Disse kravene er urimelige og bør derfor ignoreres. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Selv ville jeg nok aldri godtatt dette dersom jeg hadde jobbet på sykehus. Dvs. jeg skulle hatt ingenting av nødvendige gjøremål før dette hadde blitt tema. Men selvsagt...dersom jeg hadde hatt ingenting å gjøre, så skulle jeg nok hjulpet de. Men ettersom jeg leste i denne tråden, så tror jeg at jeg skal snu toalettene mot Mekka når jeg bygger meg hus Fattern har jobbet som Kaptein på diverse tank og lastebåter og han fortalte om en liten konflikt de hadde en gang. De hadde en muslim ombord som selvsagt skulle be til angitte tider. Han pleide å komme opp på brua og sjekke retningen før han la seg til på dekk med teppet sitt. Styrmannen om bord gjorde ett lite pek og endra retningen på båten etter at muslimen hadde vært å sjekka retninga. Han var visst noe pisst når han fant ut at han ikke hadde vært vendt mot Mekka i bønnen sin... Respektløst...ja visst... men jeg synes det var litt morro også... Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Så længe det er "praktisk muligt" og ikke går udover andre patienter, skal sygeplejerskerne rulle rundt med de muslimske patienters senge. Sånn, tror ikke det er så ille som dere andre får det til høres ut som. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Vi burde avskaffet kristen julefeiring på alle offentlig institusjoner. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Vi burde avskaffet kristen julefeiring på alle offentlig institusjoner. Hvis jeg bodde i et muslimsk land ville jeg aldri ha forventet at de hadde kristen julefeiring på sykehusene. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Huff og huff. Kamelskjendere, korkje meir eller mindre. Kreve at andre land skal ta et påfunn fra 600 e.Kr så seriøst at man må snu doen andre veien. Ha, ha,ha! Nei....... nå har jeg hørt det og. Dette kan bare Æres-sosionomer støtte. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 (endret) Vi burde avskaffet kristen julefeiring på alle offentlig institusjoner. Hvis jeg bodde i et muslimsk land ville jeg aldri ha forventet at de hadde kristen julefeiring på sykehusene. Men igjen, vi har fortsatt ikke noen muslimske land med et velfungerende velferdssamfunn. Endret 9. desember 2007 av Blåbær Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå