Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan komme ut av skapet?

Gjest felixersvart

Anbefalte innlegg

Gjest jhkafglsdf

jeg er 26 år. Jeg er biseksuell. Jeg har ikke fortalt dette til noen. Jeg har levd som heterofil/seksuell hele livet uten å fortelle om at jeg også tenner på gutter.

Er det noen der ute som har kommet ut av skapet i "voksen" alder? Hvordan gjorde dere det? Hva slags reaskjoner fikk dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kom riktignok ikke ut i voksen alder, men likevel. Jeg husker en metode jeg brukte med en venninne. Hun spurte hele tiden "hvordan går det med kjærlighetslivet" til alle sammen. Og jeg sa konsekvent at jeg slet med å komme over "en person". Jeg brukte "en person" konsekvent, helt til hun begynte å spørre direkte "hvem er HAN", og jeg svarte igjen med "person". Til slutt spurte hun rett ut "er det en jente?" og da bare svarte jeg ja. Mye lettere å svare når noen spør, føler jeg, enn å si det rett ut.

Men, ett råd. For guds skyld, om du planlegger å si det til noen. Ikke nekt for det en time før du kommer med bomba. o_O

Lenke til kommentar
Men jeg har en guttunge fra et tidligere heterofilt forhold. Hva vil hu tro om jeg kommer ut nå?

det skal nå ikkje du tenke på! du er nå ikkje i lag med henne lengre. pluss du sei nå det at du er bi å ikkje homofil.

bedre at du kommer ut no,når guttongen er liten....verre dess eldre dei blir

Lenke til kommentar

Eg "kom ut" for litt under et år siden. Ikke noe big-deal egentlig. Eg har aldri følt at det var noe eg måtte skjule, men eg har heller aldri hatt behov for å si det til noen. Dermed føler eg ikke at eg har "kommet ut av skapet" som mange beskriver det.

Eg føler egentlig eg har vært veldig heldig med omgangskrets og venner. Det har aldri vært spørsmål rundt å akseptere det. Når eg "kom ut" var det ikke annerledes en at eg ble "tatt på fersken" i å kline med en gutt. Noen spørsmål kom det jo, men det ble akseptert. Men det tipper det har mye med hvordan eg er som person.

Samtidig føler eg at det er langt enklere å bli "godtatt" i samfunnet dersom man er bifil kontra å være homofil. Homofile kamerater eg har ser eg har det langt værre å bli akseptert en det eg opplever i forhold til min legning.

Eg kan godt tenke meg du har behov for å snakke med noen om dette. Det var hvertfall det eg følte som den største lettelsen ved å "bli oppdaget". Og da er nok de nærmeste det mest naturlige. Kanskje noen søstre eller brødre? Min familie har det værtfall vært veldig godt å få snakke om dette med. Selv om eg ikke trodde eg hadde behov for det.

Hvordan dette sies har jo også litt å si i forhold til hvordan de første reaksjonene blir. Anbefaler i grunn å vise at det er naturlig for deg og at du er komfortabel med det. Samtidig kan det kanskje lønne seg å gi noen hint, eller forklare det i et naturlig øyeblikk. Nie har et godt eksempel. "Hvordan er kjærlighetslivet ditt for tiden?" så kan man jo svare at man har truffet en gutt osv. Det var slik eg sa det til søstrene mine.

Men lykke til. Det er mange som oss. Ikke vær redd for det :)

Lenke til kommentar
Men jeg har en guttunge fra et tidligere heterofilt forhold. Hva vil hu tro om jeg kommer ut nå?

Eg har ei datter fra et tidligere ekteskap. Ikke noe problem det. Personlig ser eg heller ikke noe problem i det om du hadde vært homofil, men eg kan forstå at det er lettere å akseptere når man i stede er bifil.

Dessuten er det en gylden mulighet for å vise sønnen din at det er greit å være seg selv. :)

Lenke til kommentar

Jeg vil bare påpeke at han er biseksuell og heterofil.

Han tenner på både gutter og jenter, men forelsker seg bare i jenter.

Men, ut fra det så kan jeg ikke forestille meg at det skulle være et problem for eksen din. Du har jo faktisk både vært forelsket i henne og tent på henne. Eneste er at du tenner på en ekstra ting, på ett vis.

Og som nomore sa, det er en gylden anledning til å vise guttungen at det er greit å være seg selv. =)

Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter

De er jeg mer eller mindre ute av skapet til et par venninner. De tok det kanskje bra, ,men så er de skjeive selv da.

JEne av dem er utrolig lett å snakke med og jeg klarte derfor å snakke mde henne om ting jeg ikke har snakka om med noen andre. Hu hjalp meg med å fortelle det hu andre venninna også. Det blir deilig å slippe å fornekte ting til det to i hvertfall. Kanskje de kan hjelpe meg å komme ut blandt andre også etter hvert. Foreløpig si vil jeg gå sakte frem Fortelle kun de jeg er sikre på og så kan jeg kanskje begynne å slappe av litt mere etter hvert :)

Det er en merkelig følelse å skulle fortelle noe sånt. Man har så lyst til å si det men samtidig så er man skitredd.

Lenke til kommentar
Eg kan forstå at det er merkelig å snakke om det :)

Men hva er du redd for?

Folks reaksjoner rett og slett

Vel, å gå ut av skapet er lettere enn du skulle trodd. Hvordan skap er det snakk om?

Som biseksuell

Og jeg må si at de to jeg ahr kommet ut til tok det bra. Mulig fordi de er skeive selv.

(oluss en som ikke sam noe i det hele tatt fordi han er modd)

To tonn har blitt fjernet fra skuldrene mine ikveld

Lenke til kommentar
Vel, å gå ut av skapet er lettere enn du skulle trodd. Hvordan skap er det snakk om?

Som biseksuell

Og jeg må si at de to jeg ahr kommet ut til tok det bra. Mulig fordi de er skeive selv.

(oluss en som ikke sam noe i det hele tatt fordi han er modd)

To tonn har blitt fjernet fra skuldrene mine ikveld

Oi. Trodde jeg var i OT-baren :p .

Lenke til kommentar

Flott du har tatt det første steget i alle fall. ^^

Det er ofte det som er verst, for meg skjedde det helt naturlig at de første fant det ut, men når jeg skulle -si- det til den første. Wow, for en mageknip. Helt sykt. Men det ble lettere. Det ble til og med en lettelse når folk reagerte drit, for nå visste de det i alle fall. =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...