Gå til innhold

hjelp! vet ikke hvordan jeg får surround

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei
Ved kjøp av nytt sorround anlegg så må du konfigurer Windows (Som jeg tror du bruker) til å vite at det selv har seks høytalere. Du kan gjøre det slik i XP

Start/start>Control Panel/kontrollpanel>Sounds/lyd
så trykker du på Advanced/avansert
nederst til høyre. i den ruten du får opp. Dermed får du et bilde av en skjerm og høytalere. Så velger du hvor mange du har.
Har du et lydprogram som F.eks "Realtek" så skal denne konfigureringen kunne gjøres ved hjelp av det.

Endret av Hoisveen
Lenke til kommentar

Det kunne hjulpet å vite hvilken surroundreciever og hva slags lydkort det var snakk om.

Forespeilier at du har 5.1 høyttalersystem, stemmer det?

Sansynligvis er det bare en instilling som er gal, det gjelder bare å finne ut hvilken.

Antar du ikke har brukt koaksial, men optisk utgang fra PCen. Ikke at det er noen forskjell, men jeg bare lurer på hva slags PC du har som har koaksial utgang på lydkortet :p

To tips er å sjekke at filmen du spiller av faktisk har 5.1 lydspor, og sjekke at det er det du spiller av.

Lenke til kommentar

spilte akkurat av en film (transformers DTS) og fikk alle lydene jeg skal ha, stemmer og alt

men om jeg starter en annen film uten DTS får jeg alle effektene men ingen stemmer.

må i såfall ha en løsning som gjør at jeg kan switche over noe uten og måtte bytte ledninger bak hver gang jeg skal se film :O

Lenke til kommentar

Det har ingenting med kablingen å gjøre, for S/PDIF overfører all lyd.

Det er nok heller recieveren det er noe galt med, eller instillingene på den.

Hvis du har recieveren innstillt til å spille av Dolby DTS, og filmen du spiller av ikke har dette lydfromatet, så blir det sansynligvis kluss.

Hva slags surroundreciever har du, og er det DVD eller "rippa" filmer du ser på?

Testa ut forskjellige avspillingsinstillinger på recieveren?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

fant ut av hele greia ikke så lenge etter jeg lagde posten, blei bare litt skjokkert da jeg koblet opp alt og fikk lyd fra musikk og effecter men ikke noe prating etc i filmer.

Var reciveren som jeg måtte stille litt på ja, siden den var helt ny var det nok litt mangel på kunskaper fra min side, men nå er alt i orden og spiller bra som rakkern!

takk for hjelpa :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...