Gå til innhold

Ny LCD-skjerm

perbl

Anbefalte innlegg

Da fikk jeg meg omsider lcdskjerm, og foreløpig er jeg storfornøyd. Kjøpte en Eizo L565, den sorte utgaven. Både responstid og farger er mer enn nok til mitt bruk (mest arbeid, en del film og litt spilling).

Det eneste jeg er litt misfornøyd med, er at i det ene hjørnet (øvre venstre) skinner det litt lys tilsynelatende ut fra under rammen, slik at man ikke får en monoton sort flate når man ikke viser noe bilde på skjermen. Dette påvirker ikke andre farger enn rent sort, har jeg hele bildet hvitt er det ingen forskjell å se. Lurte på om noen har vært borti samme problemet, er ikke helt sikker på om jeg bryr meg om å levere den tilbake, da problemet ikke er så stort, men er jo litt småirriterende uansett når man vet at det er der...

Ellers var skjermen helt fri for døde pixler, noe jeg var glad for hvertfall :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Om jeg har helt sort bilde på min L565, så får jeg også rare hjørner, om jeg ikke sitter helt "beint" på skjermen. Plager meg ikke da det vanligvis er litt farge på skjermen. Men det skal vel være slik?

-Jan Ove-

Lenke til kommentar

Har testet 5-6 LCD skjermer og har støtt på dette problemet på alle sammen, dette har vært fra forskjellige produsenter. Kan testes ved å sette skrivebordet til sort farge og slå av lyset i rommet. Det jeg har opplevd er et tåkelignende lys fra hver kant på skjermen som blir svakere inn mot midten. Tror nok de fleste produsentene har dette som et problem, men vet ikke helt hva det skyldes. Tror ikke du vil komme unna dette selv om du bytter skjerm... Men nå har jeg ikke testet Eizo så det skal jeg ikke si sikkert. Har ikke testet noen skjermer med DVI ennå, kanskje det ikke er slik på dem..? Noen som vet ?

Lenke til kommentar
Har testet 5-6 LCD skjermer og har støtt på dette problemet på alle sammen, dette har vært fra forskjellige produsenter. Kan testes ved å sette skrivebordet til sort farge og slå av lyset i rommet. Det jeg har opplevd er et tåkelignende lys fra hver kant på skjermen som blir svakere inn mot midten. Tror nok de fleste produsentene har dette som et problem, men vet ikke helt hva det skyldes. Tror ikke du vil komme unna dette selv om du bytter skjerm... Men nå har jeg ikke testet Eizo så det skal jeg ikke si sikkert. Har ikke testet noen skjermer med DVI ennå, kanskje det ikke er slik på dem..? Noen som vet ?

Jeg bruker DVI-tilkoblingen. Det er kanskje bare slik det er med LCD?

-Jan Ove-

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at det er bare fra det ene hjørnet, det er ikke fra alle hjørnene. I de øvrige er skjermen konstant sort (sort som den blir hvertfall :smile: ). Det er altså et lys, ikke at fargen blir litt annerledes pga betrakningsvinkelen.

Men jeg vurderer å ikke gjøre noe med det, da jeg er redd for å få en ny skjerm med døde pixler, vet ikke om jeg synes dette er noe større problem enn å ha en lysende prikk midt i bildet som jeg kan se hele tiden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...