Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Matolje i bilen


Ducato

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Går det an å kjøre på ren fritryolje? Man kan jo bygge om så man han en 10liters tank til diesel og en 50 liters til frityolje, så kan man starte og parkere med diesel og kjøre på ren frityrolje ellers.

Jeg så på tv at det var en engelskmann som blandet inn et narturlig løsemiddel i oljen så den ble mer tyntflytende, det må jo være noe for oss i det kalde nor.

Lenke til kommentar
Går det an å kjøre på ren fritryolje? Man kan jo bygge om så man han en 10liters tank til diesel og en 50 liters til frityolje, så kan man starte og parkere med diesel og kjøre på ren frityrolje ellers.

Jeg så på tv at det var en engelskmann som blandet inn et narturlig løsemiddel i oljen så den ble mer tyntflytende, det må jo være noe for oss i det kalde nor.

 

Det går greit å kjøre på renset brukt frityrolje, mener faktisk at et av de større oljeselskapene drev med tester av dette i tyskland for noen år siden (tror jeg så det på nyhetene eller noe slikt). Det aller beste er vel å blande frityrolje i diesel, så har man litt mer tynntflytende drivstoff. Bør nok uansett ikke brukes i vinterhalvåret, men til sommerkjøring går det kanskje.

 

Miljømessig er det et bra alternativ, ettersom firtyroljen allerede har vært brukt, og egentlig skulle kastes. Selvfølgelig er det ikke nok frityrolje i verden til å drive alle biler, men om det som finnes av brukt frityrolje ble brukt så ville det jo hjelpe litt for miljøet (Blir ganske mange 1000 tonn på verdensbasis, og det er like man tonn diesel spart.)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Føler jeg sitter her med mange spørsmål, men begynner så smått i en ende...:

 

Kjører selv på frityrolje fra MC-Donalds og har gjort det i ett halvtår sålangt.

Jeg kjører på helt ren olje, ingen dieselblanding. Mister nok rundt 8-10% effekt og derfor også ett høyere forbruk enn jeg ville hatt på diesel.

Har ikke gjort noe med motor eller filtre, men har funnet ut at det kan lønne seg med varme på filter ved kaldere temperaturer...

 

Så om noen vet hvor jeg kan få tak i dieselfilter med varmeelement til en mercedes 300D type 123, ville det vært flott.

 

Så til oljespørsmålet, jeg kjører på olje raffinert med kaustik og metanol.

Det har jeg hørt er nødvendig for å bryte ned de lange fettmolikylene som skader motoren.

Ducato mener her at det holde med rensing, men da vil fremdeles de lange molikylene være til stede og danne store avleiringer rundt ventiler og på stempeltopper, som igjen fører til motorhavari....

Eller er jeg helt på bærtur nå?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ducato, du skriver i første innlegget ditt at alle dieselbiler kan kjøre på matolje, heller ikke den kjøper jeg. En moderne bil med partikkelfilter vill mest sansynlig rase...

 

Har lurt litt på muligheten med å kjøre på hydraulikkolje med 5%bensin, noen som har noen formening om den muligheten på en gammel dieselbil? (dette er seff ikke ment miljømessig, mer på å spare penger...)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen.

 

Kommentar til at alle Dieselbiler kan kjøre på matolje. Det var feil av meg.

Ikke alle kan kjøre på matolje.

1. Partikkelfilter og elektronikken klarer ikke å lese den eksosen som kommer ut av motoren.

2. Noen dieselpumper klarer ikke å jobbe med matoljen, bl.a. pga høyt trykk.

Det er pumper som:CAV, Lucas, Stanadyne, RotoDiesel eller Delphi.

 

Kjøre diesel på hydraulikkolje.

 

Har selv sett en Mercedes 300D som ble bygget om til hydraulikkolje.

Det måtte inn en tannhjulspumpe med trykkregulator for å mate olja fra tanken til dieselpumpa.

I tillegg måtte han varme opp oljen, da den også er tykkflytende, så han kjøpte ett forvarmet dieselfilter som han kobla til kjølevannet og ett elektrisk PTC element.

Da gikk det fint å kjøre på denne oljen.

 

På Finn.no har Selkomotor til salgs et slikt filter. Søk på forvarmet filter, planteolje på Finn.

 

Rense den brukte matoljen

 

Har du en gammel bil uten verdi og liker å bli nedsølet av matolje en gang iblant kan du filtrere oljen gjennom filter som er ned til 1 micron. For at oljen skal gå gjennom filtret, må den varmes opp så den blir tynnflytende.

Men oljen blir ikke 100% ren, da du ikke får bort bundet vann, vannløselige mineraler, som f. eks. salt, sukker og krydder. Du får heller ikke bort de partikler som sliter mest på en motor, dvs. mell. 2 og 7 micron.

 

Vil du rense oljen uten søl, uten for mange arbeidsoperasjoner, skal du ta en innvestering i en sentrifuge.

Se www.selkomotor.no der en slik sentrifuge er til salgs.

Denne sentrifuge drives av en hydraulpumpe/tannhjulspumpe med et trykk på maks 6 bar, 2-6 l/min.

Oljen skal varmes opp til 80-90 grader, og da vil du kunne ta bort bundet vann og alt det andre man ikke vil ha inn i en litt dyrere bilmotor.

(Det som skjer er at det vann som er bundet i oljen, ser du ikke da det er i form av mikroskopiske dråper. Pga overflatespenningen i matolje, klarer ikke vanndråpene å samles til større synlige dråper. Da disse varmes opp til 80-90 grader når de kokepunktet under trykk, og vil utvide seg. Når de kommer inn i sentrifugen, utsettes de for 2000G, og når de så forlater sentrifugen tilsammen med oljen, eksploderer de og fordamper.)

 

Jeg har renset flere tusen liter matolje på denne måten, og kan ikke tenke meg å bruke filter.

Kostnaden for et anlegg ligger på ca. 7000 kr. Selv har jeg kjørt 33000 km på ren matolje med en 2,5liters dieselmotor. Regn selv ut hva jeg har spart, forbruket ligger på ca. 1,3l/mil.

 

Er du virkelig interessert i dette, så kan jeg hjelpe deg videre. Har en stor koffert av erfaring og kunnskap bygget opp under flere år. Send meg gjerne ett PM.

 

 

Hadet!

post-146795-1225042973_thumb.jpg

Endret av Ducato
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei

Jeg har også sjekket opp dette ganske mye det siste året... fordi det er genialt.

 

Kom i prat med en amerikaner som hadde gjort forsøk med dette til en hobby.

Han hadde funnet ut at hvis man bygger om bilen til å kjøre på for-oppvarmet drivstoff, men starter og stopper bilen på vanlig diesel, kan man kjøre på det meste av oljer.

Han anbefalte faktisk å bruke brukt automatgear olje. Denne må jo kjøres igjennom sentrifuge filteret så klart, men da kan den helles rett opp i frityroljetanken til bilen. For i Texas der han kom fra trengte man ikke kjøre mer enn maks 20 minutter før neste gearbox repairshop var å finne langs veien.... Jeg svarte han at i Norge bruker vi Tyske biler, og trenger ikke reparere girkassa så ofte... he he.

Men automat olje funker da altså like fint.

 

De har også et kjempefint miljø rundt dette med matolje drift på bilen i statene. Bare å sjekke www.greasecar.com

Der får man forklart alt sammen. Alle pessimister bør lese sub-linkene der.

 

De har også et stort varesortiment å tilby, og som jeg vet de gjerne eksporterer til Norge om du betaler omkostningene.

 

Det jeg lurer på er om det er noen forening/klubb/sekt som deler erfaring og tips rundt dette i norge?

I statene har de jo Greasecar som bl.a har kontaktet haugevis med restauranter rundt hele kontinentet og fått de til

å sette ut tilgjengelig brukt matolje til de som måtte ha lyst på.

Restaurantene kalles for "greasecar friendly" og havner på en liste som kan lastes ned gratis av de som trenger olje.

Og restaurantene får jo da ekstra med besøkende.

 

Noe slikt burde jo også kunne være mulig å få til i norge?

De leverer jo også en filtersats man kan montere direkte i bilen, med pumpe og forvarming. Bare stikk slangen i kontaineren og pump direkte inn på tanken.

Man bør jo da filtrere litt ekstra med sentrifuge, men det høres bare mer komplisert ut enn det er.

Vet det er enkelt personer som har eksperimentert litt med noen enkle nettsider, men ikke sett noe i nærheten så bra som greasecar.com

 

Så? er det noen interressegruppe rundt dette i norge?

Lenke til kommentar

Hei!

 

tror ikke det er noen intressegruppe i Norge enda, men det finnes en i Sverige.

Derimot er det mange som allerede har bygget om sine biler og kjører på både ren matolje og biodiesel.

Selv har jeg kjørt 33000 km på ren matolje med konvertert motorrom og egen matoljetank.

 

Her er lenk til Sverige:

http://hemmagjordbiodiesel.egetforum.se/forum/

 

Her er lenk til Selko Motor i Norge som selger sentrifuger og konverteringsutstyr:

http://selkomotor.no/page10.html

Klikk på "WEBSHOP" så kommer du til konverteringsgreiene. Ikke alt er opplagt pr dato (10.1.09) men det kommer.

 

også http://autos.groups.yahoo.com/group/Alternativt/ der det finns tekst på svensk og flere fotoalbum med bilder fra konverterte biler og tilbehør. Man må registrere seg for å se fotoalbumene.

 

Så vil du kjøre bil til en krone liter'n så der det bare å sette igang.

Lenke til kommentar
Hei!

 

tror ikke det er noen intressegruppe i Norge enda, men det finnes en i Sverige.

Derimot er det mange som allerede har bygget om sine biler og kjører på både ren matolje og biodiesel.

Selv har jeg kjørt 33000 km på ren matolje med konvertert motorrom og egen matoljetank.

 

Her er lenk til Sverige:

http://hemmagjordbiodiesel.egetforum.se/forum/

 

Her er lenk til Selko Motor i Norge som selger sentrifuger og konverteringsutstyr:

http://selkomotor.no/page10.html

Klikk på "WEBSHOP" så kommer du til konverteringsgreiene. Ikke alt er opplagt pr dato (10.1.09) men det kommer.

 

også http://autos.groups.yahoo.com/group/Alternativt/ der det finns tekst på svensk og flere fotoalbum med bilder fra konverterte biler og tilbehør. Man må registrere seg for å se fotoalbumene.

 

Så vil du kjøre bil til en krone liter'n så der det bare å sette igang.

 

 

 

NY WEBBSHOP med konvertingsytstyr opplagt. www.selkomotor.no/page11.html

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne også melde min interesse rundt dette temaet.

 

Har vurdert dette på min HiAce 1990mod, da det både er en gammel bil, men som også liker å drikke litt diesel. Hvordan hadde det blitt om man monterte en tank eller pølser med ekstra drivstoff oppe på taket? Vil dette bli veldig ustabilt? Oljen veier vel litt mindre enn vann? Hvis tank/beholder veier rundt 50kg, så kan jeg ha med rundt 50-60 liter med drivstoff? Med tillatt taklast på 100kg, tror jeg at jeg har.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Vil du gå videre på å kjøre på KUN matolje, kan du konvertere bilen slik at matoljen varmes opp av kjølevannet så du har 70 grders varm matolje inn i motorn.

Høne-og-egg prinsippet?:

Hvordan kan en varme matoljen med kjølevannet, når kjølevannet blir varmet opp av motoren?

 

Og hva med oljen som ligger i slangene, drivstoffilteret og tanken?

 

Og det beste av alt, oljen er gratis!

Gratis? JA, den er gratis, kjør runt til thai- kinaresturanger, pizzeriaer og samle inn oljen de kaster, De blir glade for at du henter det, for de må selv betale for å få den henta. ...

... Skal du rengjøre oljen selv, bør du ha en garasje, ett oljefat eller to, ett varmelement fra en varmvannsbereder, noen plastdunker og så sentrifugen da.

Du går langt med å kalle slik olje gratis, og utgir det for å være grønnere enn det er.

 

Du bruker energi (og dermed drivstoff og utslipp) når du: Kjører rundt til resturanter. Når du varmer opp varmtvannsberederen, og når du sentrifugerer oljen. Fordel engangsbeløpet for konvertering og utstyr på hvor mye en har tenkt å bruke dette. I tillegg til arbeidet ditt som du bruker kalorier og tid (=penger) på.

 

Regn sammen alt av strøm, drivstoff, slitasje, innkjøp, arbeid med matolje, kontra fylle på bensinstasjonen, så er det kanskje like greit å droppe det likevel.

 

---

Jeg har ikke regnet på dette, og det er nok til syvende og sist noe billigere med matolje, men de som skryter matolje i været, tar med alle de gode effektene, og unnlater de dårlige. Det er ikke enstydig med matolje, det gjelder alle alternative motorer. Jeg måtte le godt når jeg så at motorer som gikk på vann ble tatt seriøst av et nyhetsbyrå. Det reportasjen glemte å nevne, var at slike biler trenger mer energi å bryte opp vannet til hydrogen, enn det produserer. I realiteten en elbil med dårligere effekt.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar
Jeg måtte le godt når jeg så at motorer som gikk på vann ble tatt seriøst av et nyhetsbyrå. Det reportasjen glemte å nevne, var at slike biler trenger mer energi å bryte opp vannet til hydrogen, enn det produserer. I realiteten en elbil med dårligere effekt.

Ikke at jeg nødvendigvis påstår at det er feil i dette tilfelle at det ikke fungerer om man regner sammen alle fakta.. men en gang i tiden ble folk drept for å påstå at jorda var rund... ikke kom og si at alt som vi kjenner som "vitenskapelig korrekt" nødvendigvis er korrekt. Det er kanskje derfor vi enda er der vi er, og ikke kommer et eneste steg forover. Hvis man hele tiden går rundt og tror at det vi tror er korrekt nødvendigvis er den hele og fulle sannhet vil man aldri komme et steg lengre. Det vil garantert bli oppdaget iløpet av neste fremtid at mye av det vi kjenner som sannheter og årsaker til ting egentlig er et resultat av en annen dypere sannhet som vi ikke kjenner pr dags dato. Det er fullt mulig at det før eller senere vil være mulig å lage en "evighetsmaskin". De som finner opp noe slikt vil selvsagt bare møte latter i lang tid siden det vil stride mot ganske mange "vitenskapelige sannheter".

 

(Ja, jeg vet det sitter endel folk som holder på å eksplodere og bare MÅ kommentere hvor stor galskap det som jeg skrev er... siden vitenskapen kan motbevise det med sine "observasjoner", og ja, man kan jo tross alt se at jorden er flat..)

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Uff, hvordan i all verden overbevise mennesker som deg, det går vel ikke, gjør det vel?

 

Det var ikke bevist at jorden var rundt før, det var en antakelse hva hvermandsen. At det koster mer energi å spalte vann om til O + 2H enn du får igjen ved å sette det sammen, er bevist. Tror du ikke på det kan du kaste alt du har lært om fysikk og kjemi i toalettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...