Fredrik- Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Vil man oppnå reell ytelse om minnet klokkes over FBS? Altså over 1:1 ratioen. Lenke til kommentar
magnus.o Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Ja helt klart! Dersom du har minne som støtter høyere frekvens enn standard, eller dersom du kan overklokke det vil du få en økt minnebåndbredde som resulterer i økt ytelse! Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 8. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2007 hum, jeg kan sverge på jeg leste i en post en litt profilert overklokker som kom frem til at det var lite vits. Flere som kan bekrefre det alihendra_ skriver? Slik jeg forstår det kan ikke den ekstra hastigheten utnyttes da all informasjonen ikke går kjappere en FBSn - yay/nay? Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Minnet "kjører" vel på hastigheten du vil at den skal kjøre på, men den faktiske frekvensen den bruker er jo 1/4 FSB. Så vil ikke tro at du får noen ytelsesforbedring ved divider. Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 9. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2007 Mao vil det være best å sette rammen til 1:1 og holde spenningen(varmen) lavere enn om man skulle overklokket minnet til ingen nytte. Flere synspunkter? Det er jo litt snodig at folk sier både ja! og nei!. Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Test da vel. Men tviler på at det er så stor forandring. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 (endret) Minnet "kjører" vel på hastigheten du vil at den skal kjøre på, men den faktiske frekvensen den bruker er jo 1/4 FSB. Så vil ikke tro at du får noen ytelsesforbedring ved divider. Hva slags svar er dette? Er vel en fordel å vite hva man skriver om? Alle tester/bencher viser at å kjøre minnet på høyest mulig hastighet kombinert med lavest mulig timings gir best totalytelse. Særlig gjelder dette "FSB-baserte" Intel-systemer. Her vil man se bedre resultater med høyest mulig minneklokk på bekostning av dårligere latency. Det er tilfellet at chipset/NB (Intel S775) ofte gir "best" minneytelse ved "1:1", både i bruk og bencmarks. Dette vil jo normalt kreve at man har ett hk som kan gi svært høy FSB (gitt at man har gode brikker). Har man en CPU med høy MP og hk ikke klarer høy (nok) FSB blir løsningen å sette FSB/RAM til f.es. 1:2, 1:2.5 osv.. (På noen hk som f.eks. Gigabyte setter man da 2.5, 2.66, 3...etc). Det vil i de aller fleste tilfelle gi bedre ytelse enn å kjøre "1:1" med CPU (chipset). Endret 9. desember 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 (endret) Tok en minitest selv her nå. Quad 3.3 Ghz 370FSB 7900GT 555 2:3 5 5 5 12 2T SPi 15,903 World in Conflict 1920x1200 med/high Min: 15 Avg: 26 1024x768 med/high Min: 26 Avg: 48 370 1:1 4 4 4 12 2T SPi 15,750 World in Conflict 1920x1200 med/high Min: 15 Avg: 26 1024x768 med/high Min: 26 Avg: 48 Så jeg tror ikke du merker stor forskjell. Kan hende det er litt i andre programmer da men. Endret 9. desember 2007 av Veritas_ Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 9. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2007 Oppsummert: Kjør minnet på høyest frekvens mulig. Unntak: Om hovedkortet liker en 1:1 ratio bedre enn høy ytelse taes dette hensyn til. yay? Lenke til kommentar
Innos Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Veritas_: Kan du ikke kjøre 555 fsb og istedenfor å sette ned divider, sette ned MP? Tror dette vil gi bedre ytelse enn det du testet. Om hk ikke klarer fsb på 555 kan du såklart prøve så høyt det klarer, og MP som da kreves for å få 3,3ghz (om denne enten gir mer enn cpu klarer eller en del mindre, justerer du deretter såklart). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 (endret) @Fredrik: Generelt sett, ja. SuperPi vil alltid favorisere lave timings kontra høy memspeed (og er trolig tidenes mest irrelevante, dog morsomme test). Spilltester for Min/avg FPS ved med/high tester i hovedsak kun skjermkort. Det er rett at det er små forskjeller på "billig ram" med lav speed/slappe timings kontra "dyr ram" med høy speed/stramme timings. I vanlig bruk. Forskjellene sees tydeligst i visse memory benchmarks. Veldagt ett par eksempler på samme klokk med ulik minne"divider". (Specs kan leses utifra vedlegg). Endret 9. desember 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Jo, selvfølglig vil jo det vise mer igjen når enn setter alt helt low. Men nå ville jeg nå vise litt faktsike bruksresultater siden han har 8800GTX 800x600 low som går ann å få i World in Conflict. 555 (5,5,5,12) Avg: 110 Min :57 370 (4,4,4,12) Avg: 101 Min: 51 Utpakking, winrar 370 3:38 Utpakking, winrar 555 3:37 Orka ikke pakke igjen da det tok 25 min+ Prøvd 3,3,3,10 og. Men av en eller annen grunn så gikk alt tregere. Så du vil kanskje tjene litt på å kjøre minnet ute av sync, men synes du skal teste selv. Dessuten er det andre måter å kjøre ting på som innos sier. Med lavere multi for høyere 1:1 osv. Vil ikke uttale meg om det. @innos Det er nok en umulighet på mitt Asus P5Bkort. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Det korte svaret er: JA Men... det er noe diminishing returns over 1:1, og hvor mye du egentlig får ut av høyere divider enn 1:1 er litt opp til chipsettet som brukes også. Generellt så vil du gjerne bruke så mye av din RAMs hasithget som mulig, men jeg vil ikke gå så langt som å si at det er vits å bruke masse penger på dyrere RAM. Den ekstra ytelsen du får er tross alt i praksis (for de fleste vanlige applikasjoner) relativt liten i forhold til å ha bedre CPU eller bedre GPU f.eks. Derfor er ofte 1:1 det du bør sikte mot når du bygger et nytt system siden det gir mye ytelse, men for en veldig billig penge, men for de rike eller de som må ha best, så kjøp det raskeste du finner... Nå er det jo fakitsk også en del kort som kjører fint asynkront uten at det forårsaker mye tap i forhold til synkront, så nå er det blitt enda enklere å bruke RAM maksimalt uten å egentlig ta hennsyn til hva resten av systemet består av. Min Asus Striker Extreme gjør det for eksempel, og det er egentlig ganske befriende når man holder på å leke seg med overklokking på det -Stigma Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 Supert, da var det klarhet i den saken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå