analkløe Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Ja det er en ting jeg har lurt på.2. Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn Hvordan i svarte misbruker jeg "guds" navn når jeg sier Satan (faen, fanden) eller Helvete? Det da vitterlig ingen som sier at det er å "misbruke Herren din Guds navn". mener å huske at otto jespersen nevnte dette i forbifarten i "baron blod" Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 (endret) Hva er så herren gud's navn? Han går jo ikke akkurat under Jahve eller Mithra lengre... Eller hva enn nå han het da han ble oppfunnet tilbake i Asia. Endret 27. desember 2007 av Andre1983 Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Hva er så herren gud's navn? Han går jo ikke akkurat under Jahve eller Mithra lengre... Eller hva enn nå han het da han ble oppfunnet tilbake i Asia. tja si det... Jesus/ jesus bevegelsen er vell et produkt av Horus, Mithra og personifisering av solsystemet, mens Jahve/jehova er et abrahamittisk produkt av den Egyptiske "skaperguden" Aten. Mener å huske at å tiltale "gud" med riktig navn kvalifiserte til steining for en noen tusen år tilbake... -er ikke så rart det, når det navnet direkte linkes til en helt annen mytologi som man ønsket å viske bort i fra historien Da er det jo sjakktrekk å omtale bevegelsens opprinnelse som antikrist og satan (bibelen omtaler den egyptiske solguden Horus som antikrist) Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Jeg ser at religion er langt fra tabu, og det presses frem hvor enn det kan. På TV, i politikken, av kirken selv i det daglige liv, og ikke minst av dens tilhengere. Jeg begynner å bli mektig lei av å hele tiden høre at jeg snart skal brenne i helvete og at jeg tar helt feil. Jeg driter vel i om jeg brenner i helvete, det er ikke mindre enn fortjent isåtilfelle. Om jeg ikke vil tro så trenger jeg vel ikke det? Religion burde vært en privatsak, noe det langt ifra er. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 For meg har det alltid vært en privatsak. Men jeg kan jo på en måte skjønne folk som vil "dele" religionen sin med andre. Har du noe bra i livet ditt som du gjerne tror er med på å gjøre det til et bedre menneske, er det kanskje ikke så rart du vil at andre skal oppleve det samme? Selfølgelig finnes det grenser, men jeg blir aldri sint eller noe om noen vil gi meg en liten papirlapp på gaten eller en kompis snakker om religionen sin. Jeg er normal nok til å ikke snu hundreognnitti grader etter en samtale om religion. Som oftest lærer jeg bare noe nytt eller blir bedre kjent med personen. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Hvilket av de ti bud? Å bruke vulgære ord for å bedrive hor og okseavføring står det ingenting om i de ti bud. "Thou shalt not take His name in vain." Fuck/faen går under definisjonen. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Hvordan er "pule" Guds navn? Lenke til kommentar
thadon Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Samme har jeg også lurt på Lenke til kommentar
Kakestykke Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Hvordan er "pule" Guds navn? What's the relevance? Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 What's the relevance? Heilages post direkte over min, noe du burde ha skjønt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå