Gå til innhold

Er religion kun en privatsak?

Anbefalte innlegg

For meg personlig er religion en privatsak. Hva jeg tror er mine personlige tanker og derfor ikke noe jeg ville følt naturlig å presse andre inn i. Dessuten er religion vanskelig å forklare å gjøre seg forstått. Når folk prøver å presse noe på meg, uansett om det gjelder religion eller ikke så backer i hvertfall jeg helt ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja men da høres det bedre ut når det blir skrivd på latin

Uhøflighet høres alltid bedre ut når meningen ikke oppfattes. En litt mer kreativ metode ville være å fordype seg i en eller annen ukjent religion slik at man er i stand til å besvare en påtrengende misjonær med en enda mer plagsom og insisterende misjonering.

Lenke til kommentar

Jeg hadde vært happy for å kjøpe den gutten det som sto øverst på ønskelisten hans når mora ikke gidder.

Misjonering er ok når publikum er interessert, men det videoklippet må på en eller annen måte stride mot en FN-konvensjon.

Selv har jeg aldri vært særlig opprørsk av meg, men jeg er ateist og er sånn sett glad for at jeg aldri så lenge jeg kan huske har hørt noen i hele slekten min fortelle om deres religiøse overbevisning. Med andre ord vet jeg faktisk ikke engang hva slags religiøs overbevisning mine foreldre har. Dæven, det må jeg spørre dem om en dag!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser ingen logikk i at religion og livssyn skal være en privatsak. Du må ta en ekstremt relativistisk holdning til religion for å kunne si det. Religioner og livsssyn hevder at noe er sant, og hvis det ikke er det, så skal det forkastes, om det er hinduisme, kristendom eller ateisme.

Synes det er helt greit at folk forteller og forkynner om deres livssyn, så lenge det er ærlig, og de vil stå opp for synet. Jeg er ikke for den type forkynnelse hvor kristne "slår Bibelen i hodet på folk" eller ateister kaster påstander basert på fordommer på teister.

Så klart er religion og livssyn en privatsak i form av at folk har forskjellige meninger, men det betyr ikke at et av synene ikke er sanne for alle.

Lenke til kommentar
Ser ingen logikk i at religion og livssyn skal være en privatsak. Du må ta en ekstremt relativistisk holdning til religion for å kunne si det. Religioner og livsssyn hevder at noe er sant, og hvis det ikke er det, så skal det forkastes, om det er hinduisme, kristendom eller ateisme.

Synes det er helt greit at folk forteller og forkynner om deres livssyn, så lenge det er ærlig, og de vil stå opp for synet. Jeg er ikke for den type forkynnelse hvor kristne "slår Bibelen i hodet på folk" eller ateister kaster påstander basert på fordommer på teister.

Så klart er religion og livssyn en privatsak i form av at folk har forskjellige meninger, men det betyr ikke at et av synene ikke er sanne for alle.

Ja, det er ingen privatsak. Kristendommen er sann, og ikke bare for kristne. Det er en like stor del av virkeligheten for ateister - de vet det bare ikke. Derfor må vi misjonere mer. Vi må trykke flere bibeler og sende den gode nyheten ut til alle verdenshjørner. Det er dette som skiller kristendommen fra andre religioner. Vår Gud er ikke en slem og truende gud, slik Allah og andre guder er. Alt han vil er at du skal tro på han. Vi har ikke et stort sett leveregler som man MÅ følge. Ta imot frelsen; det er en gave!! Så flott. Se på Islam. De føler de må sprenge seg i lufta for å komme til Paradis. Se på hinduene, som marsjerer over en hengebro i hundretall for å blidgjøre de tusenvis av (mildt sagt) usannsynlige gudene sine (10 hoder, snabler osv), se på buddhistene som ikke bryr seg om misjonering men holder religionen for seg selv på egoistisk vis, se på jødene...ja de har i det minste skjønt at vår gud er den rette, men tror de på Jesus, kjernen i kristendommen? Nei. Folk må få øynene opp! Da holder det ikke å si at religion er en privatsak.

Lenke til kommentar

Guden deres er overhodet ikke god. Og hva gjør din Gud så ufattelig mye bedre enn Allah eller Krishna?

Og om du er totalt hjernvaska og ditt virkelighetssyn er forskrudd til tusen trenger du ikke å misjonere oss. Det er ingenting hellig, det er kun din psykiologiske oppfatning som blir påvirket, men ikke din eksistens.

Og e ikke 90 % av bibelen eller noe leveregler en skal følge?

Heller Buddhisme enn kristendom.

Lenke til kommentar
Vår Gud er ikke en slem og truende gud, slik Allah og andre guder er.

Kanskje du skal lese bibelen før du kommer med slike uttalelser? Tullingen utryddet jo neste hele menneskeheten, drepte noen-og-førti unger fordi de lo av en skallet mann, drepte tusener av guttebarn og torturete en mann for å vinne et veddemål med djevelen.

Se på Islam. De føler de må sprenge seg i lufta for å komme til Paradis.

Løgn.

Se på hinduene, som marsjerer over en hengebro i hundretall for å blidgjøre de tusenvis av (mildt sagt) usannsynlige gudene sine (10 hoder, snabler osv),

Du kan også se på de kristne, som masjerer i hundretall til kirkene for å bildgjør den (mildt sagt) usannsynlige guden sin (ondskapsfull, inkompetent osv.).

se på buddhistene som ikke bryr seg om misjonering men holder religionen for seg selv på egoistisk vis

Skulle ønske flere var som dem.

Lenke til kommentar

jeg er egentlig enig med _glory_host og kakestykke :)

hvis man mener at din religion har svaret og løsningen på ALLE verdens problemer kan du jo ikke gjøre annet enn å forkynne om det det!

man kan ikke være uenig om det...!?

akkurat som hvis du hadde kuren mot AIDS for eksempel, ville det vært galt å holde den for deg selv, sant!?

Lenke til kommentar

hvis man mener at din religion har svaret og løsningen på ALLE verdens problemer kan du jo ikke gjøre annet enn å forkynne om det det!

akkurat som hvis du hadde kuren mot AIDS for eksempel, ville det vært galt å holde den for deg selv, sant!?

MAO

hvis man mener at din religion har svaret og løsningen på ALLE verdens problemer kan du jo ikke gjøre annet enn å halshugge hedninger, dømme ateister til helvete, føre krig mot konkurerende okkulte ideologier...

Når det gjelder AIDS så var det en kristen predikant som trodde han hadde kuren. (nemlig bønn)

Han "helbredet" aids syke afrikanere i hopetall og sa de var friske.

Dette førte til at de syke smittet unødig flere medmennesker i landsbyen og folk døde som fluer.

Men jeg går ut i fra at det er greit siden denne etniske utryddingen ble gjort i guds navn?

Det var vell forsøket verd?

Lenke til kommentar

MAO

hvis man mener at din religion har svaret og løsningen på ALLE verdens problemer kan du jo ikke gjøre annet enn å halshugge hedninger, dømme ateister til helvete, føre krig mot konkurerende okkulte ideologier...

Når det gjelder AIDS så var det en kristen predikant som trodde han hadde kuren. (nemlig bønn)

Dette førte til at de syke smittet unødig flere medmennesker i landsbyen og folk døde som fluer.

Men jeg går ut i fra at det er greit siden denne etniske utryddingen ble gjort i guds navn?

Ikke i det hele tatt.

Hvem som helst kan gå rundt å SI at de har gud på sin side og at han vil gjøre det du ber han om. veldig synd at noen gjør det! fører jo bare til mer problemer...

Å gå til krig i guds navn er det mest selvmotsigende jeg vet om, gud tar ikke prati i kriger nasjoner imellom.

OG..det å "halshugge hedninger" - strider helt klart mot de ti bud

det å "dømme ateister til helvete, føre krig mot konkurerende okkulte ideologier..." - er jo ikke opp til oss, verken å dømme eller føre krig. uansett tror jeg ikke på helvete.

Det eneste vi er ute etter er at folk hører på oss, og forstår det vi prater om. vet jo at det er umulig å få alle til å forstå det, men det jo noen som gjør det :D

(er forresten et av Jehovas vitner, vet ikke helt om det her kom ut helt rett... :S)

Lenke til kommentar

Religion er for all del en privatsak. Hva har vel resten av verden med hva jeg ikke tror på/tror på?

Har to veldig veldig kristne folk i klassen som jeg tilfeldigvis kom opp i diskujon med, og da sa de at hadde de ikke vokst opp i en kristen familie som hadde sendt de til søndagsskole og slikt, så hadde de sannsynligvis ikke vært kristne. Og etter det sa de at de ble kjempeglade hvis de fikk noen til og la oss kalle det "å se lyset". Etter at de sa det så trakk jeg meg rett ut av diskusjonen. Det ble en sånn skikkelig "kødder du? helt seriøst, tuller dere med meg nå?"-følelse. Så oppgitt tror jeg at jeg aldri har vært. Er ikke mye kontakt med de nei.

For dere som mener at misjonering er en god ting kan jeg fortelle dere at dere er de folkene jeg misliker mest i hele samfunnet. Ja, jeg ser direkte ned på dere.

Endret av fBlikeng
Lenke til kommentar

Knegg...

Jeg har fått en sirkel av ateisme rundt meg -- alle jeg kjenner er ateister eller har blitt det i senere tid, så jeg møter svært sjeldent oppriktig religiøse.

Hver gang jeg opplever at noen *virkelig* tror på en religion føles det litt rart å være i samme rom som dem -- spesielt når de snakker om religionen.

Jeg er litt redd for å såre noen, spesielt når de sitter og snakker tull eller synger en religiøs sang eller kommer med velmente religiøse ord...

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

MAO

Ikke i det hele tatt.

Hvem som helst kan gå rundt å SI at de har gud på sin side og at han vil gjøre det du ber han om. veldig synd at noen gjør det! fører jo bare til mer problemer...

Å gå til krig i guds navn er det mest selvmotsigende jeg vet om, gud tar ikke prati i kriger nasjoner imellom.

Å si at gud ikke tar parti i krig blir litt hypotetisk, siden det ikke foreligger noe bevis på at dette ikonet eksisterer.

Det man må forholde seg til er at abrahamittisk gudstro #1 årsak til død og fordervelse.

Jehovas vitners utgave av egyptisk mytologi og abrahamittiske bevegelser utgjør bare en liten av alle utgavene og fortolkningene. Der er ingenting som tilsier at jehovas vitner "sannhet" er noe mere riktig enn feks. Islam eller Illuminati.

OG..det å "halshugge hedninger" - strider helt klart mot de ti bud

det å "dømme ateister til helvete, føre krig mot konkurerende okkulte ideologier..." - er jo ikke opp til oss, verken å dømme eller føre krig. uansett tror jeg ikke på helvete.

De 10 bud har ingenting med kristen mytologi da disse er henter fra den egyptiske guden Maat.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=862963

Imidlertid oppmundrer den angivelige moses til etnisk utrydding:

2Mos 23,23

"For min engel skal gå foran deg og føre deg til amorittene og hetittene, perisittene og kanaaneerne, hevittene og jebusittene, og jeg vil utrydde dem."

4Mos 21,31

"Nå slo Israel seg ned i amorittenes land. 32 Moses sendte folk som skulle speide ut Jaser. De erobret byene der omkring og drev ut amorittene som bodde der."

Det eneste vi er ute etter er at folk hører på oss, og forstår det vi prater om. vet jo at det er umulig å få alle til å forstå det, men det jo noen som gjør det :D

Nå snakker du om jehovas vitner. jeg er imidlertid ukjent med at jehovas vitner har deltatt i de punktene jeg tok opp i foregående innlegg. Men uansett så blir ikke religion en privatsak når de oppsøker folk i eget hjem for å misjonere.

(er forresten et av Jehovas vitner, vet ikke helt om det her kom ut helt rett... :S)

Joda, kom helt rett ut dette.

Jehovas vitner er vell kjent for å være de minst ekstreme "kristne" klikkene så jeg forstår hva du mener.

-Men dessverre så er det bare virkelighetsfornektelse.

Alle religiøse grupper ink. jehovas vitner hevder å ha aten på sin side.

Det som skiller er hvilke skrifter hver enkelte religiøse klikk vektlegger.

Lenke til kommentar
Jeg er litt redd for å såre noen, spesielt når de sitter og snakker tull eller synger en religiøs sang eller kommer med velmente religiøse ord...

Jeg synes ikke du trenger å være redd for det. Utfordre dem til å tenke gjennom hva de egentlig sitter der og lirer av seg. Prøv å få dem til å se idiotien og selvmotsigelsene selv. De har ingen grunn til å føle seg støtt om du sier din mening om Skyberten™ deres. Religion er ingen selvsagt årsak til respekt, snarere tvert imot.

Lenke til kommentar
Haha, den dama på den filmen er en stor hykler. Ikke mer, ikke mindre!

"You're an atheist? You're an ATHEIST? Give me a fucking break!"

"I don't believe in God"

"Bullshit!"

Skulle gjerne ha hatt meg en alvorsprat med den dama. Hun er for all del ikke egnet til å være mor.

Tenkte akkurat på det. Lurt å bryte et av de ti bud i forsøket på å omvende sønnen sin.

Lenke til kommentar
Ja det er en ting jeg har lurt på.

2. Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn

Hvordan i svarte misbruker jeg "guds" navn når jeg sier Satan (faen, fanden) eller Helvete?

Det da vitterlig ingen som sier at det er å "misbruke Herren din Guds navn".

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...