Stianlol Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Jeg har en pc som ble levert med vista, men skal instalere XP nå. Jeg har en XP cd fra før, og en XP-kode bakpå den gamle stasjonære pcen min. Det jeg lurer på er om jeg da kan bruke den gamle koden på den nye pcen min, som jeg skal installere Xp på nå? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Regner med at XP versjonen du har er en OEM lisens og da kan du ikke bruke den på nymaskina dessverre. Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 (endret) hei, du skrev:Jeg har en XP cd fra før, og en XP-kode bakpå den gamle stasjonære pcen min. dette tyder på at dette er en OEM. da går det nok ikke, den kan bare brukes på den maskin den ble installert på. lykke til Endret 8. desember 2007 av p@ge Lenke til kommentar
Stianlol Skrevet 8. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2007 Ok, takk for svar:) Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Vel, du kan alltids installere OEM-XP-en på den nye maskinen din og du vil antakelig ikke få noen problemer, men spørs om du vil følge loven eller ikke. Ikke at Microsoft kommer til å finne ut av det og komme hjem å pirke ut øyna dine eller noe for det... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Blir det ikkeproblemer med aktiveringa ettersom det er ny HW som OEM lisensen aktiveres med? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Blir det ikkeproblemer med aktiveringa ettersom det er ny HW som OEM lisensen aktiveres med? Det vil da vel være lovstridig å hindre noen i å avinstallere det fra en maskin for så å installere det på en annen? Det er jo ikke bare å tilsidesette norsk lov heller ... Uannsett, hadde da i sin tid en OEM-versjon av Home liggende og jeg kan ikke si jeg har støtet på noen problemer. Var ved et par anledninger jeg måtte ringe til et eller annet nummer for å få aktivert XP, men det ble aldri stilt noe spørsmål e.l. og jeg fikk helt problemfritt aktivert Windows. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Jeg vet dette var vanlig praksis før inntil M$ endret lisensvilkårene for OEM lisenser hvor de definerer hovedkortet som selve PCen. Altså bytte av hovedkort = annen maskin. Men byr ikke dette på problemer for aktiveringen så er det jo bare å kjøre på. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Blir det ikkeproblemer med aktiveringa ettersom det er ny HW som OEM lisensen aktiveres med? Det vil da vel være lovstridig å hindre noen i å avinstallere det fra en maskin for så å installere det på en annen? Det er jo ikke bare å tilsidesette norsk lov heller ... Uannsett, hadde da i sin tid en OEM-versjon av Home liggende og jeg kan ikke si jeg har støtet på noen problemer. Var ved et par anledninger jeg måtte ringe til et eller annet nummer for å få aktivert XP, men det ble aldri stilt noe spørsmål e.l. og jeg fikk helt problemfritt aktivert Windows. Da bør du lese EULA'n til XP og OEM versjoner før du piper igjen. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Blir det ikkeproblemer med aktiveringa ettersom det er ny HW som OEM lisensen aktiveres med? Det vil da vel være lovstridig å hindre noen i å avinstallere det fra en maskin for så å installere det på en annen? Det er jo ikke bare å tilsidesette norsk lov heller ... Uannsett, hadde da i sin tid en OEM-versjon av Home liggende og jeg kan ikke si jeg har støtet på noen problemer. Var ved et par anledninger jeg måtte ringe til et eller annet nummer for å få aktivert XP, men det ble aldri stilt noe spørsmål e.l. og jeg fikk helt problemfritt aktivert Windows. Da bør du lese EULA'n til XP og OEM versjoner før du piper igjen. At MS og en lang rekke andre selskaper setter seg over lokale lover er ikke noe stort sjokk. Det står da at det er forbudt å kopiere DVDen man kjøper når man spiller den av, men det betyr ikke at det faktisk er ulovlig. Det nytter heller ikke for selskaper å komme med at det er garantien som gjelder, ikke reklamasjonsretten. Faktum er at man ikke nødvendigvis kan plassere seg over loven. Når man kjøper et produkt må man nødvendigvis kunne flytte på det som man selv ønsker, og jeg kan ikke helt se hvorfor det ikke også skal gjelde programvare. Lenke til kommentar
pagedown Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Har også en bærbar levert med VISTA, og lengter etter XP pro. Synes det er ille å måtte kjøpe en ny lisens. Er det mulig å kjøpe / overta en eldre XP lisens av noen som har gått over til Vista? (Hva M$ måtte påstå er underordnet hva norske forbrukere har rett til...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå