Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Kortsluttet switchen... hva nå?

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er bakfull og forvirret, så unnskyld meg for en noe lol`ete og knotete post. Jeg klarte å kortslutte switchen min forledendag. (tror det er switch det heter... sånn liten boks med masse ethernetkabel inn-/utganger på). I alle fall, jeg stakk på "Clasern" for å kjøpe ny, men de hadde bare en til 500,-, så da måtte jeg si pass. Men ei som jobba der sa at jeg bare kunne bruke en splitter, altså en 3x3 cm boks med 1 ingang og 2 utganger. Jeg slo til, og kjøpte 2 pakning. Det funker imidlertid ikke, for det er bare en av de to ledningene man kommer seg på nett med. Så da er jeg like langt.

Oppsummert:

Jeg har:

- 1 internettutgang på "boksen"

- drøssevis av internettkabler

- 1 kortsluttet switch

- 2 kablesplittere

- tømmermenn

Jeg trenger:

- 2, aller helst 3 fungerende internettkabler

Er det noe spesielt jeg må gjøre for å få splittern til å fungere?

Kan jeg koble 1 splitter på den fungerende kabelen, så en til splitter på den igjen, for på den måten å få 3 fungerende internettkabler? 1-1+2-1+2=3

Er det noen i Bergen som har en ekstra switch liggende? Jeg kjøper gjerne.

Endret av 8ruk3rn4vn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann! Jeg er bakfull og forvirret, så unnskyld meg for en noe lol`ete og knotete post. Jeg klarte å kortslutte switchen min forledendag. (tror det er switch det heter... sånn liten boks med masse ethernetkabel inn-/utganger på). I alle fall, jeg stakk på "Clasern" for å kjøpe ny, men de hadde bare en til 500,-, så da måtte jeg si pass. Men ei som jobba der sa at jeg bare kunne bruke en splitter, altså en 3x3 cm boks med 1 ingang og 2 utganger. Jeg slo til, og kjøpte 2 pakning. Det funker imidlertid ikke, for det er bare en av de to ledningene man kommer seg på nett med. Så da er jeg like langt.

Oppsummert:

Jeg har:

- 1 internettutgang på "boksen"

- drøssevis av internettkabler

- 1 kortsluttet switch

- 2 kablesplittere

- tømmermenn

Jeg trenger:

- 2, aller helst 3 fungerende internettkabler

Er det noe spesielt jeg må gjøre for å få splittern til å fungere?

Kan jeg koble 1 splitter på den fungerende kabelen, så en til splitter på den igjen, for på den måten å få 3 fungerende internettkabler? 1-1+2-1+2=3

Er det noen i Bergen som har en ekstra switch liggende? Jeg kjøper gjerne.

en sånn splitter fungerer ikke sånn som du prater om her. hvis det er de som selges på clas ohlson, er disse beregnet på å kjøre f.eks to 100mbits koblinger over 1 kabel...

grunnen til at man kan gjøre slik er at det er 8ledinger i en nettverkskabel og man trenger 4 av disse ledningene for å få til 100mbits kobling

altså hvis du skal koble på to pcer må du ha to utganger, og siden du har bare 1 utgang på internetboksen, trenger du en switch. det er like greit å bare kjøpe en switch å bli ferdig med det.

en switch trenger ikke koste mer enn 150kr

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=104030

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...