Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med skjermkort på splitter ny maskin

Anbefalte innlegg

God kveld,

Jeg har nå fått kjøpt meg denne maskinen fra komplett.no og bygd den...og satt inn 2GB ekstra RAM av samme type som de som følger med. Kjører Vista Ultimate 64-bit, og alt fungerer som det skal, men skjermkortet gjør ikke jobben sin riktig!

Har satt inn skjermkortet (XFX GeForce 8800GTS Fatal1ty 320MB - 650/2000MHz), plugget til strømkabelen som den trenger, startet Vista og installert seneste driver fra nvidia.com (har også prøvd XFX sine drivere, men samme problem!). Det ser ut til å funke helt glatt og fint, men problemet er (som skjer hele tiden):

Jeg prøvde Unreal Tournament 3 på full grafikk, det funket veldig fint... men etter ca. 5 minutter med spilling, går alt i svart... Etter 20 sekunder, kommer det opp en meldingsboks fra Vista:

Driveren nvlddm (eller noe) fungerer ikke som den skal, og skjermdriveren har blitt gjenopprettet

Noe i den duren, husker ikke. Rett etterpå kommer en blåskjerm med samme drivernavn blant all teksten, nvlddm (noe sånt), så restarter maskina seg.

Dette skjer da altså i mens jeg ikke spiller i Vista også, men det er sjeldent. Skjer på alle andre spill i tillegg.

Noen som vet hva problemet er? Noe som skal stilles i BIOS? Noe vesentlig jeg har glemt?

Fint om noen kan hjelpe, for jeg blir lei meg når sånne problemer oppstår ofte på en helt ny maskin..!

EDIT: Virker som om skjermkortvifta ikke stiller opp farten når jeg spiller... Den holder seg på den samme og trege hastigheten, og dette problemet virker som et typisk varmeproblem (i og med at bildet blir litt defekt rett før feilmeldinga kommer)...

Endret av THROBiX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørest ut til at du har problem med for varm maskin. Har du lagt på guffe mellom prosessor og kjøler? Har du god gjennomlufting av kabinett? Med egne vifter? Prøv å innstallere speedfan (http://www.almico.com/speedfan.php), då får du visshet for kva temp du har på sytemet ditt. Du bør gå inn i Bios og sjekke at vifta er stillt til å kjøre seg opp om det vert heitt?

Håper du har fått nokre tips her. :thumbup:

Lenke til kommentar
Har hatt samme problem og måtte ty til rivatuner for å justere viftehastigheten manuelt.

Har prøvd det, det hjalp ikke i det hele tatt... Selv ikke på 100 % viftebruk.

Voll:

Det fulgte ikke med kjølepasta, men det var noe slags grå greier festet under CPU-kjøleren som fulgte med, og høres det ikke litt rart at at skjermdriveren klikker om CPU-en blir for varm? Jeg tror det har noe med skjermkortet å gjøre.

Har to store vifter i kabinettet, og virker som om kjølingen er ok generelt sett. Kjører forresten XP på den nå, samme problem. :(

Prøvde Crysis i sted, den dør som regel rett etter den har fått loadet, eller 5-20 sekunder etterpå.

"n4_disp-driveren fungerer ikke som den skal", eller noe.

Angående det med BIOS, jeg finner det ikke noe sted! Hva skal jeg lete etter for å finne kjølingssystemet?

EDIT:

GPU-en til skjermkortet ligger på rundt 62~65 grader om jeg ikke spiller.

EDIT2:

Oi... Prøvde Rivatuner igjen, satte viftebruken på 100 % (tror ikke den funka sist, for nå bråker vifta enda mer), og nå spiller jeg Crysis uten noen tegn til problemer. Har spilt i flere minutter, og GPU-en holder seg på 62-70 grader. :D

Sukk.

Endret av THROBiX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...