Gå til innhold

Hva er gråfilter?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg leste for en stud siden i en fotobok om dette med lang lukkertid. Det stod at dersom du ville ta bilder med lang lukkertid burde du ha et gråfilter på objektivet for å unngå overeksponering. Dette har jeg selvsagt også merket meg med mitt sigma 18-200 objektiv. Tanken var for eksempel at jeg skulle kunne ta bilder (med stativ) av et hus og så ville trærne i bakgrunnen bevege seg og bli uskarpe. Det var et bilde av dette i boken.

Da jeg spurte i noen forskjellige fotobutikker hadde de ingen anelse om hva et gråfilter kunne være, så jeg prøver her! Hva er det (har det et annet navn?), hvor kan jeg få tak i det og hvor mye koster det i så fall?

På forhånd tusen takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et gråfilter er et fargenøytralt filter som begrenser mengden av lys som slippes igjennom, uten å påvirke fargene. Det er også kjent som neutral density-filter, eller ND-filter for kort. Folk som jobber i fotobutikk uten å vite dette, og at det var det du mente da du spurte etter gråfilter, burde vurdere å finne seg noe annet å gjøre.

Lenke til kommentar

Et gråtonefilter, også kalt ND-filter (neutral density) brukes til å redusere lysmengden som skal slippe gjennom objektivet. Digitale kompakter kan ha nytte av dette, siden minste blenderåpning ofte er for stor, vanligvis rundt 10. Vanlige kamera har ofte minste blenderåpning på 22.

Jeg har ikke et slikt filter dog, men så er jeg ikke opptatt av å ta bilder av døde ting heller da :)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nettopp et ND1.8 gråfilter fra B+W til helt motsatt bruk enn det som skisseres her. Leicaen har ikke kortere lukkertider enn 1/1000s og en bytter ikke film hver dag. For å kunne skyte på f1.2 i dagslys skrur jeg derfor på filteret og eksponerer ISO400-filmen som trives så godt om kvelden som om den skulle være ISO4 (filteret stjeler 6 trinn lys). Har og endel Minoltaoptikk med samme filterdiameter jeg til teste det på etterhvert :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...