patrickk Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Lurte på om det er noen som kan gi meg et svar på følgende: Vi ska ha to nye tv, 37" og 42". Vi vil ha 42" i stuen, der sitter vi 3 meter vekke fra skjermen. Er dette for nærmt, og burde vi gå kun for 37"? Tv'ene skal ha Full HD og kobles opp på PS3, og BD spiller. Blir det et problem med å sitte bare tre meter vekke fra en 42"? Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Viser til: http://www.hjemmekino.no/guide/tv_funksjoner.asp Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Lurte på om det er noen som kan gi meg et svar på følgende: Vi ska ha to nye tv, 37" og 42". Vi vil ha 42" i stuen, der sitter vi 3 meter vekke fra skjermen. Er dette for nærmt, og burde vi gå kun for 37"? Tv'ene skal ha Full HD og kobles opp på PS3, og BD spiller. Blir det et problem med å sitte bare tre meter vekke fra en 42"? De siste to årene har selgere og produsenter flyttet folk nærmere og nærmere sine store skjermer. For noen år siden satt man 2,5 menter fra 32" WS tv. Da mente man også at 32" var en gedigen skjerm. I dag mener selgere og produsenter at man skal sitte på samme avstand med en 42". Jeg vil tippe at folk vil bli nærsynte om noen år. Med flatskjerm så skal man sitte så langt unna at man ikke ser alle de digitale artifaktene som blør utover heler skjermen. Dette sier i alle fall selgere og produsenter, men hva som er bra for øynene sier de lite om. I ditt tilfelle med 3 meter sitteavstand så burde du gå for en 37". Det holder i lange baner... Ikke la deg lede av de villeste kampanjer og hissige selgere. En LCD bruker ganske kraftig baklys for i det hele tatt å kunne vise bilder. Dette er heftig for øynene og sikker noe man vil skrive om etterhvert... Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Blir det et problem med å sitte bare tre meter vekke fra en 42"? overhodet ikke. jeg vil si det er bortimot passe. du kan fint ha en 50" også. vi snakker tross alt bare om noen få cm forskjell i diagonalen; den avstanden du må flytte deg fremover/bakover for de forskjellige størrelsene for å oppnå at samme del av synsfeltet dekkes er svært liten. ta et eksempel: flytter du deg 50-60cm lengre bak, feks lener deg bakover i sofaen istedet for å sitte fremoverbøyd, vil en 50" fylle samme del av synsfeltet som en 42" på 3m, andre veien vil en 37" på 2.6m avstand også "føles" like stor... Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Viser til: http://www.hjemmekino.no/guide/tv_funksjoner.asp Sitteavstand på fire ganger høyden på skjermen? Og ikke mer enn 199 cm avstand til 32"? Vanvittig. Men dette kommer selvsagt an på hva man bruker TV-en til. Artikkelen i linken snakker om hva som skal til for å få "kinoopplevelse". Og kino-opplevelse er ikke det jeg ønsker når jeg ser nyheter, langrennsendinger eller "TV2 hjelper deg". Da ønsker jeg ikke at TV-en skal dominere totalt som lerretet gjør på kino, og jeg er fornøyd med 3-3,5 m avstand til en 32", noe som gjør at standardoppløsnings-TV-sendinger ser passe skarpe og fine ut. Når jeg skal se film på DVD, kan jeg sette meg i en lenestol to meter eller mindre fra skjermen. Men filmen blir som regel ikke noe bedre da enn om jeg sitter dobbelt så langt unna. Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Viser til: http://www.hjemmekino.no/guide/tv_funksjoner.asp Sitteavstand på fire ganger høyden på skjermen? Og ikke mer enn 199 cm avstand til 32"? Vanvittig. Men dette kommer selvsagt an på hva man bruker TV-en til. Artikkelen i linken snakker om hva som skal til for å få "kinoopplevelse". Og kino-opplevelse er ikke det jeg ønsker når jeg ser nyheter, langrennsendinger eller "TV2 hjelper deg". Da ønsker jeg ikke at TV-en skal dominere totalt som lerretet gjør på kino, og jeg er fornøyd med 3-3,5 m avstand til en 32", noe som gjør at standardoppløsnings-TV-sendinger ser passe skarpe og fine ut. Når jeg skal se film på DVD, kan jeg sette meg i en lenestol to meter eller mindre fra skjermen. Men filmen blir som regel ikke noe bedre da enn om jeg sitter dobbelt så langt unna. Kinofølelse vil man ikke få før bildet er større enn deg selv. Søker man det så bør man vurdere kanon og hjemmekino. Jeg hadde en 37" lcd å satt ca 3 meter fra skjermen og for meg ble det et plagsomt stort bilde. Ikke minst p.g.a lcd-ens skarpe baklys. Jeg tviler på at dette er bra for øyenene, om man sitter for nærme. Etter et par runder med 32" lcd så gikk jeg tilbake til crt... Til syvende og sist er det ikke størelsen som gir den beste film følelsen! Det er bildekvaliteten som er avgjørende og her kommer fort lcd til kort. Sortnivå og kontrast er avgjørende for å skape et troverdig bilde. Gråtoner, 100hz bevegelses forbedring og videolook gjør ikke akkurat susen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå