Gå til innhold

Oppheng på vegg - Fujitsu-Siemens VQ40-3SU


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg kjøpte denne TVen i går, og gleda meg som en unge til å se på TV da jeg kom hjem, men dessverre var jeg uheldig, og fikk en "DOA" TV - ikke liv i den. Men, sånt kan jo skje. De kommer og henter den over helga, og etter at de på Infocare her i byen har sjekket at den er død hos dem også, og at det evt. ikke bare er noe småtteri de kan fikse raskt, får jeg evt. en ny.

 

Planen min er å henge den opp på veggen, så jeg får den høyere enn TV-benken jeg har (dvs. høyt nok til at jeg kan ligge rett ut i go'stolen med bena høyt og se på TV! :) ). Jeg tenkte da at jeg sikkert måtte bruke et slikt veggfeste, og slo opp i manualen for å se om det stod noe der om standard og slikt. Men der stod det at det er to hull bakpå TV'en for kroker (L-kroker). Det man måtte sjekke, var at krokene man brukte, var beregnet for høy nok vekt, og man måtte også sjekke at veggen tålte så mye vekt. Vel, det kan jo bli litt verre. Jeg hadde tenkt at et slikt veggfeste kunne festes rett i spikerslagene/stenderne inni lettveggen (gips). Det er vel lite trolig at hullene på TV'en passer perfekt i bredden så spikerslagene kan brukes... Hva bør jeg gjøre?

 

Er det noen her som har den aktuelle TV'en, som har vegghengt den? I så fall, hva gjorde dere?

 

Kan det være en løsning å evt. skru opp en solid plate (kryssfinér?) feste den til spikerslagene med flere skruer, så feste TV'en med to L-kroker i denne? Vil jo bygge ut litt ekstra, men det vil vel også et feste gjøre... En jernvareforretning vet vel hvor mye vekt kroker tåler, gjør de ikke? Må jo være sikker...

 

Budsjettet mitt er i grunnen brukt opp allerede, men, så hvis jeg skal kjøpe et feste, må det bli et rimelig et. Ser at både Biltema og Clas Ohlson har rimelige fester. Clas Ohlson har et med tilt til omtrent 500,-, Biltema et uten tll 400,-. Hva bruker dere? Er tilt noe man har behov for? Den kommer mest til å bli brukt av meg, sittende 2.5-3m fra - gjester blir sittende litt lenger fra.

 

Lurte også på om man evt. kunne brukt en hylle istedet... Ville det f.eks. bli sterkt nok hvis man tok en 110cm Lack hylle fra Ikea, festet i spikerslagene (den har en kraftig metallramme inni, som hylla tres utenpå) og så forsterket denne med to, evt. tre høydestillbare skrivebordsben som gikk fra hylla ned til gulvet? Uten bena tåler hylla veldig lite vekt, men bena vil vel gjøre en stor forskjell? Det ville gitt et veldig "slankt" og pent TV-bord til en slik flatskjerm, tror jeg... Noen tanker fra noen som har peil på dette?

 

Tusen takk for hjelp!!! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...