Gå til innhold

Etisk diskusjon rundt PUA-miljøet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har bedrevet PU i rundt et halvt år nå.

 

Dere skal få min historie. Så kan dere dømme selv.

 

For et halvt år siden, var jeg den gutten (merk GUTTEN) som aldri turte å prate med andre på fest / byen / whatever. Sjenert til tusen. Pratet bare med mine venner, (som ikke var altfor mange).

Jeg hadde aldri kysset en eneste jente. (eller gutt.. haha. )

 

Ettervert fant jeg ut at jeg måtte gjøre noe. Hvordan kunne alle andre være så selvsikre og ikke jeg? Hva var galt med meg?

 

Jeg fant tilslutt PU-miljøet, leste noen bøker av de mest kjente PUG`sene, og så ett par filmer, samt ble aktiv på diverse nett forum relatert PU.

 

Jeg hadde forbedring etter EN dag. Etter en stund, trodde jeg at jeg var kongen, og bare det hjalp. Selvsikkerheten jeg hadde fått syntes. Fikk høre fra jenter at jeg hadde forandret meg sånn. Blitt så voksen og morsom. De ga meg IOI`s uten at jeg hadde gamet de, bare den nye selvsikkerheten og min nye garderobe var nok.

 

Idag har jeg mange gode venniner, jeg har de jentene som jeg ville ha i livet mitt.

 

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ALDRI har utnyttet en jente, eller kommer til å gjøre det. Jeg ser på sex som noe folk som har ett nært bånd gjør. Om det så er FuckBuddies eller kjærester. Det går for det samme mener jeg.

 

Ett lite sammendrag:

 

Etter jeg startet med PU så har jeg forbedret meg selv igjennom:

  • Å trene 3 ganger i uken
  • Spise sunnere
  • Lese flere bøker
  • Lært å danse
  • Blitt mere selvsikker
  • Solarium, Hudpleie, Tannpleie, Hårstyling, (overfladiske ting som faktisk teller)

Disse tingene sammen med de holdningene og inner beliefsa jeg har fått fra PU-miljøet har gjort at jeg nå per dags dato er ett fungerende menneske som er elsket av mange og som elsker mange.

 

Jeg ser ikke hva som er galt med noe av det jeg har gjort? Hvem kan med hånden på hjertet si at jeg er en drittsekk. Om du kaller meg en drittsekk håper jeg du kan forklare meg hvor jeg er det også, slik at jeg kan forbedre meg enda ett hakk. :) Takk

 

- Alkymisten

PIX! Or it didn't happen.

Lenke til kommentar
Jeg er typen som faller for de resterende 5%.
Hehe, kanskje vi skulle starte klubb? The 5 percent community?
Kanskje dere skulle prøve å gjøre det riktig? ;) Har du/dere prøvd dette flere ganger? Det er helt vanlig å feile i begynnelsen.

Tror nok du bommer litt her. Bortsett fra å få liv i en PC som har kræsjet får jeg til alt jeg ønsker å få til.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt hva de etiske dilemmaene skulle være her.

 

Om det er reelle dilemmaer eller ikke kommer nok an på ståstedet ditt, men ut ifra det jeg har sett så reagerer de fleste på at det finnes konkrete teknikker og retningslinjer som skal gi deg mer damedrag.

 

De aller fleste av disse teknikkene går på selvutvikling og det å sette igang og akselerere den naturlige modningsprosessen slik at man til slutt framstår som en selvsikker og moden Mann, men de fleste henger seg tilsynelatende opp i ordet "teknikker" og fyrer løs med at det er manipulerende, at man projiserer et falskt bilde av hvem man er og at man ikke er "seg selv" før de trekker hjelmen helt ned til navlen og kaster seg hodestups ned i skyttergravene.

 

På andre områder blir man gjerne oppmuntret til å lære og øve, men når det kommer til sjekking så er tydeligvis kunnskap noe dritt. Ropet om manipulasjon og at man ikke er seg selv er klart mest brukt, men for å sitere en mann ved navn Carlos Xuma - Dette er folk som snakker om verden slik den burde være.

 

Hvis man skal strekke det helt ut så manipulerer vi hverandre hver eneste j*vla dag, ofte fullstendig ubevisst. Tenk på sist du så på dama/kompisen/sjefen med hundeblikk og sa "væææærsåsnill" med din mest bedende stemme fordi du ville at h*n skulle forstå din side av saken og helst være enig med deg.

 

Eller hva med sist gang du sa noe i retning av "jeg skal gjøre det hvis...". Med andre ord - du vil ha noe som føles godt for å gjøre noe som på ett eller annet plan føles ukomfortabelt, så du forhandler deg fram til en belønning for... Ja, nettopp egen vinnings skyld.

 

Så noe jeg lurer veldig på...

 

Hvis jeg vet at god selvtillit trekker damer, jobber som et svin for å styrke den og ender opp med lange blikk, komplimenter og mer til - hvor er manipulasjonen?

 

Hvis jeg på grunn av den økte selvtilliten gir litt mer blaffen i hvor samtalen går, slutter å oppføre meg som om fitte er som vann i en ørken og istedet har det gøy, og dette viser seg å dra damer - hvor er manipulasjonen?

 

Hvis jeg vet hvor jeg vil, hva jeg vil ha og hvordan jeg skal nå målene mine, oppfører meg som en leder på grunn av dette og oppdager at det blir flere damer på meg - hvor er manipulasjonen?

 

Hvis jeg, igjen på grunn av den økte selvtilliten, er litt ekstra drøy og viser sider av meg selv jeg før gjemte vekk fordi jeg ville at folk skulle "like" meg, og de paradoksalt nok liker meg bedre nå - hvor er manipulasjonen?

 

Hvis jeg står på krava og er i stand til å argumentere for egne meninger (innen rimelighetens grenser såklart) istedenfor å være en ryggradsløs vattdott i håp om at folk skal like meg (igjen) og oppdager at faen, det blir jo mer fitte på meg av dette - hvor er manipulasjonen?

 

Hvis jeg er i stand til å si nei til dårlige avtaler, setter en pris på meg selv og min tid og i størst mulig grad søker ut avtaler som begge parter kan vinne på og oppdager at hei, dama liker meg på grunn av dette - Hvor er manipulasjonen?

 

Hvis jeg er ærlig med mine intensjoner, sier rett ut at jeg bare vil ha henne med meg hjem for å pule og lar henne forstå at hun ikke blir mindre verdt for meg om hun sier nei, og ikke bare får "ja" men også respekt fordi jeg var ærlig - Hvor er manipulasjonen?

 

Hvis jeg i motsetning til andre overbeviser meg selv om at det eneste jeg kan kontrollere er meg selv, og istedenfor å lyve på meg feit villa, Ferrari og en skikkelig hæstkuk mellom beina heller forsøker å raffinere det jeg har kontroll på, og i prosessen får mer "drag" fordi jeg ikke bare er en passiv passasjer i verden - Hvor er manipulasjonen?

 

Jeg har en følelse av at jeg snakker til døve ører her, men dette er noen av kjerneverdiene i PU og hvis noe av dette er utpreget manipulativt setter jeg umåtelig stor pris på at noen klarer å sette fingeren på eksakt hva som er manipulering.

Dessuten, alt av eventuelle teknikker som jeg har vært borti er enten ren selvhjelp for å forstå og integrere disse verdiene eller verktøy for å kunne komme seg gjennom de sosiale hinderløypene og formidle disse på relativt kort tid.

 

Som en av PU-guruene sa - når du går bort til ei dame for første gang så møter hun ikke deg, men summen av alle mennene som har gått før deg. Siden jeg ikke er noen Brad Pitt eller James Bond så trenger jeg sosiale verktøy for å kunne differensiere meg fra alle disse, komme meg forbi det sosiale skjoldet og nå inn til hennes unike jeg i løpet av maksimalt to minutter, og gjerne adskillig kortere tid.

 

WTF? To minutter? Hvorfor akkurat to minutter?

Fordi psykologiske undersøkelser, altså (forholdsvis) harde fakta, har vist at kvinnen innen et tidsrom på mellom ti sekunder og to minutter fra første møte avgjør om mannen foran henne skal bli den neste elskeren eller henvises til vennefella.

Nå, før flammene står ut av skjermen min - dette er ingen avgjørelse som er hugd i stein, men undersøkelsen jeg leste påsto at sjansene for at de to skulle bli et par var rundt 60% større (IIRC) når mannen oppførte seg på en måte som sa "fremtidig elsker/partner" (ref. kjerneverdiene i PU) i forhold til når han ikke gjorde det.

 

Dessuten, for å rote meg skikkelig ut på landet - det vi populært kaller "pick up" er så enormt mye mer enn det. Vi er ikke bare ute for å sjekke jenter, vi er ute for å sikte mot stjernene. Kanskje ender vi i søla, men det er bedre enn å sikte på søla og lykkes.

Som Mystery sier - det handler ikke om å sjekke damer, det handler om å bygge et liv. Jeg vil modifisere det til at det handler om å bygge et verdig liv, der jeg selv har roret og kan seile mot de mål jeg måtte ønske, istedenfor å la meg bli styrt av frykt, negative tankerekker og forskrudde sosiale normer som sier det er noe feil med meg når jeg vil være meg[/], et helt, unikt individ, istedenfor å forsøke å passe inn i en one-size støpeform og bli en blåkopi av sidemannen.

 

Til slutt et spørsmål spesifikt til NgZ - hvis det er tillatt å prøve og feile, samt ta imot tips fra kompiser og venninner, hvorfor er det da feil å bruke det andre har erfart og satt i system? Hvorfor er det ok at kompisen din forteller deg hva du gjør feil, mens det er "trist" å lese om erfaringene til en vilt fremmed mann som har gått hele veien fra et null til toppsjiktet, ikke bare på damefronten men også i livet ellers?

 

Det er i realiteten det PU-"pensumet" er - andre folks erfaringer, systematisert og brutt ned til såpass små biter at alle med litt innsatsvilje kan tygge dem. Det er heller ingen regelbok man skal følge slavisk, jeg ser derimot på det som ett rammeverk der man kan utvikle sine egne ideer og tilpasse retningslinjene det inneholder til sin egen personlighet.

 

En av grunnideene innen PU er dessuten at man kun kan kontrollere seg selv, og at forsøk på å kontrollere andre generelt blir sett ned på. Med andre ord - du kan lokke, men ikke tvinge, og du kan kun lokke med deg selv og det du har å by på. Altså er man på vill kollisjonskurs med manipulasjons-ideen allerede her, og jeg forsøker fremdeles å forstå hvor den kommer fra.

 

Jaja, nok tankespinn herfra...

 

Mine $0.02

Lenke til kommentar

Folk frykter vel ofte det ukjente, i tilleg kan sjalusi ha noe med saken å gjøre, om hele dette "PUA", opplegget faktisk er 95% sikkert.

 

Jaja, jeg orker ikke å engasjere meg. Ikke at jeg har bruk for det atm, men når jeg en dag blir singel igjen, vil jeg bruke mine egne erfaringer for å komme meg videre, ikke andres.

Lenke til kommentar
Jaja, jeg orker ikke å engasjere meg. Ikke at jeg har bruk for det atm, men når jeg en dag blir singel igjen, vil jeg bruke mine egne erfaringer for å komme meg videre, ikke andres.

 

Det er da veldig begrensende å tenke slik. Hva hvis hver fysiker skulle begynne på bar bakke og trille kuler og studere stigende røyk osv. Da hadde vi ikke hatt relativitetsteorien.

 

Jeg sier ikke at du ikke skal bruke dine egne erfaringer, for det er tross alt summen av sine erfaringer man er, men hvis ingen hadde tatt i mot andres erfaringer og kunnskap hadde vi fortsatt levd i huler.

Lenke til kommentar
Det er da veldig begrensende å tenke slik. Hva hvis hver fysiker skulle begynne på bar bakke og trille kuler og studere stigende røyk osv. Da hadde vi ikke hatt relativitetsteorien.

 

Jeg sier ikke at du ikke skal bruke dine egne erfaringer, for det er tross alt summen av sine erfaringer man er, men hvis ingen hadde tatt i mot andres erfaringer og kunnskap hadde vi fortsatt levd i huler.

 

Nå må du ikke dra ting litt ut av kontekst da. Jeg snakker ikke om fysikk, livsfilisofi, bygging av jernbaner og andre koselige ting som selvsagt ikke kan gjøres av én person, men følelser og oppførsel.

 

Jeg måtte selv ta på en varm plate og påføre meg 2. gradsforbrenning, før jeg lærte av varme plater var fyfy, og noe man ikke initierte nærkontakt med. Jeg lærte det av egen erfaring, ikke min bror som rev meg vekk hver gang jeg nærmet ovnen.

 

Woah, crappy eksempel, men men :p

Lenke til kommentar
Nå må du ikke dra ting litt ut av kontekst da. Jeg snakker ikke om fysikk, livsfilisofi, bygging av jernbaner og andre koselige ting som selvsagt ikke kan gjøres av én person, men følelser og oppførsel.

 

Jeg måtte selv ta på en varm plate og påføre meg 2. gradsforbrenning, før jeg lærte av varme plater var fyfy, og noe man ikke initierte nærkontakt med. Jeg lærte det av egen erfaring, ikke min bror som rev meg vekk hver gang jeg nærmet ovnen.

 

Woah, crappy eksempel, men men :p

 

Som PUAene her sier er det en "livsfilosofi" som kan brukes i alle sosiale sammenhenger. Du lærte å ikke ta på platen fra egen erfaring, akkurat som PUA sier at du ikke kan lese deg til å bli mester, men må ut og prøve det i praksis, og det er det som var poenget: hvis du prøver noen små "triks" og ser at det virker, hvorfor avfeie alt fordi du vil "bruke dine egne erfaringer," eller ikke prøve ut noe i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Som PUAene her sier er det en "livsfilosofi" som kan brukes i alle sosiale sammenhenger. Du lærte å ikke ta på platen fra egen erfaring, akkurat som PUA sier at du ikke kan lese deg til å bli mester, men må ut og prøve det i praksis, og det er det som var poenget: hvis du prøver noen små "triks" og ser at det virker, hvorfor avfeie alt fordi du vil "bruke dine egne erfaringer," eller ikke prøve ut noe i det hele tatt?

 

Fordi jeg vil ikke lese meg til sjarm, jeg vil heller prøve å utvikle den selv, ved å prøve og feile. Noe jeg til en viss grad har klart. Det slår meg som mye mer selvtilfredsstillende. (Shit, nå virker jeg kansje litt nedsettende mot PUA's, noe som ikke var meningen)

 

Ikke noe galt ved å lese seg til erfaring, jeg gjør det selv mange ganger, men av og til.. Tja, verden er jo subjekvtiv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ikke noe galt ved å lese seg til erfaring, jeg gjør det selv mange ganger, men av og til.. Tja, verden er jo subjekvtiv.

 

Man leser seg ikke til erfaring. Man leser hvordan andre har skaffet erfaringene (den sosial kalibreringen), og gjør så dette selv. Gjerne med en egen vri, og dermed skaper sine egne erfaringer.

 

Personlig hater jeg å lese (derfor jeg bruker så inneigamperævva lang tid på å skrive boka mi), og foretrekker heller å dra ut i felt og erfare det live.

 

Blir det samme som å si at man kan lese seg til å kjøre bil... Men man vil fremdeles kvæle hele skiten med mindre man gjør det om og om igjen til man kan KALIBRERE det..

 

Ser du forskjellen her?

 

Pick-Up-Artist

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...