Gå til innhold

Fallskjermer på rutefly


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

De fleste har sikkert tenkt det samme: hvorfor er det ikke fallskjermer under stolene på rutefly i stedet for redningsvester? Det slo meg når jeg så Air Crash Investigation (elns) på National Geographic Channel at hvis en flyulykkeetterforsker i USA etterforsker 2000 saker per år så må en fallskjerm per passasjer kunne redde en del liv.

 

Så hvorfor har vi ikke fallskjermer på passasjerflyene våre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på at det krever litt kontroll å hoppe i fallskjerm så trur eg personleg at det hadde vore ganske mange "hol i bakken" etter eit fly hadde latt passasjerene hoppa ut istadenfor å vere med på kræsjlandinga.

 

Panikken som ville ha bredd seg i blant flypassasjerene når det kom over høgtalaren:"Vennligst ta på fallskjermen dere må hoppe". I tillegg har ein det praktiske å ta på 380 passasjerer fallskjerm tar ein del tid utan at det er panikk.

 

Så har ein kor egna store passasjerfly er til å hoppe ut frå?

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at døds- og ulykkesraten hadde steget dersom det hadde vært fallskjermer under setene. Tenk deg en situasjon hvor én av fire motorer begynner å fuske og eventuelt brenne. I dagens situasjon vil piloten deaktivere motoren og koble ut drivstofftilføringen og nødlande på nærmeste landingsstripe av stor nok størrelse. Dersom fallskjermer hadde vært tilgjengelig ville noen ønsket å bruke den som hadde trukket med flere og flere, for ingen vil være sist i den køen. Når du står der med fallskjerm fem tusen meter over bakken ved døra og flypersonell forteller deg at dette ikke er nødvendig er det ikke sikkert at logikk står sterkt nok til å godta det og situasjoner fra vold til gisseltaking til omtrent mytteri til en oppbrutt dør kan bli utfallet. Fordelen med dagens situasjon er at du ikke har noen annen vei ut enn å stole på pilotene og flypersonell som sannsynligvis resulterer i roligere pasasjerer og mindre stressaktiverte ulykker.

 

Hvordan løser du vektissues? At du blir tildelt fallskjerm med din vektklasse ved innsjekking?

Kan du i det hele tatt åpne en dør i en airliner med trykkabin i luften i full fart?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Se for dere at fallskjermene er låst inn i en slags "safe" og bare piloten har nøkkelen. Når han er sikker på at flyet styrter, låser han opp "safen" og alle får sin skjerm. Det er trykkutløser på fallskjermene slik at de løser seg ut uansett om folk klarer å dra i stroppen eller ikke. Eventuelt kan flyene ha gode, gammeldagse lineskjermer som i WW2.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Hvordan sikrer vi oss mot opprør på flyet, når de vet at de kanskje kan berge livet sitt, om bare den jævla kapteinen låser opp for skjermene.

 

Og, jeg tror fortsatt ikke det er veldig lurt å kaste seg rett ut fra skroget på et passasjerfly.

 

Samtidig, hvor mange av disse flyulykkene involverte sivile passasjerfly, og hvor mange døde? Jeg nekter å tro at 2000 passasjerfly faller ned i USA hvert år.

Endret av fredrik
Lenke til kommentar

No har eg aldri hatt på meg ein fallskjerm ( og var heller ikkje tenkt til det) men kor lang tid tar det å ta på ein slik at den ikkje løsner?

Berre med 2 minutter så tar det fort 30 minutt før alle har den på seg i eit normalt 737. Så frå problema oppstår til alle er klare til å hoppe så kan mykje ha endra seg.

 

I tillegg trur eg redningsvester har redda fleire liv enn kva ein fallskjerm vil gjere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det er greit nok, men det vil ikke gå utover passasjerene som slenger seg ut døren. Trikset er jo å slå av motorene slik at flyet stanser, låse opp fallskjermsafen og hoppe i det.

Lenke til kommentar
Det er greit nok, men det vil ikke gå utover passasjerene som slenger seg ut døren. Trikset er jo å slå av motorene slik at flyet stanser, låse opp fallskjermsafen og hoppe i det.

Flyet stanser og bare flyter der midt i lufta?

 

Hvem av oss er det som har drukket for mye nå?

 

Uansett, det er umulig å hoppe ut av et fly i 7-10 000 meters høyde. Ikke umulig, men lite intelligent, hvertfall. Nå blir ikke fallskjermene delt ut såpass kjapt at dette har noe å si.

Endret av Stonemeister
Lenke til kommentar
Motorene stanser var poenget mitt. Man vil selvsagt bli nødt til å utarbeide prosedyrer for dette.

 

Hva med å ta med egen skjerm i håndbagasjen?

Dårlig nok plass i oppbevaringslukene som det er, og en skjerm designet for å tåle så store påkjenninger som å hoppe ut av et fly i 900 km/t er gjerne litt større enn en vanlig skjerm. Blir fort det tredobblete i håndbagasje.

Lenke til kommentar
Hadde ikke dere følt dere tryggere med en fallskjerm under stolen? Det er egentlig poenget mitt.

[irrelevans]Hadde følt meg trygg om piloten ikke snøvlet i høytaleren.[/irrelevans]

 

Føler meg egentlig rimelig trygg på fly uansett, har aldri hatt antydninger til flyskrekk.

 

Og om vi skulle til å styrte så tror jeg ikke at tanken på å hoppe ut av et fly som går i 900 km/t og rett ut i iskald luft i søndagsklærne og kun en liten tøyfille til å hindre meg i å smadre i bakken hadde vært så fantastisk.

Endret av Stonemeister
Lenke til kommentar
Hadde ikke dere følt dere tryggere med en fallskjerm under stolen? Det er egentlig poenget mitt.

 

Ikke det spøtt, siden å hoppe ut av et fly i den hastigheten og høyden er mer dødelig enn å ta sjansen på nødlandingen. Høyeste hastighet en jagerpilot har overlevd en utskyting på er 1295 km/t, og de har hjelm med oksygentilførsel, g-drakt og sitter stroppet til en stol som spenner alle lemmene dine bom fast til stolen. Et passasjerfly cruiser i ca 900 km/t.

Lenke til kommentar

Jeg hadde faktisk ikke følt meg trygg. Jeg hadde aldri i verden turt å hoppe ut fra et fly i fallskjerm under sånne omstendigheter. For øvrig tror jeg kanskje at det kunne bidratt til å gjøre folk mer usikre på det å fly, om de skulle fått fortalt at "i tilfelle rottefelle, ligger det fallskjerm under setet".

 

Det høres mer dramatisk ut enn redningsvester og oksygenmasker fra taket, synes nå jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...