Gå til innhold

Industrial - en introduksjon


Cuneax

Anbefalte innlegg

Proto-industrirockerne i Killing Joke slipper nytt album mot sommeren

Nice :new_woot:

 

Hadde sansen for den plata Killing Joke slapp med Dave Grohl bak trommesettet (rart med det, ting som involverer Dave har en tendens til å innfinne seg i mine øreganger rimelig kjapt, bortsett fra nye Foo Fighters-plater), og har egentlig hatt en plan om å sjekke ut noen eldre greier. Debutplata er kanskje et greit utgangspunkt?

 

Killing Joke kjører også ny verdensturnè med en noe original vri.

 

Killing Joke have announced a world tour commencing in September 2008. The band will be reuniting with their original lineup and they will be playing two nights per venue. The first night they will play their first two albums 'Killing Joke' and 'What's THIS For...!' in their entirety. The second night will feature the whole of 'Pandemonium' plus their early singles released on Island records. A new album is tentatively planned for the summer.

 

Når det gjelder hvilket album som er best å begynne med, så kan du kanskje prøve deg på samlingen Laugh? I Nearly Bought One!, såfremt du ikke er en av dem som har aversjon mot samlealbum ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenter'n soper inn penger om dagen. Det siste NIN-albumet har visstnok solgt ut alle de 2500 eksemplarene av $300-utgaven, noe som tilsier en inntekt på $750.000 bare fra dem. Om man legger til det Trent har tjent på salget av de andre utgavene av albumet, så har han håvet inn ~$1 million bare denne uken :wow:

Lenke til kommentar
Når det gjelder hvilket album som er best å begynne med, så kan du kanskje prøve deg på samlingen Laugh? I Nearly Bought One!, såfremt du ikke er en av dem som har aversjon mot samlealbum ;)

Samlealbum kan være helt ok det, det kommer an på artisten. Jeg ville f.eks. ikke ha anbefalt noen et samlealbum med David Bowie, fordi det uansett blir ekstremt mangelfullt og overflatisk med tanke på mannens mange stilskifter. Om et samlealbum klarer å gi et riktig bilde av en artist så er det bare å kjøre på.

Lenke til kommentar

Sånn, da har jeg oppdatert hele førsteinnlegget i henhold til den nye malen (har lagt inn lenker til All Music, Discogs, Last.fm, MySpace, Offisielt nettsted og Wikipedia der dette har latt seg gjøre).

 

Nå gjenstår det å legge inn denne lista, før jeg skal komme med en forespørsel ;)

Lenke til kommentar

Jeg la de til under tvil. Jeg har ikke hørt musikken og ingen av våre musikksteder karakteriserer dem som industrial. De hørtes uansett ganske så spennende ut, så vi får se :cool:

 

Over til forespørselen: Er det mer hensiktsmessig å dele inn lista i undersjangre/fusjonssjangre framfor alfabetisk? Jeg legger til en avstemning for moro skyld.

Lenke til kommentar

En sjangerinndelt liste kontra en lang alfabetisert liste er i utgangspunktet langt mer oversiktlig og kanskje et mye bedre utgangspunkt for nye lyttere som gjerne vil relatere nye band til andre band de har hørt om i samme sjanger. Dette fordi 1. post allerede inndeler og til dels forklarer utviklingen av de ulike stilartene.

Samtidig vil en slik inndeling også innebære en markant økning i arbeidet som må nedlegges i oppdateringen av en slik liste. Jeg har i tidligere anbefalinger kun konsentrert meg om band/artister som veldig greit kan defineres som industrial, aggrotech og ebm. Med en sjangerdefinert liste er det sikkert 1000 (ca.) artister til som kan ramses opp og kategoriseres innenfor et gitt rammeverk.

Et annet moment som kan by på problemer er å igjen definere hvilke band som faller inn under hvilke sjangre, og hvor snevre sjangrene i så fall skal være da band innenfor industrial-fanen gjerne er vanskelige å definere i utgangspunktet og det kan også være stor variasjon fra utgivelse til utgivelse. Vil futurepop ligge inn under en ebm-fane, skal rene synthpopband tas med i en egen synthpopkategori og vil denne kategorien igjen omfatte musikk fra Kraftwerk og Tangerine Dream via Gary Numan og new wave-band til dagsaktuelle utgivelser?

Lenke til kommentar

Takk for et godt innlegg!

 

Jeg er enig i at en sjangerinndeling er det mest brukervennlige, men det vil altså kreve et enormt arbeid. Det er ikke nødvendigvis uoverkommelig, vi har tross alt ingen deadline her.

 

Det store problemet vil bli selve organiseringen av inndelingen. Et band kan gå under f.eks. både EBM og industrial metal, så skal det figurere under begge i lista, eller kun under dominanten? Vi kan diskutere dette ytterligere og få med flere i debatten, for det er rimelig interessant, syns nå jeg.

 

All Music Guide har følgende inndeling av industrial:

 

-Industrial

--Industrial metal

--Industrial dance

--Electro-industrial

--Industrial drum'n'bass

 

Dette er litt merkelig inndeling, syns nå jeg. At drum'n'bass har fått sin egen "kandidat" blant industrialgjengen er pussig, og det virker som det ofte er overlappende mellom industrial dance og electro-industrial.

 

Wikipedia deler det inn i industrial og post-industrial. De har også en liste over undersjangre og fusjonssjangre.

 

De mener klart og tydelig at den første bølgen av industrial bør kalles industrial, mens senere utvikling av musikken for noe annet. Undersjangre er power electronics, ambient industrial, martial industrial, neofolk og death industrial. Fusjonssjangre er EBM/industrial dance, industrial rock/metal, electro-industrial/elektro, coldwave, aggrotech, industrial techno, power noise, technoid og noisecore.

 

Vi får da diskutere om hvilke av disse som er relevante og store nok, og hvilke som kan slås sammen etc.

Lenke til kommentar

Genremessig inndeling er nok det mest brukervennlige for "n00bs", mens alfabetisk inndeling er den mest hensiktsmessige om man vil unngå en evig hodepine mtp. hvilken sjanger et band skal plasseres i. Ta Psyclon Nine som et eksempel. Skal de plasseres under aggrotech, som igjen er en undersjanger av EBM, eller skal de plasseres under industrial metal siden de har begynt å blande inn en del elementer fra black metal i det siste? Det går selvfølgelig an å dele listen inn etter sjanger, men det vil kreve rimelig mye arbeid. Så det enkleste vil nok være om folk bare bruker denne tråden til å spørre etter band som ligner på noe de allerede kjenner til og liker.

Endret av Eldritch
Lenke til kommentar

En enkel måte å omgå det problemet på er jo å liste bandet under hver sjanger de hører hjemme i, gjerne også med en referanse til albumene som hører hjemme i den spesifikke sjangeren:

 

SJANGER X

- Band A (album a, c, d og f)

 

SJANGER Y

- Band A (album b, e og f)

 

...men det enkleste og egentlig mest hensiktsmessige er vel å liste bandene alfabetisk.

 

Edit: Et bandforslag - The Young Gods.

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar

Ja, sjangeroverskridelser er ikke lett å forholde seg til i en sånn liste. svinepelz' forslag er rimelig greit, men det krever at jeg har innsikt i den komplette diskografien til samtlige band :p

 

Men det er vel her mine trofaste hjelpere kommer inn i bildet? :innocent:

 

The Young Gods er lagt til.

Endret av cun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...