Gå til innhold

Tips til å ta stilige/fine bilder.. Enkle "oppskrifter" altså :D

Anbefalte innlegg

I og med at jeg fikk mitt canon 400D av min mormor til bursdag, så har jeg lysst til å lage et album til henne til jul, med bilder jeg har tatt med kameraet.. Jeg har foreløpig bare kit objektivet. Ikke noe annet utstyr, men kan få lånt meg ett stativ.

Jeg har tatt en del bilder, noen er jeg fornøyd med, men ville veldig gjerne hatt tips til stilige bilder bilder jeg kunne tatt, og som ikke er sååå vanskelig å få til.

Jeg har foreløpig noen landskapsbilder og portrett bilder som jeg er fornøyd med, men hadde hatt lyst til å hatt noe litt annet i albumet også..

Noen som har noen "oppskrifter"??

PS; husk at det er en mormor på 65 år som syns barnebarnet sitt er flinkt uansett, som skal bedømme bildene, og ikke en fotograf. :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med å ta bilder av ting du driver med til daglig - slik at hun kan ta del i ditt liv. Ta også bilder av stedet du bor; både hjemme og i nærmiljøet.

Ta også mange bilder, prøv ut forskjellige vinkler osv.

Tom

god ide, de jeg har nå (de fleste) er vel sånn standart fotografier..

Lenke til kommentar

Ta mange bilder, rett og slett. Jo mer du knipser, jo flinkere blir du. (in most cases) Vet ikke om du spør om ideer til prosjektet eller om hvordan du kan ta fine bilder... Lær deg enkle komposisjonsregler, og lek i vei. Som du sier, er ikke bestemødre så kravstore :p

Lenke til kommentar
PS; husk at det er en mormor på 65 år som syns barnebarnet sitt er flinkt uansett, som skal bedømme bildene, og ikke en fotograf. :!:

Dette er viktig å huske! Bilder kan være verdifulle på ulike måter, og dokumentasjon og familiebilder har verdi selv om de scorer dårlig på teknisk bildekvalitet. Jeg har album med bilder jeg tok da jeg var 5-6 år. Bildekvaliteten er dårlig og komposisjonsregler var et ukjent begrep, men nå i ettertid er de bildene noen av dem som betyr mest for meg.

Du kan google etter "ta bedre bilder" så finner du en del av de klassiske tipsene som å gå tettere innpå objektet. I tillegg kan det være nyttig å lære litt om komposisjon som andre har nevnt. Siden du har digitalkamera er det bare å leke seg litt og eksperimentere, man sletter jo bare bildene man ikke er fornøyd med.

Lenke til kommentar
Ta mange bilder, rett og slett. Jo mer du knipser, jo flinkere blir du. (in most cases) Vet ikke om du spør om ideer til prosjektet eller om hvordan du kan ta fine bilder... Lær deg enkle komposisjonsregler, og lek i vei. Som du sier, er ikke bestemødre så kravstore :p

tenkte litt på ideer til enkle prosjekter egentlig ja.. :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...