Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Artifact problem med XFX 7900GT

Anbefalte innlegg

Hei. lagde nylig ein tråd om eit enkelt klokkprogram her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=875471

med det programet tok eg ein artifact scan å fant veldig mangen artifacts.

når eg fekk pc-en hadde eg ikkje problem med artifact-bugs, men så blei det verre, så eg kjøpte ny vifte til kortet (tempraturen låg opp i 85 etter ein god stund med spel), så det hjap med ny vifte, men så blei det blitt mykje verre igjen, og da var eg sikker det var skjermen sin feil, ettersom skjermen var ein gammal ødelagd greie.

så eg kjøpte ny skjerm og, men det er fortsatt gale.

bilde av scaningen: kan nevne at det ikkje er mulig å spele noken spel for øyeblikket pga alle stripene, prikkene, og fordi bilde fryser av og til iblant på noken spel.

post-101413-1197071217_thumb.jpg

er det noke eg kan gjere for å fikse problemet ut i fra klokking, eller noke eg kan sjå på, på skjølve skjermkortet?

eller er det bare å sende kortet på repperasjon?

EDIT: har ingenting med tempraturen og gjer trur eg. hadde 40c når eg starta scanen (54 grader seinare) ;)

takker for svar :)

Endret av xersess
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve å sette en kjøler på minne IC på baksiden av kortet. Bare å kjenne på IC-ene nede i høyre hjørne/mot sokkelen, er de fryktelig varme? Se post 2 andre bilde HER

Er da bare spekulasjon fra min side. Ikke sikkert det hjelper. Men det er ganske vanlig at IC-ene bidrar til å ødelegge 7900GT kort.

Om det ikke hjelper ville jeg tatt kontakt med butikken og skaffet et nytt kort.

Endret av heisann80
Lenke til kommentar

aldri klokket CPU, men klokket eingang skjermkortet med eit program som fulgte med nvidia driveren. da brukte eg ein recomanded overklokking ein stund, med så klokket eg det til default igjen, så problemet har oppstått etter noke som helst klokking :)

og eg kjente på høgre side opp på kortet (baksiden er oppsiden når kortet er skrudd saman i pcen sant?), og der var det riktig nok mykje varmere enn ellers plasser på skjermkortet. eg brant meg litt ;) trur du er innpå problemet no :)

Endret av xersess
Lenke til kommentar

har foresten satt på ny vifte på skjermkortet. zamlan VF900. den kjøler jo veldig bra kortet, men ikkje ic-ene da :)

EDIT: skal eg prøve å få på ein skjøleribbe eller noke, eller er det bare å få et nytt tilsendt av komplett, og retunere det gamle? 1,5 år sia eg kjøpte pc-en :p

Endret av xersess
Lenke til kommentar

ok. skal teste litt forskjelig.

merker i alle fall tydelig at det er noke som blir varmt som gjer at artifactsene kommer, har hatt pc-en av ein stund no, og det tok 3-4min før artifact scanen begynte å finne artifacts, normalt sett ville den funnet det med ein gang :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...