Gå til innhold

Hjelp til komponentoversikt

Anbefalte innlegg

Hepp!

Kan noen gi meg en snedig god oversikt over de vanlige komponentene pr. dags dato?

Jeg har siden jeg kjøpte min P4 2.4NW på et Abit IS7, som er klokka til 3Ghz, sammen med et 6800Ultra og 1Gb pc4200 ikke tatt meg bryet med å følge med på Hardwarefronten. Synd igrunn føler jeg nå. Og utifra netshop og komplett sine sider blir jeg ikke helt klok bortsett ifra basicene.

Så, hvordan ser kartet ut på følgende plasser idag? Legger med litt om nivået på hva jeg vet.

CPU - Sist jeg fulgte med var det 939 og 479 som gjaldt. AMD holdt på med noe 64'finesser og Intel knotet med Hyper Threading. Åjoda, de hadde akkurat sluppet cotten. :)

Minne - Dual Channel! Hell yeah! Tror jeg har ddr2 pc4200. Twinmos har jeg, m/Winbond. 4x256. Tregt. Opererer vel på 400mhz om jeg ikke tar feil, og følger 800'bussen på mitt Abit IS7 hk, på et eller annet vis. Explain, please.

Skjermkort - Her snakker vi topmodel altså, ikke no tull. AGP såklart. Fantes det noe bedre enn 6800Ultra til AGP? Kanskje, men tviler på at noe var særlig dyrere. Bortsett fra noen sære virge'kort eller en avart fra voodoo3. Hva heter dagens serier til ATI og Nvidia? Tilnermet blank.

Hovedkort - Jeg likte idén bak Sata godt, så jeg kjøpte Abit IS7 med to, 2!, sataporter. Disken, en WD120 hadde både Molex og satapower. Snedig! Eller.. Men, avsporing til tross. Hva er de forskjellige Sockets, brikkesett, onboard audio osv som er verdt å vite idag?

Som du kanskje har enset ligger jeg i føret for å bygge meg en ny PC. Og grunnen til at HW'interessen forsvant? Joda, jeg skylder på wow. Og css. Samt Lost da. Oh, Heroes. Prison Break...

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trådstarter bes lese igjennom Retningslinjene for denne kategorien, som er tydelig nevnt i toppen av denne kategorien.

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Intel slår AMD på de fleste punkter.

DDR2 gjeller i dag, vanligvis på 800MHZ (PC6400)

nVIDIA er betre på ytelsestoppen enn ATi. Særlig ai den øvre ytelsesklassen.

For intel er det nForce 680i SLi og X38 chipset som er de beste, mens 650i og P35 er midrange.

PSU så er det anbefalt og gå for Corsair sine.

Forstod du nå?

her er en bitteliten liste.

nevermind, ingen vits i å krangle

Endret av LokarN
Lenke til kommentar

Tråden stenges grunnet dårlig bruk av emnefeltet. Se forøvrig sticky/annonsering. Det fremgår klar at nevnte sticky/annonsering skal leses før en poster i denne kategorien, samt at brudd på denne vil kunne medføre stenging. Du rådes herved til å lese denne og forsøkes på nytt.

Et godt emnefelt bør si noe om busjettet ditt, hva maskinen skal brukes til. Har du bestemt deg for div. merker/produsenter (t.d. AMD/Intel, ATI/nVidia) kan dette også med fordel inkluderes. Skal du bare ha visse komponenter kan du med fordel opplyse om hvilke deler det er snakk om.

• Døme på gode emnefelt:
  • Kontor-PC til under 5000 kr. (Sier noe om bruksområde om budsjett)
  • Ny Stille-PC til 10000 kr.
  • Spill-PC AMD64 og GeForce under 15K (Valgt merke og sier budjsett).
  • Nytt HK, CPU (Intel), RAM max. 7K

Minner forøvrig om forumreglene:

Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet.

Brudd på nevnte retningslinjene, enten det gjelder dårlig bruk av emnefelt eller særs manglende informasjon i tråden, vil føre til stenging.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...