Gå til innhold

Et godt program for å spille av HD-film (x264/h264)

B4stian

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste programmene bruker vel mer eller mindre samme codec, eller mer presist: dekoder. :)

Så om man ønsker noe nytt utover funksjonalitet, bruksvennlighet og stabilitet i selve avspillingsprogrammet er er det vel ulike codecs man kan se på, f.eks CoreAVC-dekoderen for H.264 og X.264. Denne dekoderen er ca. 30% kjappere en vanlige X.264-dekodere fordi denne regelrett bryter protokollene for å kunne gjøre dekodingen enda kjappere. Men hvorvidt dette virker inn på bildekvalitet og eventuelt høyere sannsynlighet for feil som følger av feildekoding, vet jeg ikke. Men tatt i betraktning av HD-video, ofte enkodet med X.264/H.264, er myntet på nettopp bildekvalitet, så regner jeg med at kvaliteten er mer eller mindre det samme mellom CoreAVC og mer tradisjonelle dekodere for X.264/H.264.

CoreAVC kan brukes sammen med de fleste avspillingsprogrammer som benytter tredjeparts/eksterne codecs. VLC har integrerte og kan ikke bruke CoreAVC etter hva som er meg bekjent.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Jeg har hørt at man trenger en prosessor med SSE3 for å kunne spille av HD video i god hastighet.
Nå skal ikke jeg uttale meg om Windows siden jeg ikke har testet det enda. Men i Ubuntu greier min maskin (se profil for specs) å dra Elephants Dream (1920x1080) uten problemer i både Totem (GStreamer) og VLC. Det er en MPEG4-film, men jeg vet ikke nøyaktig om det er H.264, x264 eller noe andre greier (MPEG4 kan være så mangt). Jeg vet heller ikke om dette er en lettkjørt film (enkle strukturer og lite panoreringer), eller om den er helt gjennomsnittlig.

Men AthlonXP har ikke SSE3, og greier som sagt å kjøre den filmen helt greit. Med en litt sprek P4 burde det være mulig for deg også. Jeg kan teste i Windows seinere i dag.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...