Gå til innhold

Hvorfor blir bildene mørke?


Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe?

 

Jeg prøver å bli klok på det å ta gode bilder..trikser frem og tilbake osv. Men får det bare ikke til. Se feks på dette bildet DSC_0238.jpg

 

To spørsmål jeg lurer på.

 

1. Hvorfor blir dette bildet mørkt? Er det pga noe innstillinger som må endres?

 

2. Hva kan jeg gjøre?

 

Jeg skal gi alle instillingene som har gitt meg dette bildet samt detaljer.

 

Kamera: Nikon d80

Blits: Sb-800 (brukt trådløst, skytter gjennom paraply)

Paraply: hvit

blitsavstand fra motiv: 40 cm. (til høyre for motivet).

 

Jeg bruker mode på M. F/22 og Shutter speed på 1/200.

Det gjør ingen forskjell i bildet dersom jeg velger feks lukkertid på 1/125 og F.16. Blir samme lys..altså verken mørkere eller lysere bilde. Det er heller ikke svak batteri på blitzen og den funker fint. Det er også lys i rommet..det er ikke helt mørkt...men ikke knall lyst heller. Funker lite å sette opp iso..vil helst prøve å unngå det så mye som mulig.

 

Innstillinger på kamera.

 

Shooting menu:

 

White balance: A

ISO sensitivty: 100

Long exp. NR: ON

High ISO NR: HIGH

Multiple exposure: OFF

 

 

Custom settings:

 

AF- area mode: Single area

Center AF area: Normal Zone

AF- assist: OFF

ISO auto: OFF

Grid display: OFF

Viewfinder warning; OFF

EV step: 1/3

Exposure comp: ON

Center- weighted: (.)10

Auto BKT set: AE &flash

Auto BKT order: N (default order)

Commandi dials: OFF

FUNC button: Matrix metering

IIIumination: OFF

AE-L/AF-L : AE/AF lock

AE lock: OFF

Focus area: OFF

AF area illumination: Auto

Built in flash -> commander mode: Group A: TTL, Channel 1. Comp: 0

Flash warning: ON

Flash shutter speed: 1/60

Auto FP: OFF

Modeling flash: OFF

Auto meter-off : 6s

Exp. delaymode: OFF

 

Har valgt å gi alle opplysninger for best mulig hjelp. HJELP :dribble: Dette er så irriterende...

Endret av Navido
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge kameraet, så er bildet lyst nok. dvs det er eksponert korrekt; og jeg synes vel at det ikke er så galt. Det du kan gjøre er å legge til en eksponeringskompensasjon. Ettersom jeg ikke kjenner Nikon så godt, så kan jeg ikke gi noen oppskrift. Se etter en +/- kanpp. Jeg vil tro at +1 burde holde.

 

Tom

Lenke til kommentar

Du har kameraet innstilt på manuell eksponering (M). Prøv med blenderautomatikk(A) (still blenderverdien på noe som gir deg ønsket dybdeskarphet) og bruk spotmåling av lyset på ansiktet til dukken. Regner med at du har kameraet på stativ? Grunnen til at du ikke så noen endring da du gikk fra f22 1/200 til f16 1/125 er at begge disse innstillingene ved 100 ISO krever svært mye lys (masse solskinn!!!). Eksponeringen er da kun en funksjon av lyset fra blitsen som gir maks i begge tilfellene (paraplyen stjeler mye lys!)

Endret av froggyler
Lenke til kommentar
Du har kameraet innstilt på manuell eksponering (M). Prøv med blenderautomatikk(A) (still blenderverdien på noe som gir deg ønsket dybdeskarphet) og bruk spotmåling av lyset på ansiktet til dukken. Regner med at du har kameraet på stativ? Grunnen til at du ikke så noen endring da du gikk fra f22 1/200 til f16 1/125 er at begge disse innstillingene ved 100 ISO krever svært mye lys (masse solskinn!!!). Eksponeringen er da kun en funksjon av lyset fra blitsen som gir maks i begge tilfellene (paraplyen stjeler mye lys!)

 

Jeg har kamera på stativ ja. Spotmåling..hmm..hva mener du??? Ved å trykke på blitsen for å se hvor lyset havner på dokken?

Lenke til kommentar

Problemet ligger nok heller i hvilken lysmålingsmodus du har valgt. Kameraet prøver å balansere lyset i rommet med lyset fra blitsen, og her blir den nok lurt av den hvite veggen i høyre billedkant, tenker jeg.

 

Sett kameraet til spotmåling, og se om ikke det hjelper. (Forøvrig bør du ungå å brukere blendere mindre enn f/13. F/22 vil gi redusert skarphet pga. diffraksjon.)

 

Edit: Jeg ser at Hr. Trådstarter tilsynelatende ikke vet hva spotmåling er. En D80 har tre lysmålingsmodi: matrix, sentrumsveid og spot. Du velger med den knappen "bak" utløseren ved siden av eksponeringskompensasjonsknappen (+/-). Spot vil si at lysmåleren utelukkende bryr seg om det som ligger under det valgte fokuspunktet - når den er i matrix, som er standard, så bryr den seg om hele bildet, og forsøker å ungå utbrente høylys. Du må da være bevisst ifht. hva som befinner seg i bildet.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Ikke at jeg bruker Nikon-kamera, men du må nok sette opp litt flash exposure compensation (+1-ish). Har ikke peiling hvordan du gjør det, men i alle fall. Evt sett blitsen på manuell modus også, og prøv deg frem.

 

Problemet lå der ja.

 

Jeg satt opp flashen til +5 og da ble det mye bedre. Hmmm..og jeg som trodde det gav tilstrekkelig lys i de fleste situasjoner..og at dette var en del av TTL greia. Hvordan vite hva compensation flashen skal være på da..har skala fra +5 -5.

Lenke til kommentar
Ikke at jeg bruker Nikon-kamera, men du må nok sette opp litt flash exposure compensation (+1-ish). Har ikke peiling hvordan du gjør det, men i alle fall. Evt sett blitsen på manuell modus også, og prøv deg frem.

 

Problemet lå der ja.

 

Jeg satt opp flashen til +5 og da ble det mye bedre. Hmmm..og jeg som trodde det gav tilstrekkelig lys i de fleste situasjoner..og at dette var en del av TTL greia. Hvordan vite hva compensation flashen skal være på da..har skala fra +5 -5.

 

Hvis du måler lyset ved å sende ut et blitzglimt, så blir den jo stilt inn av seg selv (så lenge du har på spotmåling, ellers kan de bli lurt av f.eks bakveggen)

Lenke til kommentar
Ikke at jeg bruker Nikon-kamera, men du må nok sette opp litt flash exposure compensation (+1-ish). Har ikke peiling hvordan du gjør det, men i alle fall. Evt sett blitsen på manuell modus også, og prøv deg frem.

 

Problemet lå der ja.

 

Jeg satt opp flashen til +5 og da ble det mye bedre. Hmmm..og jeg som trodde det gav tilstrekkelig lys i de fleste situasjoner..og at dette var en del av TTL greia. Hvordan vite hva compensation flashen skal være på da..har skala fra +5 -5.

Spørsmålet ditt illustrerer jo at problemet ikke ligger "der" - du har kurert symptomet med kompensasjon på blitsen, men du har ikke funnet årsaken. Har du prøvd å spotmåle, eller til og med bruke sentrumsveid måling?

Lenke til kommentar
Ikke at jeg bruker Nikon-kamera, men du må nok sette opp litt flash exposure compensation (+1-ish). Har ikke peiling hvordan du gjør det, men i alle fall. Evt sett blitsen på manuell modus også, og prøv deg frem.

 

Problemet lå der ja.

 

Jeg satt opp flashen til +5 og da ble det mye bedre. Hmmm..og jeg som trodde det gav tilstrekkelig lys i de fleste situasjoner..og at dette var en del av TTL greia. Hvordan vite hva compensation flashen skal være på da..har skala fra +5 -5.

Spørsmålet ditt illustrerer jo at problemet ikke ligger "der" - du har kurert symptomet med kompensasjon på blitsen, men du har ikke funnet årsaken. Har du prøvd å spotmåle, eller til og med bruke sentrumsveid måling?

Årsaken er at han fortsatt bruker kameraet på MANUELT. Det vil si at han ikke bruker lysmålingene i kameraet til noen ting....

Lenke til kommentar
Årsaken er at han fortsatt bruker kameraet på MANUELT. Det vil si at han ikke bruker lysmålingene i kameraet til noen ting....

Lysmåleren fungerer som normalt i M, og styrer blitsen.

 

jeg bruker spotmåling ja. Sentrumsveid har jeg ikke prøvd. Men at jeg ikke bruker lysmålingen i kameraet riktig er sikkert riktig.

 

Så da må motivet være fokusert?..og da trykker jeg på den røde flash knappen for at den skal gi et flash og skal innstille seg riktig?

 

Takker for god hjelp hittil. ;)

Lenke til kommentar
Årsaken er at han fortsatt bruker kameraet på MANUELT. Det vil si at han ikke bruker lysmålingene i kameraet til noen ting....

Lysmåleren fungerer som normalt i M, og styrer blitsen.

 

jeg bruker spotmåling ja. Sentrumsveid har jeg ikke prøvd. Men at jeg ikke bruker lysmålingen i kameraet riktig er sikkert riktig.

 

Så da må motivet være fokusert?..og da trykker jeg på den røde flash knappen for at den skal gi et flash og skal innstille seg riktig?

 

Takker for god hjelp hittil. ;)

 

Vet ikke hvordan det er på Nikon. På Canon trykker vi på * etter at kameraet er fokusert.

Lenke til kommentar

På D80 kan man sette func-knappen til FV lock. Ellers må man passe på å sette opp styrke når man bruker CLS/trådløs styrke i sammenheng med bounce/paraply eller diffusor. Selv måtte jeg opp i +1EV når jeg brukte diffusor bouncet i taket for ett bilde av katta igår(evt i forgårs hvis man skal være nøye på det.)

Men pass på diffraksjon hvis du bruker blendere mindre enn 11!

Selv har jeg i natt opplevd at sb600 ikke strekker til :O Men det var på ett julebord, der jeg var en 20-25m unna de jeg tok bilde av :p

Lenke til kommentar

Nå gjøres det unødig vanskelig her. Det er ikke noe behov for å bruke FV-lock, og at du bruker lysmålingen er automatisk så lenge blitsen står i TTJ eller TTL BL. Det er normalt ikke nødvendig å kompensere når man bruker bounce ell., for lysmåleren bryr seg ikke om det - den bryr seg bare om hvor mye effekt blitsen gir under preflash.

 

I dette motivet er det noe som forvirrer lysmåleren. Ved spotmåling vil kameraet prøve å eksponere slik at det som ligger under fokuspunktet ligger midt i histogrammet (den berømmelige "18% grå"). Dersom det som ligger under fokuspunktet skulle vært lysere (lenger mot høyre på histogrammet), så blir det undereksponert. Da kan det selvsagt være at man må til med eksponeringskompensasjon på blitsen. Jeg kan tenke meg at huden på denne dukken kan komme til å forvirre lysmåleren. I tillegg, så har du jo valgt en fryktelig rotete bakgrunn...

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...