Gå til innhold

Bærbar PC til familiebruk - 7000 +- NÅ HASTER DET!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har jakta på en bærbar til 11-åringen i huset, med et ok grafikkort slik at han kan spille de fleste spillene som er aktuelle for denne aldersgruppen. Til alt det andre den skal brukes til, duger vel det meste nå for tiden, så lenge man unngår de alller billigste. Vi har sjekka litt rundt både på nett, butikker her i Trondheim, samt lest litt tester etc. Vi har også ca 7000 som grense, og har endt opp med denne Acer 5720 hos Elprice, til 5995,- Den vil bli kjøpt i morgen, og havne under juletreet ferdig oppsatt på sene kvelder etter at han har lagt seg, slik at gutten kan ta den i bruk med en gang pakken er åpnet.

http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....76&cid=5546

Ut fra hva vi kunne finne ut, må man ut med minst 1000 mer for samme maskin el tilsvarende spes. hos andre merker i butikker her i byen. Selv billigste nettbutikker tar fort 5-600 mer for denne Aceren. Har mer enn nok prosessor til vanlig bruk, 2G minne, ok grafikkort med dedikert minne, mer enn stor nok harddisk for de nærmeste årene. Er ingen vits i å kjøpe en maskin som ligger langt over det gutten har bruk for de nærmeste årene. Denne ville duge også for oss andre i familien, til alt vanlig bruk. Husk at mange som gir "råd" om slike kjøp, gjerne bedømmer maskiner ut fra hva de selv syns er bra til sitt eget bruk. Hva andre, mere "spillegærne" eller med helt andre behov velger, spiller da mindre rolle for oss. En familie med 5 barn og aktiv fritid velger også en helt annen bil enn en enslig som kjører stresskoffert og matpakke mesteparten av tiden. Henning Solberg ville neppe anbefalt en vanlig butikk-Peugeot om han skulle gi tilsvarende råd om blikjøp. Ok, litt søkt sammenlignig, men jeg føler det er litt slik på noen slike forum. Ikke bare her, men i andre sammenhenger også. Må da legge til at jeg selv har fått meget seriøse og gode råd her inne før, som har hjulpet meg når jeg har vært i tvil. Søker også info rundt på andre nettsteder og i PC-blad.

Så lenge man har gjort hjemmeleksa si og vet litt hva man er ute etter, spiller det ikke så stor rolle for oss hvor vi kjøper den fysisk. Vi har fått veldig bra hjelp hos butikkene omkring her ( Elkjøp, Lefdal, Expert, Binders ( som har samme maskin til 6995 på tilbud.. ), de fleste steder møtte vi høyst oppegående betjeneing som kunne sine ting. Kanskje ikke like enkelt på mindre steder der samme mann/kvinne skal gi råd om alt mulig slags varer. De større butikkene har som regel egne folk på hver varegruppe, og de kan denne gruppen godt. Datafyren vet antagelig lite om vaskemaskiner, og omvendt. KJøpslov og garanti er jo lik uansett hvor du kjøper, og er det noe feil, er det en fordel å kunne henvende seg i et fysisk utsalgssted. ( Elprice har butikk her i byn ) Men, vi har som sagt gjort endel forarbeid for å finne ut hva akkurat VI har bruk for. Dette blir den fjerde bærbare vi kjøper til familien på 3 år, og vi har brukt denne fremgangsmåten alle ganger. Derfor har vi endt opp med 4 forskjellige maskiner kjøpt på 4 forskjellige steder, men alle de tre vi har kjøpt hittil, funker fortsatt meget godt til det bruk de er kjøpt til. Det er vi trygge på at denne fjerde vil gjøre også. Håper dette kunne være til litt hjelp ( ? ) , men uansett, Lykke til, vi velger den Aceren nevnt ovenfor her, etter ganske grundige forarbeider.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, rotekopp! Jeg har sett litt på denne Aceren selv og den er et alternativ, men har hørt at det er MYE problemer med dem. Vil også unngå å kjøpe PC på elprice eller elkjøp og de butikkene du nevnte. Du har forresten være SÆRDELES heldig om du har funnet oppegående folk på både elkjøp, lefdal, expert OG binders!

Men som sagt kunne jeg kanskje tenkt meg noe annet enn Aceren, synes også designet er noe klumpete. Liker enkelt design, som det er på både den HP 6715b, Asus Z53Sc og de fleste fujitsu siemens-PCer.

Det er sannelig ikke enkelt :)

Flere meninger, eller forslag?

Lenke til kommentar

jeg har ikke funnet noe om spesielle problemer med Acer, men det kan godt hende det finnes likevel. Vår fordel om det skulle bli noe kluss og vi må levere den inn, er at da har vi fortsatt 2-3 andre maskiner tilgjengelig inntil videre. Husk også at kjøpsloven gir deg meget gode argumenter for ny vare eller å heve kjøpet dersom det blir stadige problemer og reparasjoner.

Både jeg og 11-åringen sysn HP's design er penere, men han syntes denne var mer enn grei nok, spesielt så lenge han kan kjøre de spillene han er ute etter. Han skal også bruke endel av sine egne oppsparte penger til å være med å dekke en del av kjøpesummen, så han er ute etter få best mulig maskin til best mulig pris. Mange av de andre i denne klassen har bare integrerte grafikkort eller svakere separate kort, og da kommer den etterhvert til kort. Tilsvarende HP-maskin ligger nok på minst 7-8000 pr i dag heromkring. Hadde vi funnet en HP med tilsvarende spes. til lignende pris, ville det nok blitt HP her også. Bl.a syns både han og jeg at museknappene på HP er helt supre. ( har selv en knapt ett år gammel 17" HP i 9000 serien med ganske mye bedre spesifikasjoner en denne Asusen, men det er til et helt annet bruk )

Mulig vi har vært litt heldige med betjeningen, har også opplevd det motsatte på de samme butikkene i andre sammenhenger. Men, så lenge man har lært seg litt selv, merker man fort om ekspeditøren kan sine ting, eller bare er ei snakkemaskin. Da kan man besøke butikken på et annet tidspunkt, og treffe en som vet mer. Med dagens åpningstider varierer jo de forskjelliges arbeidstid, det kan også være nyansatte eller ekstrahjelper som ikke er helt varme i trøya. På Binders møtte vi en yngre mann som nok var typisk helgevikar ( lørdag ) men som virkelig kunne sine ting om det vi lurte på. Glemte forresten å ta med Datakjedens utsalg (på Tiller) , der fikk vi også meget god hjelp!! Mamoz sin hovedbutikk i byen er også besøkt noen ganger tidligere, også der kunne de selvsagt sine ting, og jeg har da også kjøpt endel tilbehør der tidligere. Et annet besøk hos den andre Mamoz-butikken en gang tidligere, innga ikke særlig tillit via akkurat den ekspeditøren jeg fikk snakke med den gangen. dermed heller ingen handel.. Siba var vi også innom, på begge butikkene i her i byen, men der var de ikke så veldig interesserte i oppsøke kundene i lokalet ( oss ) og spørre om vi lurte på noe, selv om de ikke var opptatt med andre kunder. Da ville vi heller ikke plage dem så mye og gå og mase, så vi dro bare videre..

Vet ikke hvor i landet du bor, og hvor langt du er unna litt større kjedebutikker?

Lenke til kommentar
Tusen takk for svar, rotekopp! Jeg har sett litt på denne Aceren selv og den er et alternativ, men har hørt at det er MYE problemer med dem. Vil også unngå å kjøpe PC på elprice eller elkjøp og de butikkene du nevnte. Du har forresten være SÆRDELES heldig om du har funnet oppegående folk på både elkjøp, lefdal, expert OG binders!

Men som sagt kunne jeg kanskje tenkt meg noe annet enn Aceren, synes også designet er noe klumpete. Liker enkelt design, som det er på både den HP 6715b, Asus Z53Sc og de fleste fujitsu siemens-PCer.

Det er sannelig ikke enkelt :)

Flere meninger, eller forslag?

av personlige erfaringer så holder jeg meg borte fra HP pga støy. Dette er riktignok modell spesifikt, men min 15.4" som jeg fortsatt har er ubrukelig i klasserom. Flere venninder har også HP 17", som har et arsenal av vifter...

Jeg jobber selv i butikk og har fått flere returer på HP grunnet støy!

Bruker derfor asus a6ja, to år gammel og dekker alle mine behov inklusive over 3 timers batteritid! (forelesninger)

Acer har jeg også slette erfaringer med da flere av mine room mates i militæret ergret seg grønn over byggekvaliteten. De billige holder ikke alltid mål! (ett sted blir det kuttet...) byggeteknisk ville jeg anbefale lenovo som er godt bygget og laget for å holde! Asusen jeg har er også i samme gruppe, den har tålt 30 minusgrader (militæret) og mye bank og slitasje. Er overasket over soliditeten (men denne kostet i sin tid 14k).

Ergo vil jeg av min erfaring henge meg på asusen om du prioriterer ytelse/batteri levetid(ikke bare i timer men år)/byggekvalitet (det er jo en familiepc??)

edit: bare for å nevne det så er HP Pavillion ett banneord på returavdelingen vår!

Endret av anbar
Lenke til kommentar

Min Pavillion har funka helt utmerket siden innkjøp januar 2007, og den er brukt MYE! Men, brukt 99% som stasjonærerstatter. Vekt, litt kort batterilevetid etc blir dermed av mindre betydning for akkurat mitt bruk. Leste mye om sjenerende viftestøy før jeg kjøpte, men det har ikke vært noe problem på min. Kanskje på litt eldre modeller? Vifta starter opp og av og til, men har et høyst levelig nivå størsteparten av tiden. ( har forresten blitt enda bedre etter at jeg løfta den litt opp i bakkant, gir bedre kjøling og mindre bruk for vifta). Stor skjerm, godt grafikkort og mange programmer/prosesser gående samtidig= stort strømforbruk!! Det er rene fysiske lover. Står 2 meter fra sofaen i TV-stua, og selv min samboer som er var på forstyrrelser når hun skal se på sine romantiske serier, har ikke sagt et ord ennå! Hennes 3 år gamle Toshiba er derimot i praksis lydløs, vifta starter nesten aldri, men så har den da bare et intel integrert grafikkort av "simpleste type". HP's tastaur er en fornøyelse å skrive på, og meget lydsvakt, det var viktig for meg grunnet den plasseringen. Kjæresten til husets 18-årige datter har en Pavillion av 6000 serien, også den har funka meget bra uten noe kluss.

Sto mellom HP og Dell for meg den gangen, hadde mest lyst på Dell da, men de falt ut ettersom de ikke hadde num-pad på de aktuelle modellene. Dells lange batterilevetid hadde jeg mindre bruk for, num-pad var et krav fra min side. Acern vi skal kjøpe, blir heller ikke brukt til annet enn på gutterommet, samt en sjelden gang tatt med til en kompis eller to i nabolagt til 11-åringen. Dermed, ikke så viktig med lang batteritid, skal heller ikke brukes i streng kulde ute i skauen, og ikke i klasserom el.

Som jeg vel var inne på forrige , det viktigste er vel at DU finnner ut hva som er viktigst for DEG. Det som er riktig valg for deg, ville ikke nødvendigvis blitt det rette for meg til mitt bruk, samboerens til hennes bruk på forelesninger og sudier, etc etc. Så velger du bort det du kan av ting som ikke er så viktig for deg, og vektlegger det som teller mer. Skal den stå på hedersplass i stua, teller det jo at man ( og ikke minst de kvinnelige..) syns den er fin å se på.

Lenke til kommentar
Takk!!

Asusen er forresten DENNE: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1780188

på amentio.no.

Synes det også ser ut som en fin PC jeg, men det er nettopp det som er så vanskelig. Er så mange som helt sikkert er gode!

fin pris fra amentio!

riktignok følger det ikke med bag som det gjorde med min, men med tanke på at jeg aldri har brukt den så er ikke det noe å gråte over!

Mange vil si mye om hva man skal velge, rotekoppen har rett i at det er ditt bruk som teller, da svært få er som meg og gamer i minus 30... Men om du ikke klarer å bestemme deg kan jeg gi deg ett push i riktignok retning! :yes:

batteri: asus

byggkvalitet/holdbarhet: asus

ytelse: asus

vekt: asus

støy: asus (din pavillion er unntaket rotekopp :))

numpad: hp

pris: asus/acer

utsendet/konefaktor: hp

doa/reklamasjons historikk: hp

velg ut hva som passer til ditt bruk!

Nå skal det sies at hp lager flest pcer for det norske markedet, at de derfor har mye doa/feilvarer har derfor ikke nødvendigvis med merket spesifikt, men at hp selger mye... Men bare fordi de selger bra betyr ikke at de er best...

Jeg er ihvertfall lei av å ta imot sinte kunder med pavillion problemer...

ps: nei jeg har ikke aksjer i asus :p

Lenke til kommentar

Jeg tror også dette vil bli et valg du vil bli fornøyd med. Var ikke klar over at det fantes en såpass billig Asus da vi bestemte oss. Men, det var dårlig med info på den siden til Amentio ( via den linken du la ut ) , bl.a fant jeg ikke ut hvilket grafikkort den hadde? Uansett var det viktig for oss å få den i hus til jul, det er ikke gitt at vi ville klart med å kjøpe fra en nettbutikk. Jeg var derfor og kjøpte Acer'en i dag. Fant også en test av denne der den kommer bra ut:

http://forbruker.no/digital/tester/data/article1988506.ece

Må vente noen dager med å få klargjort og kjørt den i gang, må gjøres når poden er i seng. Han tror ikke han får kjøpt maskin før i mellomjula nemlig...

Jeg skal prøve å fa lagt ut en liten erfaring når den tid kommer, eten i denne tråden, eller like gjerne en ren brukererfaring. Eller begge selvsagt.

Vil være interessant å høre dine erfaringer når du har tatt maskina i bruk også, ble valget så lykkelig som vi tror? Dette er en prisklasse svært mange er i når de er ute etter ny bærbar.

Lykke til uansett! :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...