Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

[...]

Husk at du også må starte rolig når du begynner å trene.

[...]

Det er ikke noe problem. Jeg prøvde å trene for 2 mnd siden og trente for hard, endte opp med scene betennelse i 2 uker. Så det blir ikke for mye eller hardt i begynnelsen nei. Og for å legge til... jeg går VELDIG ofte halve veien hjem fra jobb. Og der er det BARE oppoverbakker. Men.... har ENNÅ ikke merka en eneste forskjell i helsa. Samme var det i vår/høst. Sykkla på jobb 2 mnd, og var like sliten hver ENESTE gang jeg sykkla.... Så jeg merka ingen resultater der i det hele tatt :(

Men tilbake til det jeg siterte, blir i begynnelsen bare 3 ganger i uka først. Etter en stund, så får vi se...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du må gjøre er å tro at det lar seg gjøre.. At hva lar seg gjøre? Egentlig alt har foreslått i tråden her, samt det du allerede gjør.

Ang. klær og hårklipp, du sier du har få eller ingen venner (en stund siden jeg leste førsteinnlegget nå, rett meg om jeg tar feil), så hvem er det du vil at skal se at du har kjøpt nye klær? Om det bare er noen på jobben f.eks, så merker jeg hvertfall aldri når noen kjøper nye klær. Ikke på skolen heller. Hender jeg merker at folk har klippet håret, da som oftest en ukes tid etterpå, og da blir det litt rart å kommentere det.. Jeg har forresten tro på det med at du er i en rolle på jobben, kanskje folk blir litt "sjokkert" når du forteller en vits for du "skal ikke" være morsom. At du bruker tid på å bli flink i jobben har nok med erfaring å gjøre, det er uansett ikke noe å henge seg opp i så lenge du faktisk ble flink.

Jeg er forresten villig til å vedde på at hvis du ikke går halve veien hjem i noen mnd og deretter begynner på nytt vil du merke at det er mye tyngre. En sånn økning er vanskelig å merke, du blir bare litt og litt sprekere/sterkere så kroppen lettere klarer å utføre de oppgaver den blir satt til. Men når du mister framgangen igjen merker du det med en gang. Snakker av erfaring forresten, og jeg har også trent uten å se framgang. Men likevel merket jeg det etter at jeg hadde sluttet. Jeg så forresten aldri framgang, men tenkte å begynne igjen nå for jeg merker at jeg har blitt slappere og kjipere etter at jeg både sluttet med tungt arbeid og å trene, har vært jevn nedgang dette året.. Sliter med å sovne, sliter med å våkne igjen, føler meg ikke vel liksom.. I fjor når jeg jobbet fullt og trente våknet jeg med et smil kl 6 hver dag hele sommeren, inkl i ferien, uten at jeg visste hvorfor før nå i høst. Vet ikke helt hvorfor jeg nevner det, men tenker at det kan "brukes" sammen med at når du føler deg vel oppfattes du annerledes av andre mennesker =)

Lenke til kommentar

@Kenna79:

Cyclo sa noe meget fornuftig, prøv å kom deg ut i sosiale aktiviteter (ikke på byen). Ikke for nødvendigvis å treffe jenter, det er ikke det som er det viktigste for deg nå. Det viktigste er å trene seg opp i ulike sosiale relasjoner. Frivillig arbeid er faktisk noen av de beste plassene, rett og slett fordi svært mange av de som driver denne type arbeid er svært inkluderende og har meget gode sosiale evner.

Andre aktiviteter som gir svært god sosial trening, men dessverre krever litt mer mot, og at man har noen talenter er dans, korsang etc. Dette er også steder gutter som oftest blir meget godt tatt i mot, fordi det som oftest er manko i disse miljøene. Selv er Røde Kors (mens jeg var yngre, signaturen forteller at jeg har noen år på baken), dansemiljøer (swing, latino og tango) og kormiljøer det første jeg ser etter når jeg kommer til et nytt sted. For deg vil det kanskje være andre typer miljøer. Uansett, vi har alle egenskaper/talenter som gjør at vi i enkelte grupper føler oss fort hjemme og trygge.

Ellers er trening en god måte å bygge opp selvtillit, men prøv gjerne å være med på litt gruppetrening, ikke minst fordi det bygger opp mot til å delta i aktiviteter sammen med andre.

Det å skaffe seg nye klær og ny frisyre har liten virkning, annet en at det kan være det lille som gir nok selvtillit til å tørre å oppsøke et nytt miljø (og i denne sammenheng er det fundamentalt). Renslighet er viktig, uansett.

Du kan også se etter om noen organisasjoner har kurs knyttet til det å bygge opp selvtillit. Dette er også noe faktisk fastlegen din kan hjelpe deg med.

Og som flere her sier, de fleste av oss har langt fra "noen" problemfri hverdag og opplever nok stadig vekk at "selvtilliten" får seg noen skudd for baugen.

Lenke til kommentar

Du sier du sliter med å sette sammen klær.. Hvor kjøper du klær egentlig?

De som står bak kassa burde vel egentlig kunne hjelpe å sette sammen et antrekk til deg, og istede for å kjøpe ett og ett plagg, så sparer du heller noen måneder og kjøper et komplett antrekk.

Lenke til kommentar
2 måneder med sykling til og fra jobben er ikke nok til å komme i bedre form. Det kreves litt mer enn det ja. Som jeg sa, vedlikehold og kontinuitet.

Men man skal ikke være LIKE sliten hver eneste gang man gjør det heller. :S

Jo det kan du vel. Kondis tar tid å bygge opp. Trening er sånn at du må slite deg helt ut for å få resultater. Så så lenge du ikke gav på for fullt begge veier så er det liten sansynlighet for at du skulle bli merkbart mindre sliten etter bare 2 mnd. Det er jo det jeg sier. Det tar dritlang tid og mye jobbing, men det er verdt det. Jeg merka ikke merkbare forskjell i kondisen før jeg begynte å trene areobictimer osv tre til fire ganger i uken, og det tok noen måneder før jeg klarte å fullføre en hel time og da var jeg like sliten etterpå hver eneste gang. Pluss det har masse å si på dagsformen. Noen ganger blir man dødssliten og andre ganger blir man ikke så sliten, men merkbart bedre kondis tar tid og jobb for å få. Du er jo skrudd sammen på akkurat samme måte som alle andre mennesker, du er jo ikke noe unik der. Derfor vil det ta like mye jobbing og like lang tid for deg som for andre.

Edit : Hvor langt var det du sykla og hvor lang tid tok det?

Endret av Skalle
Lenke til kommentar
les litt psykologi bøker ang sjekking og atferd og få deg et par venner du kan dra på byen med.

Er ikke bare å få seg venner akkurat på kort varsel, du mener vel "få med seg"?

Tror TS bare må akseptere at han er som han er og ta det derfra.

Eventuelt importere damer fra asia og Russland...? Nei, det var vel et dårlig råd.

Spør ikke meg , jeg aner ikke.

Lenke til kommentar
Cyclo sa noe meget fornuftig, prøv å kom deg ut i sosiale aktiviteter (ikke på byen). Ikke for nødvendigvis å treffe jenter, det er ikke det som er det viktigste for deg nå. Det viktigste er å trene seg opp i ulike sosiale relasjoner. Frivillig arbeid er faktisk noen av de beste plassene, rett og slett fordi svært mange av de som driver denne type arbeid er svært inkluderende og har meget gode sosiale evner.

Takk for støtten Bolson. Jeg mener dette er absolutt noe trådstarter må prøve. Vil bare nevne en ting i tillegg til det du sa. Ikke bare vil de som driver med sosialt arbeid være svært inkluderende og ha meget gode sosiale evner, men "brukerne" (les de som trenger hjelp) vil sannynligvis være noen av de mest ærlige og åpne menneskene du kommer borti.

En gammel dame som er så ensom at hun egentlig bare ønsker at livet skal ta slutt, tror du hun bryr seg om hvem det er som kommer på besøk? Tror du hun bryr seg om hvordan du ser ut, eller hvor mange venner du har? Tror du hun bryr seg om hvor flink i matte du er?

Den narkomane som kommer for å få seg et par brødskiver siden han ikke har spist på 2 døgn, tror du han bryr seg om hvem det er som setter seg ned og prater litt med han over kaffekoppen? Så lenge du ikke dømmer han, så dømmer ikke han deg.

Den lille gutten som aldri har vært på kino eller Tusenfryd fordi foreldrene hans ikke har råd, tror du han bryr seg om hvem det er som endelig kommer og tar han med på kino eller Tusenfryd?

Du sier at du ikke tør å gjøre dette alene, men det er egentlig bare tull. Det er måten du overbeviser deg selv om å ikke gjøre det slik at du kan fortsette i ditt "trygge" isolerte liv. For å si det slik, å gå nedover gata en fredagskveld eller å reise på fullstappet kollektivtransport er sannynligvis mer skummelt enn å drive med sosialt arbeid.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_asdf_*

Ikke tro for ett sekund at jeg ikke vet hvilket helvete du går igjennom. Har faktisk vært lavere nede enn du, og jeg kom meg opp, så hvorfor skal ikke du klare deg?

For 8mnd siden så satt jeg inne i hybelen min, det var søppel overalt. Klær hadde jeg ikke vasket på godt over 2 mnd, dusje gjorde jeg bare to ganger i uka. Maks. Ikke gadd jeg barbere meg, ikke gadd jeg fikse håret mitt. Gikk kun ut og handlet mat (som oftest grandis og sjokomelk) ti minutter før butikken stengte. Gikk rundt inne på butikken med utrolig mye angst og freaket ut når folk så på meg. Skole gikk jeg ikke på, da jeg hadde droppet ut 2 uker uti semesteret. Ikke hadde jeg en eneste venn. Isolerte meg totalt, og levde dag inn og dag ut inne på rommet mitt og spilte et MMORPG. Studielånet mitt gikk som oftest med på å spille nettpoker, og jeg tapte de som oftest. Si meg nå, hvem er mest tragisk, tidligere meg eller du?

Se positivt på at du ihvertfall beveger deg ut hver dag, kommer i kontakt med mennesker. At du har en jobb, en kropp som funker (utrolig hvor mange som faktisk tar det der for gitt), at du er villig til å gjøre noe med din nåværende situasjon. Tenk positivt! Vær glad over det du har!

Da jeg begynte min forandring av livstil, så gjorde jeg alt på en gang. Jeg dro til frisør, kjøpte meg masse nye klær, var overopphengt i trening/utseende, snakket med alt og alle på msn og maste på telefonen, jeg gikk fra ene enden til den andre. Klart det føltes ut som at jeg fikk "resultater", men det endelige resultatet ble jo til at folk på msn hatet å snakke til meg, jeg gikk fra en maskulin look, til en maks feminin look (du skulle bare visst hvor mange homofile folk jeg tiltrakk meg på byen). Den falske selvtilliten jeg bygde meg opp sprakk fort. Jeg prøvde ALT for å få oppmerksomhet, ALT for at folk skulle legge merke til meg. Og sist men ikke minst, jeg forventet resultater over natta.

Dette tok meg mange mnd å forstå selv, så jeg forstår at du ikke helt vil fatte det her med en gang, men gjør alt du gjør for DIN skyld. Du må regne med at forandring tar tid, og at gode resultater tar mye arbeid, disiplin og tid å oppnå. I førsteomgang vil jeg hevde at du må jobbe med dine egne rutiner og bli trygg på degselv. Drit i kvinnfolk for nå. Gradvis endring over tid er så mye bedre, for tro meg, etter 6 mnd vil du kunne se tilbake på hva du en gang var, og le. "Tenkte jeg virkelig sånn?" "Sa jeg virkelig det der?"

Når det kommer til trening og sånt, så gjelder også dette. Du må aldri gi opp, IKKE FORVENT RESULTATER OVER NATTA. HUSK AT FOLK BRUKER MANGE MANGE ÅR PÅ Å BYGGE PERSONLIGHET OG SOSIAL INTELLIGENS.

Vel, vet ikke om det er mer jeg kan si nå, du må ha tålmodighet, og for guds skyld, IKKE GI OPP. IKKE GJØR SAMME TABBEN SOM DU HAR GJORT TIDLIGERE I DITT LIV, DETTE KLARER DU!

Lenke til kommentar
Gjest Guest_asdf_*

En ting må jeg bare nevne, jo mindre du oppsøker en ting, jo lettere vil du få det.

Hvis du står på, har en oppegående livsstil, kjører på med din klesstil, gjør det DU liker å gjøre, viser ovenfor verden at du har kontroll over ditt liv og du gir faen i hva alle andre syns, så vil faktisk komplimentene og damene komme. Du kommer til å skille deg ut, bare vent.

Med noen få virkemidler kan jeg idag bare gå inn på et hvilket som helst rom, og totalt eie det med mitt nærvær. Hvis jeg kan, så kan du. Men den tryggheten må komme innenfra, og den sikkerheten som du utstråler må være ekte. Dette er nok langt fram i tid for din del, men det kan bli mulig!

Lenke til kommentar
En ting må jeg bare nevne, jo mindre du oppsøker en ting, jo lettere vil du få det.

Hvis du står på, har en oppegående livsstil, kjører på med din klesstil, gjør det DU liker å gjøre, viser ovenfor verden at du har kontroll over ditt liv og du gir faen i hva alle andre syns, så vil faktisk komplimentene og damene komme. Du kommer til å skille deg ut, bare vent.

Med noen få virkemidler kan jeg idag bare gå inn på et hvilket som helst rom, og totalt eie det med mitt nærvær. Hvis jeg kan, så kan du. Men den tryggheten må komme innenfra, og den sikkerheten som du utstråler må være ekte. Dette er nok langt fram i tid for din del, men det kan bli mulig!

Hva brukte du annet enn å trene og kle deg opp og være sosial? Leste du noen bøker du i dag bruker teknikker fra osv? Din forandring har vært rimelig drastisk, og det er veldig interresant hva annet du har brukt, viss du har brukt noe? :)

Lenke til kommentar
Gjest Guest_asdf_*

Jeg leste masse bøker. Leste "The Game" "Double your dating" "Secret of the alpha male".

Det som jeg la merke til, og som går igjen og igjen i de bøkene der er hvordan en skal tenke. Få orden på livet ditt først, så vil alt falle på plass senere. Jeg hadde all teorien på plass, men fikk ikke den store aha-opplevelsen før jeg opplevde resultatene av alt arbeidet jeg hadde lagt i å forbedre min livsstil. Har endret tankemåte totalt, jobber kun mot mål, jobber mer langsiktig enn før, er generelt mer tilfreds med utseende og har blitt tryggere på megselv.

Jeg har snakket MYE med venner, snakket om ting som får folk flest til å bli gale. Gått dypt inn i megselv og funnet ut årsaker til hvorfor jeg har oppført meg som jeg har gjort, og hvordan jeg kan FOREBYGGE disse tabbene iframtiden. Har lært at det er bedre å FOREBYGGE enn å REPARERE. Ved å ligge foran hele tiden har en god kontroll, og det får en ved å planlegge og gjennomføre planen.

Og jo, "det å være sosial" bomma jeg skikkelig på. Jeg hadde jo null peil på hvordan det var å være sosial eller hva det innebar. Har brent mange broer for å si det slik, men har lært meg å bli flinkere sosialt og blitt mye tryggere på megselv. Før fikk jeg angstanfall ute, nå tenker jeg ikke engang tankene jeg pleide å tenke. Holdningsendring må til, det klarer alle.

Viktigste jeg vil påstå, er å avkrefte alle de idiotiske mytene vi har fått tredd over hodene våre fra samfunnet. DET ER GREIT Å VÆRE DEG. DET ER GREIT Å HA LITT FLABB PÅ SIDEN. DET ER GREIT Å VÆRE LITT RUFSETE PÅ HÅRET. HVA FOLK BRYR SEG OM DEG HAR INGENTING Å SI, SÅLENGE DU IKKE SÅRER NOEN SÅ GI FAEN. KJØR PÅ MED DET -DU- VIL OG HA TRO PÅ DEG SELV. Damene er bare en bonus :--D

Generelt vil jeg si jeg har lært meg å gi totalt faen i hva folk syns om meg, blitt tryggere. Slik som deangelo sier; "Your worst enemies are insecurity and neediness". Ville ikke sagt meg mer enig.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_asdf_*

Enda en ting, før så pleide jeg å kle meg ut, fikse meg på håret, trene etc for å bli "akseptert". For at damene skulle legge merke til meg. For at jeg skulle få komplimenter.

For de som gjør dette, slutt. Det funker ikke, det er feil. Kle deg pent fordi DU liker å gå sånn. Fiks den frisyren fordi DU syns det ser bra ut og trives med frisyren. Tren fordi DU elsker å se degselv i speilet og ta på bicepsen av stål (hihi, jeg er vel litt teit på det området der selv, but hey - alle har sine sære ting). Ikke gjør dette for å oppnå mål som damer og sånt, for da gjør du alt dette på et feil grunnlag.

En sterk mann skjønner at damer alltid og ALLTID er andre prioritet. Førsteprioritet er degselv og dine mål.

Lenke til kommentar
Enda en ting, før så pleide jeg å kle meg ut, fikse meg på håret, trene etc for å bli "akseptert". For at damene skulle legge merke til meg. For at jeg skulle få komplimenter.

For de som gjør dette, slutt. Det funker ikke, det er feil. Kle deg pent fordi DU liker å gå sånn. Fiks den frisyren fordi DU syns det ser bra ut og trives med frisyren. Tren fordi DU elsker å se degselv i speilet og ta på bicepsen av stål (hihi, jeg er vel litt teit på det området der selv, but hey - alle har sine sære ting). Ikke gjør dette for å oppnå mål som damer og sånt, for da gjør du alt dette på et feil grunnlag.

En sterk mann skjønner at damer alltid og ALLTID er andre prioritet. Førsteprioritet er degselv og dine mål.

Mye god visdom i deg mann :) Takk for dine delinger. Jeg er sånn at jeg vil alltid ha bedre selvtillit og nye teknikker til å få det enda bedre med meg selv på og det har jeg fått mye gjennom å lese denne tråden her og innleggene dine.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_asdf_*

Bare hyggelig sjef, deler gjerne mer hvis du eller Kenna har noe mer dere lurer på.

Forøvrig må det nevnes at selv om det virker som at jeg er supersikker og alt det der, så sliter jeg fortsatt. Sliter som faen med skole, sliter som faen med masse annet. Alt som glitrer er for all del ikke gull. Før trodde jeg alle populære og "sikre" folka hadde det mye bedre enn meg. Åh, så feil jeg tok. Jeg er fortsatt samme gutten på utsiden, men totalt annerledes på innsiden.

Så i det hele, husk at det ER det indre som teller. Selv om samfunnet forteller deg en annen historie, ikke la deg lure av penger og falske ting. Vær ærlig ovenfor deg selv, sett deg realistiske mål, og sist men ikke minst, ha det moro.

Denne høsten har vært den lykkeligste høsten jeg har hatt i mitt liv, selv med mine opp og nedturer. Hvis jeg kan ha det fett, så kan du. Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...