Melvin Snerken Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Hei Eg og nokre venner var på Europris idag og skulle kjøpe Herrljunga Cider (nydeligt) som inneholder 0,7% alkohol. Men når me kom til kassa, sa dei at det var 18 år. Er det verkelig 18 års aldersgrense på 0,7%? Det som var litt merkelig var jo at eg hadde vert der tidligare og kjøpt. Men men, nokon som har eit seriøst svar? Helst ei kjelde og linke til. Takk Lenke til kommentar
Mrpusten Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Haha, aldri opplevd. Fikk kjøpe det når jeg var 12-13 år jeg... Kanskje jeg var heldig med kassadama? Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Etter norsk lov, så er det ikke tillatt å selge noen form for alkoholholdig drikke til personer under 18 år. Dette gjelder vel alt ned til alkoholverdier hvor det kan regnes tilnærmet lik null. Lenke til kommentar
TheStian Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 (endret) Hei Eg og nokre venner var på Europris idag og skulle kjøpe Herrljunga Cider (nydeligt) som inneholder 0,7% alkohol. Men når me kom til kassa, sa dei at det var 18 år. Er det verkelig 18 års aldersgrense på 0,7%? Det som var litt merkelig var jo at eg hadde vert der tidligare og kjøpt. Men men, nokon som har eit seriøst svar? Helst ei kjelde og linke til. Takk Aldersgrensen for og kjøpe alkohol i Norge er 18 år.. Om det er 40% eller om det er 0,7% spiller ingen rolle.. Endret 7. desember 2007 av TheStian Lenke til kommentar
daruu Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Jo det er forskjell på 0.7% og 40% Når du er 18 får du kjøpt opp til 21% (eller var det 20%), får å kjøpe det over må du være 21 Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Du må være 20, og ikke 21 Lenke til kommentar
nettii Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 quote] Aldersgrensen for og kjøpe alkohol i Norge er 18 år.. Om det er 40% eller om det er 0,7% spiller ingen rolle.. hmm...jamen ka med eplerose då? hehe det også innhelde "alkohol" Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) Hei Eg og nokre venner var på Europris idag og skulle kjøpe Herrljunga Cider (nydeligt) som inneholder 0,7% alkohol. Men når me kom til kassa, sa dei at det var 18 år. Er det verkelig 18 års aldersgrense på 0,7%? Det som var litt merkelig var jo at eg hadde vert der tidligare og kjøpt. Men men, nokon som har eit seriøst svar? Helst ei kjelde og linke til. Takk Aldersgrensen for og kjøpe alkohol i Norge er 18 år.. Om det er 40% eller om det er 0,7% spiller ingen rolle.. Jo. Forskjell der gitt. edit: Posten under forklarer best tenker jeg Endret 13. desember 2007 av espennyh Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) Det er kun drikker med en alkoholprosent på over 0,7% som faller under alkohollovgivningen. Alkoholfritt øl (klasse A) f.eks. kan inneholde 0,7% eller mindre og allikevel selges som alkoholfritt og til mindreårige. Det gjelder såklart også cider med lav alkoholprosent. § 1-3. Definisjon av alkoholholdig drikkI denne lov brukes alkoholholdig drikk som fellesbetegnelse på drikker som inneholder mer enn 2,5 volumprosent alkohol, likevel slik at aldersgrensebestemmelsen i § 1-5 også får anvendelse på drikk mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol. .... Endret 12. desember 2007 av datating Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2007 Det er kun drikker med en alkoholprosent på over 0,7% som faller under alkohollovgivningen.Alkoholfritt øl (klasse A) f.eks. kan inneholde 0,7% eller mindre og allikevel selges som alkoholfritt og til mindreårige. Det gjelder såklart også cider med lav alkoholprosent. § 1-3. Definisjon av alkoholholdig drikkI denne lov brukes alkoholholdig drikk som fellesbetegnelse på drikker som inneholder mer enn 2,5 volumprosent alkohol, likevel slik at aldersgrensebestemmelsen i § 1-5 også får anvendelse på drikk mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol. .... Det vil si at, jeg har LOV til å kjøpe 0.7%? Lenke til kommentar
nets Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Jeg har kjøpt 0.7 cider mange ganger på Europris her i Horten Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Det vil si at, jeg har LOV til å kjøpe 0.7%? Ja, det stemmer. Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 (endret) Det har seg slik at media tok opp det at Europris solgte den cidereren uten aldersgrense og etter dette bestemte endel Europris butikker seg for å sette 18 års aldersgrense. Endret 16. desember 2007 av Saltvann Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 16. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2007 Det har seg slik at media tok opp det at Europris solgte den cidereren uten aldersgrense og etter dette bestemte endel Europris butikker seg for å sette 18 års aldersgrense. Link? Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Det har seg slik at media tok opp det at Europris solgte den cidereren uten aldersgrense og etter dette bestemte endel Europris butikker seg for å sette 18 års aldersgrense. Link? dessverre har ikke, men hørte snakk om det her på diskusjon. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Butikken selv kan jo såklart sette en aldersgrense på varen selv, sålenge den ikke er mer "liberal" enn lovverket. Lenke til kommentar
ironduke Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Det vil si at, jeg har LOV til å kjøpe 0.7%? Ja, det stemmer. Så om alkoholprosenten var 0,01 % høyere hadde det vært 18-årsgrense? hehe.. morsomt. Du skal uansett drikke en del cider med 0,7% før du merker noe som helst, annet enn en sterk trang til å besøke nærmeste toalett. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Nei, du har ikke lov å kjøpe cider på Europris om du er under 18. Hva Norsk lov sier er irrelevant, på europris er det 18-årsgrense på kjøp av cider. Jeg jobber på Europris, så jeg vet dette. Lenke til kommentar
ironduke Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Hva Norsk lov sier er irrelevant Akkurat den påstanden kan vel diskuteres Men om en butikk vil innføre 18-års aldersgrense på Donald Duck så har de vel rett til det. På den annen side kan man ikke bare si at norsk lov er irrelevant og selge Whiskey i lekebutikken. Lenke til kommentar
PlanetEclipse Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg har jøpt det siden jeg var 9. har alltid fårr lov så du burde få lov Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå