Gå til innhold

Lang reise til jobb - godtgjørelse?

Anbefalte innlegg

Hei

I jobben eg har i dag har eg 74km i reise hver vei, ca 1 time og 20 minutt pr vei.

Denne jobben ble tatt da den var/er veldig attraktiv, og godtgjørelse i forbindelse med reise

ble ikke nevnt hverken fra min eller dems side.

Men nå er tiden inne til reforhandlinger og i den forbindelse lurer eg på hvor vanlig det er å

få dekket kostnaden ved lengre reisevei til jobb? Eg kjenner jo naturligvis til fradraget på skatten,

men dette dekker jo bare en brøkdel av den faktiske utgiften.

Da eg søkte jobb var det heller ingen jobber nærmere bosted og eg var i nød etter

jobb pga tilstander i firmaet eg jobbet i da. Flytting er uaktuelt pga separasjon og delt omsorg

for ei datter på 4 år.

Håper noen kommer med tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, at dette kan forhandles om er jo fullt mulig det, og tror ikke at dette er verste tiden for å snakke høyt om det heller.

Ting som kan være fornuftig å ta opp i så måte er jo firmabil, som jeg tror vil lønne seg ettersom du kjører nesten 40000 årlig. Annet er godtgjørelse for togbillett, det kan jo tenkes at det er mer fornuftig for deg å ta tog enn å kjøre. Tar du tog kan du kanskje jobbe deg frem til jobb, noe som kan "forkorte" dagen din noe.

Kanskje hjemmekontor noen dager i uken er en løsning?

Du må tenke på hva du vil oppnå med å reforhandle, tror listen for at du får høyere lønn er ganske langt opp.

Endret av gorber
Lenke til kommentar

Tja, for øyeblikket er mer fleksibel arbeidstid, mer hjemmekontor og høyere lønn det som eg har blitt tilbudt fra arbeidsgiver.

Helt supert det, men lønnsforhøyelsen er mindre enn kostnaden med kjøringen. Derfor, tenkte eg litt på i stede for lønnsforhøyelsen får eg dekket kjøring. Ettersom bedriften får momsen igjen er ikke utgiften så høy for dem som for meg, og så tenkte eg samtidig de kanskje fikk noe mer fradrag for dette enn fradraget eg får. Mao tenkte eg kostnaden for dem, høyere lønn vs dekket kjørekostnad, ville være lik, men gevinsten for meg var høyere med dekket kjørekostnad. Men samtidig må eg jo betale skatt for "bonusen", så det blir kanskje en dårlig ide uansett.

Tog hadde vært supert, men det finnes hverken her eg bor eller der eg jobber(vestlandet). Kanskje om en del år, men ikke nå.

Hurtigruten mellom stavanger/bergen er et alternativ. Før var dette uaktuelt ettersom den går på ukurrante tider i forhold til arbeidstid, men nå får eg kanskje muligheten for å bestemme når eg vil på jobb selv, og da blir det plutselig et godt alternativ. Båten kommer innom rett nedenfor her eg bor, men det er et lite stykke til båten der eg jobber, men buss kan nok være aktuelt der. Da kan eg jo jobbe til/fra jobb, bortsett fra på bussen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...