culic Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Hei! Romvenninna mi og jeg deler nett. Vi har et modem fra nextgentel og en tråløs router fra d-link. Problemet oppstår når begge skal være på nett samtidig. Når en av oss er på nett eller laster ned noe, kommer ikke den andre seg på nett (nettet dukker opp på tråløse koblinger, men det går ikke an å komme seg inn). Hva er problemet? Hva må vi gjøre? På forhånd takk! Lenke til kommentar
TheStian Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Hei!Romvenninna mi og jeg deler nett. Vi har et modem fra nextgentel og en tråløs router fra d-link. Problemet oppstår når begge skal være på nett samtidig. Når en av oss er på nett eller laster ned noe, kommer ikke den andre seg på nett (nettet dukker opp på tråløse koblinger, men det går ikke an å komme seg inn). Hva er problemet? Hva må vi gjøre? På forhånd takk! Mest sannsynlig IP-krasj. Du må mest sannsynlig aktivere DHCP i router. http://192.161.0.1 http://192.161.1.1 http://192.161.2.1 Det er en av de. Bruker og pass er ofte admin. Lenke til kommentar
Konge Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Den trådløse routeren har ipadressen 192.168.0.1 om den er fra D-Link . Om ikke noe passord er satt så la pass være blank med "admin" som tidligere er nevnt . Jeg hadde villet prøve en ting først og det er at dere begge skjekker hvilken IP dere får tildelt fra routeren før man eventuelt gjør noen annen ting . Altså Start > Kjør > cmd > ipconfig /all > enter . Skjekk også om begge pc`r faktisk er satt til å motta adresse automatisk . Lenke til kommentar
culic Skrevet 17. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2008 (endret) DHCP er aktivert på routeren. Men på IP CONFIG /all står det at dene ene maskina ikke har DHCP aktivert. Hvordan får jeg aktivert denne? Begge maskinene er også stilt inn på å motta ip adresse automatisk. Det er også slik at den ene maskinen alltid har "første rett" på Internett Endret 17. februar 2008 av culic Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 (endret) Oki, det er kun routeren som får lov til å gi ut DHCP. Ikke aktiver det på dlinkboksen, logg på dlinken og gi den en statisk ip-adresse. Jeg regner med at ipen routeren gir ut er 10.0.0.1 -> hvor 10.0.0.1 er routeren. Det du nå gjør er å gi dlink boksen statisk ip til 10.0.0.2. Så logger du på routeren din via telnet i windows: Gå inn i cmd: telnet open 10.0.0.1 user: ngt pass: ChkBid114 System configuration -> IP adress serving Sett 1-firste client adress til 10.0.0.3. Hvis problemene med nett skulle fortsette må du i tillegg angi DNS-server på hver maskin i nettet. Dns1: 217.13.4.24 dns2: 217.13.7.140 Endret 17. februar 2008 av data_jepp Lenke til kommentar
culic Skrevet 17. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2008 Oki, det er kun routeren som får lov til å gi ut DHCP. Ikke aktiver det på dlinkboksen, logg på dlinken og gi den en statisk ip-adresse. Jeg regner med at ipen routeren gir ut er 10.0.0.1 -> hvor 10.0.0.1 er routeren. Det du nå gjør er å gi dlink boksen statisk ip til 10.0.0.2. Så logger du på routeren din via telnet i windows: Gå inn i cmd: telnet open 10.0.0.1 user: ngt pass: ChkBid114 System configuration -> IP adress serving Sett 1-firste client adress til 10.0.0.3. Hvis problemene med nett skulle fortsette må du i tillegg angi DNS-server på hver maskin i nettet. Dns1: 217.13.4.24 dns2: 217.13.7.140 Er det brukernavnet og passordet du gav meg til telnet standard? Når jeg prøver å logge meg inn med de du gav meg står det bare: "Invalid username/password" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå