Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Renault Kangoo 4x4 (varebil) som førstebil?

>Jonas<

Anbefalte innlegg

Det er ein del salting rundt Lillehammer og (mest på E6, men det forplantar seg til sidevegane eit stykke). Om den mest har gått i Lismarka eller slikt skulle det likevel vere greit.

Som sagt over hadde min og full overhaling hos Renault for 25k før eg fekk den, men den var berre dritt likevel.

Gratulerer med ny bil uansett :)

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg bare følte for å skyte inn litt her... Ser endel mennesker uttaler seg om diverse 4wd systemer osv som ikke er riktig. Når dere snakker om audi, så er det endel forskjellige ting å ta høyde for. For det første er audis quattro system i utgangspunktet bygget på torsen differ... For det andre er det forskjellige generasjoner av disse...

Torsendiffene er en vanlig åpen diff som alle biler har, men med to ormehjul som presser mot hverandre og låses hvis rotasjonshastigheten på disse blir forskjellig. Dette er et ganske kompleks mekanisk system som er vanskelig å forklare, men det finnes ganske mye info om dette på nettet.

Det jeg vil frem til er at Audi aldri har benyttet seg av såkalte elektriske differ. Det finnes ingen Audi med noe sånt. En elektrisk diff er ingen sperre, men abs systemet låser det hjulet som spinner. Grunnen til at noen kan oppleve problemer med audiene ved hjulløft er at torsen systemet hele tiden overfører krefter ganger 10 eller 20 eller 30, fra de hjulet som spinner, til det hjulet som har grep. Dvs at om et hjul står i lufta, finnes ikke noen krefter å overføre. Man skal da for pokker ikke kjøre så noe hjul står i lufta?

Quattro systemet fungerer så lenge ting blir gjort riktig. Så lenge biler brukes som biler, kan jeg garantere at det ikke finnes noe bedre 4wd system enn quattro. Det er utprøvd siden 4wd så dagens lys i vanlige gatebiler. Audi S1 var først ute og står som bestefaren til alle biler i dag med 4wd.

Men tilbake til tråden her, og det var også grunnen til at jeg gikk inn på denne siden. Gutten som hadde spørsmål om renault kangoo 4wd. Jeg har ikke noen kunnskaper om systemet her og det var det jeg søkte etter når jeg leste her. Men kan vel anta at en slik bil vil fungere mer enn godt nok i 99,9 prosent av alle tilfellene med åpene differ om den har det. Kjøp deg kangoo med god samvittighet. høres ut som en fornuftig bil. skal ha en jeg og som arbeidsbil:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...