Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Renault Kangoo 4x4 (varebil) som førstebil?


>Jonas<

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er støyen plagsom hvis den skal brukes som en bruksbil, eller er den overkommelig? Jeg hører jo endel musikk når jeg er ute og kjører, så cd-spiller og høyttalerne vil nok bli byttet ut. Greit å ikke bli for mye plaga av suselyder og lignende.

 

Hva anbefaler dere? Hva ville dere blitt mest fornøyd med? En slik bil, eller en 7-8 år eldre Galant, 323F eller lignende?

 

Prøv en, støy er vanskelig og si noe om. Jeg synes min går nogenlunde stille tatt biltypen i betrakning, jeg har en 1.5dCI

varebil.

Det er jo ingen personbil men jeg finner den helt grei, har hatt 8t kjøreøkter uten stopp uten at jeg blir noe sliten så den passer meg bra.

Lenke til kommentar
Er støyen plagsom hvis den skal brukes som en bruksbil, eller er den overkommelig? Jeg hører jo endel musikk når jeg er ute og kjører, så cd-spiller og høyttalerne vil nok bli byttet ut. Greit å ikke bli for mye plaga av suselyder og lignende.

 

Hva anbefaler dere? Hva ville dere blitt mest fornøyd med? En slik bil, eller en 7-8 år eldre Galant, 323F eller lignende?

 

Prøv en, støy er vanskelig og si noe om. Jeg synes min går nogenlunde stille tatt biltypen i betrakning, jeg har en 1.5dCI

varebil.

Det er jo ingen personbil men jeg finner den helt grei, har hatt 8t kjøreøkter uten stopp uten at jeg blir noe sliten så den passer meg bra.

Skal prøve å få prøvekjørt en i morra. Veit noen hva som var nytt med faceliften som kom i 2003? Bare utseendet eller noe mer også?

 

EDIT:

Bare leste litt i denne tråden om noe som stod i salgsoppgave, som eieren fant ut at manglet etter kjøp. Han fikk kompensasjon eller tilbud om montering. Hvis jeg kjøper en Kangoo der det står i annonsen at den skal ha diff sperre, og den viser seg at det ikke er det. Kan jeg da kreve kompensasjon eller å få dette montert? :p

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Kan ikke akkurat si at den ha værden beste 4x4 da:

 

Diagonalspinn på 4WD er ikke ett spesielt tegn på dårlig 4WD men på manglende sperrer, har denne mitsubishien antispinn eller sperrer på begge diffene? Quattro hadde vel sperre på bakakslingen på noen eldre utgaver.

Denne kangoen klarer nok utmerket og spinne på alle fire ved kjøring med noegenlunde lik friksjon under alle hjul, greier mitsubishien og dra selv med ett forhjul og ett bakhjul hengende i løse luften da?

4wd til f.eks galant er den samme som på vr4 utganvene dette gjelder g6-g7-g8 og på g6-g7 er det lammel sperre på bak aksel og sperre på senterdiffen på g8 har den samme hjuloppheng som på g7 men har elektrisk\datastyrt 4wd som er lik evo9\vr4 g8 (men g8 ble kun solgt som 4wd i japan osv så den finnes ikke i norge)

Og så lenge det blir vedlikeholdt\servicer er det skuddsikkert.

 

Kan ikke si så mye tekniske men kan love at det fungerer ekstremt bra.

 

Kort sagt så har mitsubishi galant sperre på diffene ja.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Hadde ein 1.4i 2000-modell (2wd) som førstebil. Hadde den frå ca. 80-108.000 km. Den hadde hatt alle servicer hos Renault, og vart kosta på 25.000 rett før eg fekk den da selgaren ville vere heilt sikker på at bilen var bra. Såkalt jentekjørt, og hadde få problem fram til 80.000 km. Men etter det fekk eg dessverre stadfesta det franske ryktet og den stod på verkstad for 44.000 dei 14 månadene eg hadde den.

 

Den har ganske ok kjøreegenskapar, og komforten er grei. Støynivået er litt slitsomt, iallfall på vinter/is-føre, da fungerer det store rommet bak som resonanskasse. Greit nok på bra veg.

 

Brukte min stort sett på langkjøring, og pga. lite moment/låg utveksling var den ikkje spesielt snill på drivstoffet, men det vil truleg ikkje vere eit problem med diesel.

 

Hadde eigentleg tenkt å ha den i tre år for å opparbeide meg forsikringsbonus på ein rimeleg måte, men klarte ikkje meir etter 14 månader og selde den billeg til ein mann som var vant til ein eldre Hyundai og tykte det var fantastisk at Renault klarte å ta ut 75hk frå ein 1.4 ;)

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvekjørt en Kangoo 1,9 diesel, 2003 modell, altså siste før faceliften kom i '04. Det var billigste utgaven, uten ABS, elektriske vinduer og slikt. Jeg fikk prøvd bilen både på en humpete dårlig vei og på hovedveien. Bilen overraska meg positivt. Jeg hadde forventa meg en bil som var mye værre å kjøre, med dårligere seter og langt høyere støynivå. På dårlig vei merka jeg at det var en varebil ved at den støye litt mer enn en personbil, ikke så veldig mye mer at det gjorde noe. På den veien merka jeg at bilen var en del stivere enn personbilen også. På hovedveien så var den fin og kjøre, og jeg syns ihvertfall at den ikke støya så mye mer enn en personbil. Den hadde piggfrie dekk den jeg kjørte da.

 

Hvis det er slik at den nye utgaven ble mye mbedre lydisolert så er jeg ganske sikker på at jeg ikke vil plages av lyden. Mulig firehjulsdriftutgaven er den del bedre å kjøre på humpete vei også. God plass og overraskende gode seter var det i bilen også. Jeg hadde ingen problemer med å finne en god sittestilling. :)

 

Så bilen står ihvertfall ikke svekket på lista mi over aktuelle biler. :)

Lenke til kommentar
Hva slags påkostninger var det du fikk da?

Bare en ting jeg lurer på. Han jeg lånte bilen har flere slike på jobben, blant annet av den nyere typen med 1,5 dCi motor. Han syntes den støya mere enn den han hadde, men kanskje det har noe med dekkvalg?

 

Er det slik at ABS ble standard til og med på den billigste utgaven etter faceliften? Og har du noen tips til montering av bedre anlegg? Han jeg lånte bilen av sa det var forferdelig trangt der hvor originalhøyttalera var, samt at det var et dårlig sted å plassere høyttalere. Nå tenker ikke jeg på å ha noe stort anlegg dersom jeg kjøper en slik bil, bare prøve å få satt inn noen bedre høyttalere, evnt komp sett samt en bedre cd-spiller.

 

Hva er det man bør være ekstra obs på hvis man kjøper en tidligere postbil? At motorfester, viskermotorer, formotstand til varmeapparat, clutch og reg. reim har blitt jevnlig byttet?

Lenke til kommentar

Reknar med den var til meg?

 

Er eit par år sidan, så hugsar ikkje alt, men den største var ødelagt toppakning. Så var det hovedlykter, støtdempere, bremser (ikkje belegg, men heile greia), hjullager, eksosanlegg (rusta i filler), sentrallås, varmeapparat. Det meste er slitedelar, men på ein moderne bil bør det oppstå etter kanskje 150.000km, ikkje etter skarve 80.000. Iallfall med tanke på at det er ein motorsvak bil som kun hadde gått på asfalt.

 

Men det kan jo hende den hadde fått meir juling enn eg visste.

Lenke til kommentar
Hva er det man bør være ekstra obs på hvis man kjøper en tidligere postbil? At motorfester, viskermotorer, formotstand til varmeapparat, clutch og reg. reim har blitt jevnlig byttet?

 

Det meste, mange av disse har fått konstant juling fra dag en og jeg ville kanskje ha funnet en som var eid av vedkommende som brukte den og var pedant ;)

Lenke til kommentar
Hva er det man bør være ekstra obs på hvis man kjøper en tidligere postbil? At motorfester, viskermotorer, formotstand til varmeapparat, clutch og reg. reim har blitt jevnlig byttet?

 

Det meste, mange av disse har fått konstant juling fra dag en og jeg ville kanskje ha funnet en som var eid av vedkommende som brukte den og var pedant ;)

Vanskelig å finne en slik bruktbil i den prisklassen som er brukt som en privatbil gitt. Men disse postbilene har jo tettere serviceintervaller enn andre biler, og så lenge det jeg nevnte tidligere er jevnlig byttet, så er det fremdeles risikabelt å kjøpe en postbil? Bilene går jo som regel korte strekninger av gangen, så hva annet er det som blir slitt som man bør være obs på?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

En av svakhetene med slike små og lette varebiler uansett merke frem til ganske så nylig er at de er basert på småbilschassier, f.eks Kangoo er basert på Renault Clio, dette gjør de billige og lette men ikke solide nok til og takle mye lass og dårlige veier samt brutal kjøring uten at man må regne med og bytte noen slitedeler noe oftere enn på samme chassi i småbilsutgaven.

Kjøper man en slik brukt med litt km bør man få den med en skikkelig tilstandsrapport.

Lenke til kommentar

kløsj, gir, bremser samt tilstand til dører og låser, regreim er viktig da posten slet med at deres type kjøring utsatte tannreimene for bruksmønstre som de ikke var designet for og de opplevde mange havarier pga dette på de bilene de hadde, regner med de senket skifteintervallet endel på disse reimene.

Hjuloppheng bør du sjekke nøye for slitasje og skader.

Lenke til kommentar
En av svakhetene med slike små og lette varebiler uansett merke frem til ganske så nylig er at de er basert på småbilschassier, f.eks Kangoo er basert på Renault Clio, dette gjør de billige og lette men ikke solide nok til og takle mye lass og dårlige veier samt brutal kjøring uten at man må regne med og bytte noen slitedeler noe oftere enn på samme chassi i småbilsutgaven.

Kjøper man en slik brukt med litt km bør man få den med en skikkelig tilstandsrapport.

Postbiler blir vel sjelden veldig tunglastet. De fleste postbiler blir vel ikke akkurat kjørt så mye på så veldig dårlig vei, da de stort sett går rundt i boliglag og slikt. Regner med at firehjulsdriftutgaven er litt mer robust laget enn disse med fremhjulsdrift. Om jeg skal kjøpe en sånn bil blir det nok en tur på NAF for å få en rapport, om ikke et verskted allerede har sjekket den så det ligger ved en rapport.

 

 

kløsj, gir, bremser samt tilstand til dører og låser, regreim er viktig da posten slet med at deres type kjøring utsatte tannreimene for bruksmønstre som de ikke var designet for og de opplevde mange havarier pga dette på de bilene de hadde, regner med de senket skifteintervallet endel på disse reimene.

Hjuloppheng bør du sjekke nøye for slitasje og skader.

Intervallene for reg. reim skifte på disse postbilene er vel 30 eller 50k km.

Lenke til kommentar
En av svakhetene med slike små og lette varebiler uansett merke frem til ganske så nylig er at de er basert på småbilschassier, f.eks Kangoo er basert på Renault Clio, dette gjør de billige og lette men ikke solide nok til og takle mye lass og dårlige veier samt brutal kjøring uten at man må regne med og bytte noen slitedeler noe oftere enn på samme chassi i småbilsutgaven.

Kjøper man en slik brukt med litt km bør man få den med en skikkelig tilstandsrapport.

Postbiler blir vel sjelden veldig tunglastet. De fleste postbiler blir vel ikke akkurat kjørt så mye på så veldig dårlig vei, da de stort sett går rundt i boliglag og slikt. Regner med at firehjulsdriftutgaven er litt mer robust laget enn disse med fremhjulsdrift. Om jeg skal kjøpe en sånn bil blir det nok en tur på NAF for å få en rapport, om ikke et verskted allerede har sjekket den så det ligger ved en rapport.

 

 

kløsj, gir, bremser samt tilstand til dører og låser, regreim er viktig da posten slet med at deres type kjøring utsatte tannreimene for bruksmønstre som de ikke var designet for og de opplevde mange havarier pga dette på de bilene de hadde, regner med de senket skifteintervallet endel på disse reimene.

Hjuloppheng bør du sjekke nøye for slitasje og skader.

Intervallene for reg. reim skifte på disse postbilene er vel 30 eller 50k km.

30 eller 50k ? :!:

 

Det er jo helt vilt!

Skifte hvert år da for min del.

Får håpe den er lett og billig å skifte da hvertfall.

Lenke til kommentar
Så bruker du neppe bilen slik som posten gjør, mye kjøring på høyt turtall noen meter mellom postkassene i timesvis.

I normal kjøring så er intervallene mye lengre, tror det er 120000 eller enda høyere på min.

50k km er intervallene for skifte av reg reim på post bilene. Fikk litt mer info i denne tråden. :)

 

Får satse på at prisene faller drastisk og det ligger mange fine og feilfrie biler til salgs ute i mai/juni måned. :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vel, om noen lurer så kjøpte jeg meg bil for 4 uker siden. Det ble en '04 Kangoo 4x4 1.6 bensin, helt lik som denne her. Kostet meg 35.000 kroner.

 

Jeg skulle egentlig bare se på bilen, med jeg ble såpass positivt overraska over bilen, og i og med at selger sa jeg kunne ta den med meg med en gang ble det bilhandel. Det lyste i ei avgasslampe i bilen, men dersom det var noe feil så skulle leasingselskapet som hadde hatt bilen dekke reperasjonskostnadene, eller jeg kunne velge å heve kjøpet. Jeg hadde den på verksted og det viste seg at det var katalysatoren som var gåen, og et motorfeste som var dårlig. En coil hadde også tatt kvelden etter at jeg hadde fått den, så da ble også den og pluggene byttet (for sikkerhets skyld). Totalt kom det på 13-14.000,- som leasingselskapet dekket, mens innholdet i lommeboka mi holdt seg inntakt. :)

 

Litt info om bilen, Renault Kangoo 4x4 Grand Confort:

- 1.6 bensin, 70 KW / 95 HK

- Permanent firehjulsdrift

- 1290 Kg

- 2004 modell

- 35.000,-

- EU-godkjent frem til juni 2009

- Regreim byttet for andre gang ved 130k Km

- Airbag førerside

- Elektrisk vindusheis førerside

- Fjernstyrt sentrallås

- Motorvarmer

- ABS

- Skivebremser foran og bak

- To nesten nye sommerdekk og vinterdekk, og to greie sommerdekk og vinterdekk

 

Bilen har gått 160.000 km som landpostbud (antar ihvertfall mtp kjørelengden) i Lillehammerområdet, og der er det vel bare strødde og ikke salta veier. Pga det sistnevnte og det at bilen ikke har skvettlapper så er lakken slitt nederst ved døra/kanalene. Av det som er av "feil" er det tre bittesmå bulker på skyvedøra, en bitteliten ripe på høyre hjulbue og litt slitt lakk på bakluka etter feiljustert visker. Ellers er bilen helt strøken og i god teknisk stand.

 

Hittil er jeg kjempefornøyd med bilen. Fått testet den på skikkerlig griseføre, og den oppfører seg eksemplarisk. Brøytet litt med den i ca 25-30 cm dyp snø, og den tok seg frem som bare det. :) Diagonalspinn fremkommer stort sett bare ved provokasjon (så lenge det ikke er større høydeforskjeller på hjulene), så jeg har ingenting å utsette på fremkommeligheten.

 

Angående støy så syns jeg egentlig ikke det er så ille. Jeg har satt på isolasjonsmatter på veggene bak, og det hjalp en god del. Jeg opplever ihvertfall ikke støyen som plagsom, og det er ikke noe problem å utføre en normal samtale i bilen. Så å bruke støy som et argument for ikke å kjøpe en slik bil er bare tull. Invester noen hundrelapper i isolasjonsmatter og bare det hjelper mye.

 

Men en ting jeg lurer litt på. Er det kun elektronisk peiling av olje på denne bilen/motoren? Jeg har lest instruksjonsboka og sjekka motorrommet, men jeg klarer ikke å finne noen peilepinne for denne motorutgaven. Oljenivået får jeg opp på displayet i bilen, og dersom alt er som det skal står det "Oil ok" på displayet. Hvis oljenivået er lavt lyser det bare "Oil", og om det er for lavt/noe feil skal det blinke "Oil". Så er det kun elektronisk "peiling" av olje på denne bilen mon tro?

 

 

Ifølge denne og denne statistikken virker det jo som om Renault har skjerpet seg veldig mye de siste årene mtp driftsikkerhet. :)

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...