Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Renault Kangoo 4x4 (varebil) som førstebil?


>Jonas<

Anbefalte innlegg

Driver som flere andre her inne og ser etter min første bil. Jeg har egentlig ingen planer om å kjøpe bil før russetida er over, slik at jeg forhåpentligvis slipper årsavgift, samt at jeg ikke har noe stort behov for bil før til ferien/høsten da jeg flytter. Derfor driver jeg nå og sjekker ut forskjellige biler, så nå har turen kommet til Renault Kangoo som jeg har noen spørsmål om.

 

Kangoo 4x4 varebil

 

- Hvordan er denne bilen som bruksbil, og ikke som et arbeidsredskap?

- Hvordan er komfort og støy?

- Hvordan er det med forsikring kontra en personbil med tanke på pris?

- Har denne bilen diff. sperre slik som det står i annonsen? Så det stod i annonsen til en annen bil også, men har googla men ikke funnet noe. Sendte mail til forhandleren og spurt også, men ikke fått noe svar enda.

 

Jeg vil jo som de fleste andre ha mest for minst mulig. Jeg har veldig lyst på firehjulsdrift. Fordelen slik jeg ser det med en slik bil er at den har god fremkommelighet, er relativt ny, ikke gått så mye, god kollisjonssikkerhet i forhold til eldre biler, samt at den forhåpentligvis ikke er det dyreste å forsikre for en 19-åring. I garasjen her hjemme står det to biler med fem seter, så det skulle ikke være noe problem å få byttelånt dersom jeg hadde trengt flere seter.

 

Andre aktuelle kandidater er 323F ('94-97), Galant (fra '94, sedan), Carisma (kombi), Xsara (kombi) og lignende biler. Dersom jeg kjøper meg en slik bil, vil jeg helst ha kombi, men sedan går det også på noen bilmerker. Jeg vil helst ha aircondition, men er bilen bra ellers så overlever jeg nok uten. :) Jeg vil helst ikke bruke noe særlig mer enn 40k kr, men kan strekke meg til 50k om det er et godt kjøp.

 

Hva er deres mening?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil sjekke forsikringen ville jeg besøkt gjensidige og andre forsikringsselskaper som har en kalkulator på nettet.

 

Ser ingen grunn til at denne ikke skulle fungere som en bruksbil! Den har god plass, har 4x4 osv. Selv synes jeg ikke utseende er så fint, men det har vel ikke så mye med saken å gjøre, bilen er billig og ny!

 

Nå vet jeg ikke hvordan komfort og støy er i denne bilen, men ser for meg at denne støyer en del samt ikke har supergod komfort, pga prisen. Men regner med at du ikke er ute etter en racerbil eller luksusbil, så jeg ville tro det duger.

 

Angående diff.bremsen, så tviler jeg litt... Er ikke mange biler som har dette og jeg har aldri fått med meg at renault har tatt i bruk det på sine biler, men jeg kan selvfølgelig ta feil.

Ut i fra denne videoen ser det ikke akkurat ut som om den har det! (kan jo selvfølgelig være en dårlig sjåfør...)

Endret av LaStrada
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt en del Ford Transit Connect på jobb, og jeg liker den bilen godt. God å sitte i, god oversikt fremover og til siden (store vinduer), men noe begrenset sikt bakover. Støynivået er helt greit, men jeg har vel ikke vært over 70-80 med bilen heller. I "vår" modell står det en 75-hesters diesel, og er passe sterk, men vil tro at 100-hesteren er langt mer kurant til personbil-øyemed.

 

Forresten, biler i denne klassen nærmest må ha diesel. Det er langt lettere å selge igjen etterpå! Jeg har ikke noen problemer med å anbefale en slik type bil. 2001-2002-modeller av Connecten kan du får nedi 40-50.000, men de finnes ikke med 4x4 så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Gamlingene har en Peugeot og søsteren min har en kangoo!

Begge med 90hk diesel!

 

Når de bytter bil så klager alltid svogeren min på at peugeoten er dauere enn renulten....

 

Peugeoten er veldig god å kjøre! Gamlingen skrådde veggen bak setene litt for å få bedre plass til seteryggen! Det gjorde veldig mye med komforten!

 

Kan anbefale begge biler! Greie å kjøre, og utrolig praktiske! Min andre bil blir en slik! Men eg må ha en vanlig bil på si.... ;)

Lenke til kommentar
Jeg har kjørt en del Ford Transit Connect på jobb, og jeg liker den bilen godt. God å sitte i, god oversikt fremover og til siden (store vinduer), men noe begrenset sikt bakover. Støynivået er helt greit, men jeg har vel ikke vært over 70-80 med bilen heller. I "vår" modell står det en 75-hesters diesel, og er passe sterk, men vil tro at 100-hesteren er langt mer kurant til personbil-øyemed.

 

Forresten, biler i denne klassen nærmest må ha diesel. Det er langt lettere å selge igjen etterpå! Jeg har ikke noen problemer med å anbefale en slik type bil. 2001-2002-modeller av Connecten kan du får nedi 40-50.000, men de finnes ikke med 4x4 så vidt jeg vet.

Skulle jeg ha hatt en slik bil måtte det nok blitt Kangoo'en pga firehjulsdrift, ellers vil jeg heller gå for en av personbilene jeg nevnte i førsteposten. Skal man ha diesel på Kangoo'en må man opp i 100k kr og oppover i pris, så det er liksom ikke noe alternativ. Den billigste Transit Connect jeg fant kosta 49k og var med diesel, men den hadde jo gått ganske mye på tre år.

 

Ifølge Gjensidige sin kalkulator så koster Kangoo'en 8900,- for et år, da hvis bilens kilometerteller står på 100k km, er 2004 modell, og har en årlig kjørelengde på 16k km (burde vel heller vært 12k km kanskje). Der fikk man ikke valgt annet enn motorstørrelsen, altså ikke firehjulsdriftvarianten. Er det ikke slik at biler med firehjulsdrift er litt billigere å forsikre? Brukte samme tall på en '96 323 1.8, og da ble det over 10k kr.

 

Gamlingene har en Peugeot og søsteren min har en kangoo!

Begge med 90hk diesel!

 

Når de bytter bil så klager alltid svogeren min på at peugeoten er dauere enn renulten....

 

Peugeoten er veldig god å kjøre! Gamlingen skrådde veggen bak setene litt for å få bedre plass til seteryggen! Det gjorde veldig mye med komforten!

 

Kan anbefale begge biler! Greie å kjøre, og utrolig praktiske! Min andre bil blir en slik! Men eg må ha en vanlig bil på si.... ;)

Hvordan er støynivået i bilen? Det er i hovedsak dette jeg bekymrer meg for. Er det lett å flytte veggen litt bakover, sånn at man får bedre plass foran? Nå er ikke jeg kjempe stor, 72kg, 181 cm, så regner med at det går greit?

 

Mulig jeg kan få prøvekjørt en framhjulsdreven Kangoo 1.4 (bensin?) i løpet av helga, og få noen erfaringer. :)

 

Og forresten. Hvordan er en slik bil uten aircondition kontra en personbil uten aircondition?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Støyen på gamlingene sin peugeot er der, men de reiser på besøk til oss, 4-5 timer i den uten å stusse noe på det! De er jo ikke laget primært for comforten, derfor er de franske fine, sittecomforten er der jo uansett! ;)

 

Han brukte ikke lange tiden på å flytte den litt, er ikke mange cm oppe i taket som skal til før det blir meget bra å sitte på passasjersiden! Rånestilling kan man jo kjapt glemme....

Lenke til kommentar
Støyen på gamlingene sin peugeot er der, men de reiser på besøk til oss, 4-5 timer i den uten å stusse noe på det! De er jo ikke laget primært for comforten, derfor er de franske fine, sittecomforten er der jo uansett! ;)

 

Han brukte ikke lange tiden på å flytte den litt, er ikke mange cm oppe i taket som skal til før det blir meget bra å sitte på passasjersiden! Rånestilling kan man jo kjapt glemme....

Hehe, nå blir vel ikke akkurat disse kjøpt inn for å være rånebiler heller akkurat. :p Leste i testen på DinSide at sitteputen var litt kort, og at det ikke var noen justeringsmuligheter på rattet. Allikevel var det mulig å finne en grei sittestilling. Så får håpe på det da. :) Greit at det ikke støyer for mye slik at jeg også kunne fått hørt litt musikk med grei lyd.

 

Jeg flytter til Kongsberg til sommeren, da jeg har planer om å begynne på høyskole der. Så det blir eventuelt bare korte turer til og fra skolen om jeg ikke finner meg en boplass like ved skolen, muligens noen turer innover til Drammen noen få ganger, samt noen turer til og fra Hønefoss i uka (1t 20min). Skulle jeg trenge 5 seter en gang så er det ikke noe problem å byttelåne med Fiestaen som står her i garasjen.

 

Det jeg lurer på er hva dere som er mer bilerfarne enn meg vil anbefale?

Lenke til kommentar
Ser ut som Kangoo'en er sikker i alle fall.
i EuroNcap er ikke dårlig for en slik type bil :)

Det er en av grunnene til at jeg vurderer denne bilen. Men så er spørsmålet da; er den like driftsikker som kollisjonssikker? Renault har jo ikke det beste rykte på seg mtp feil og slikt, så er dette en bra eller dårlig bil sånn sett?

Lenke til kommentar

Franske biler generelt har et ufortjent rykte. Var mye fler feil før. Har ikke noe skilder, men sikkert noen andre som kan finne fram.

 

Akkuratt denne bilen har jeg ikke anelse om..

 

Edit: Tatt fra www.whatcar.com

Although the Kangoo is roomy, owners felt the seating could have been better. Despite this, owners were quite content with the Kangoo's general level of convenience. It's easy to get in and out of, and is extremely practical for families with kids and shopping to carry.

 

Problems with the controls were suffered by 40% of owners, but if you want a car with a robust engine and transmission, the Kangoo could be for you. Don't worry about dramas with the heating and air-conditioning systems, either - owners had hardly any issues in this area, unlike many other MPVs.

 

The dealership facilities scored lower than those of rivals, and owners felt that picking up the car from the dealer could have been a little smoother.

 

--------------------

 

Once on the move, some road noise can be heard from inside, but otherwise refinement is good. Meanwhile, the ride is soft enough to cushion the effect of Britain’s road surfaces, but the sift suspension does lead to a certain amount of roll through corners.

Endret av rublings
Lenke til kommentar
Franske biler generelt har et ufortjent rykte. Var mye fler feil før. Har ikke noe skilder, men sikkert noen andre som kan finne fram.

 

Akkuratt denne bilen har jeg ikke anelse om..

 

Edit: Tatt fra www.whatcar.com

Although the Kangoo is roomy, owners felt the seating could have been better. Despite this, owners were quite content with the Kangoo's general level of convenience. It's easy to get in and out of, and is extremely practical for families with kids and shopping to carry.

 

Problems with the controls were suffered by 40% of owners, but if you want a car with a robust engine and transmission, the Kangoo could be for you. Don't worry about dramas with the heating and air-conditioning systems, either - owners had hardly any issues in this area, unlike many other MPVs.

 

The dealership facilities scored lower than those of rivals, and owners felt that picking up the car from the dealer could have been a little smoother.

 

--------------------

 

Once on the move, some road noise can be heard from inside, but otherwise refinement is good. Meanwhile, the ride is soft enough to cushion the effect of Britain’s road surfaces, but the sift suspension does lead to a certain amount of roll through corners.

Veit bare at Renault ligger ganske dårlig an på statistikkene, men det varierer jo selvsagt fra modell til modell, og bil til bil.

http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=31581

http://www.nettavisen.no/bil/article1454251.ece

http://www.dinside.no/php/art.php?id=370060

 

 

Fant noen andre reviews:

http://www.carsurvey.org/viewcomments_review_56225.html

http://www.motors.co.uk/review-Renault-Kangoo-1201

http://www.motoring.co.uk/roadtests/new/Re...F6-4D7FDA9B69DA

http://www.carpages.co.uk/renault/renault-...x4-18-02-05.asp

http://www.channel4.com/4car/di/road+test/...mpression/812/1

Lenke til kommentar
Det er en av grunnene til at jeg vurderer denne bilen. Men så er spørsmålet da; er den like driftsikker som kollisjonssikker? Renault har jo ikke det beste rykte på seg mtp feil og slikt, så er dette en bra eller dårlig bil sånn sett?

 

 

Har vel kjørt 120000 i Kangoo 2WD og det har stort sett vært nokså problemfritt, på den jeg har nå har jeg hatt 4 "feil", en missfarget pyntelist, CD-spilleren ga seg, byttet lampe i varerommet samt en elvindubryter. De to siste var vel muligens min skyld pga uforsiktighet og så byttet forhandleren setetrekket fordi det ble noen små nupper på det.

4WD har vel ett Nissan 4WD-system så det bør være bra.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Ja det der med franske biler viser bare at et rykte er vondt å riste av seg!

 

Peugeot og Citroeng har ikke flere feil enn andre lenger, renault har slete litt med Lagunaene, men der er det og blitt bedre.....

 

Så kjør på! Kjør fransk! Elsker franske biler! Og motorene deres er prima!

Lenke til kommentar
Det er en av grunnene til at jeg vurderer denne bilen. Men så er spørsmålet da; er den like driftsikker som kollisjonssikker? Renault har jo ikke det beste rykte på seg mtp feil og slikt, så er dette en bra eller dårlig bil sånn sett?

 

 

Har vel kjørt 120000 i Kangoo 2WD og det har stort sett vært nokså problemfritt, på den jeg har nå har jeg hatt 4 "feil", en missfarget pyntelist, CD-spilleren ga seg, byttet lampe i varerommet samt en elvindubryter. De to siste var vel muligens min skyld pga uforsiktighet og så byttet forhandleren setetrekket fordi det ble noen små nupper på det.

4WD har vel ett Nissan 4WD-system så det bør være bra.

Er støyen plagsom hvis den skal brukes som en bruksbil, eller er den overkommelig? Jeg hører jo endel musikk når jeg er ute og kjører, så cd-spiller og høyttalerne vil nok bli byttet ut. Greit å ikke bli for mye plaga av suselyder og lignende.

 

Hva anbefaler dere? Hva ville dere blitt mest fornøyd med? En slik bil, eller en 7-8 år eldre Galant, 323F eller lignende?

Lenke til kommentar
Kan ikke akkurat si at den ha værden beste 4x4 da:

 

Jeg ville ha gått for en eldre audi eller eldre mitsubishi med 4x4 de spinner i det minste på alle hjula.

 

Slik er det jo når man ikke har diff sperre da. Derfor jeg lurte på om det stemte det som stod i annonsen, at den faktisk har diff sperre.

 

Den billigste A4 Quattro som ligger på Finn.no koster 70k kr, i tillegg så har den 2,6 liters V6, noe som er uaktuelt. Angående Galant var det bare modellen frem til '91 som ble levert med firehjulsdrift, og jeg er ute etter en nyere og sikrere bil. Dessuten har verken Galanten eller Audien diff sperre heller. Ei i familien hadde A4 Quattro '96 eller '97, og den spant like mye på to hjul den som Kangoo'en. Dessuten var det en skikkelig problembil..

Lenke til kommentar

Linket til den videoen før her ;)

 

Ser ut som om den ikke har noen sperrer i det hele tatt! Men har selv opplevd dette med faren min sin A6 98 modell, denne har elektroniske "sperrer" (er vel bare bremsene som slår inn og bremser ned de hjulene som spinner?). Men han har automat, så da er det bare å bremse litt med venstrefoten samtidig som du gasser. Dette var dog i en veldig bratt oppoverbakke hvor høyre bakhjul løfta seg flere cm samtidig som hengerfestet hang seg fast i tillegg til at venstre forhjul spant så det røyk :D Men med venstrebremsing fikk jeg bremsa ned de to hjulene og flytta kreftene til de to andre hjulene. Så hvis denne bilen samme system (elektronisk) vil det vel fungere på samme måte.

 

Selv ville jeg ikke valgt denne bilen om 4x4 var det aller viktigste, men selv uten diff-sperre/brems vil man komme seg frem mye lettere enn en vanlig 2wd-bil.

Lenke til kommentar
Kan ikke akkurat si at den ha værden beste 4x4 da:

 

Diagonalspinn på 4WD er ikke ett spesielt tegn på dårlig 4WD men på manglende sperrer, har denne mitsubishien antispinn eller sperrer på begge diffene? Quattro hadde vel sperre på bakakslingen på noen eldre utgaver.

Denne kangoen klarer nok utmerket og spinne på alle fire ved kjøring med noegenlunde lik friksjon under alle hjul, greier mitsubishien og dra selv med ett forhjul og ett bakhjul hengende i løse luften da?

Lenke til kommentar
Linket til den videoen før her ;)

 

Ser ut som om den ikke har noen sperrer i det hele tatt! Men har selv opplevd dette med faren min sin A6 98 modell, denne har elektroniske "sperrer" (er vel bare bremsene som slår inn og bremser ned de hjulene som spinner?).

 

Dette er den vanlige måten og gjøre det på i dag og er selvsagt helt ubrukelig annet enn som en nødhjelp i svært korte perioder, har sett forsøk på tøff kjøring med slike systemer og de kollapser helt etter noen hundre meter med juling, de tåler ikke 100% låsing over noe særlig tid.

Lenke til kommentar
Kan ikke akkurat si at den ha værden beste 4x4 da:

 

Diagonalspinn på 4WD er ikke ett spesielt tegn på dårlig 4WD men på manglende sperrer, har denne mitsubishien antispinn eller sperrer på begge diffene? Quattro hadde vel sperre på bakakslingen på noen eldre utgaver.

Denne kangoen klarer nok utmerket og spinne på alle fire ved kjøring med noegenlunde lik friksjon under alle hjul, greier mitsubishien og dra selv med ett forhjul og ett bakhjul hengende i løse luften da?

Akkurat. Den A4 som grandtanta mi hadde, stod like gjerne stille og spant på to hjul den også, bortsett fra når den ikke stod på bukken på verkstedet da vel å merke.. :p

 

Det er personbilutgaven på de videoene på Youtube. Tenkte kanskje det var ekstrautstyr med diff sperre eller noe, i og med at det står at den har det i noen av annonsene på Finn.no.

 

Noen som kan tenke seg hva den knappen under styringa av viftehastigheten der er til?

01_321183360.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...