Gå til innhold

Få lyd inn på HDMI-kabelen?


Anbefalte innlegg

Hei,

har fått meg en Tatung V32MCAG og kobla denne til PCen med HDMI. Men jeg får ikke lyd til TVen så lenge den ikke går gjennom HDMI-kabelen (såvidt jeg vet), så jeg lurte på om det finnes en løsning for å få lyd inn i kabelen; kanskje en slags boks som slår sammen HD-bilde og lyd og sender dette gjennom HDMI-kabelen?

 

Noen som vet noe om dette? Eller evt har andre rimelige forslag til hvordan jeg fikser dette?

 

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har HDMI-utgang på PC-en? Eller bruker du DVI-HDMI- overgang eller kabel?

 

Dersom du har HDMI-utgang på PC-en og bruker HDMI-HDMI-kabel, skal den overføre både lyd og bilde fra PC-en til TV-en. Hvis ikke er det enten en feil på HDMI-porten på PC eller TV, eller på kabelen.

 

Siden jeg også kjøpte en V32MCAK i forrige uke, og ikke får lyd i TV-en når den er koblet til min DVD/harddisk-opptaker med HDMI-kabel, og du har samme problem, mistenker jeg at det er en feil på HDMI-porten på TV-en. Da bør vi ha en reklamasjonsgrunn. Filler'n, jeg er ellers godt fornøyd med TV-en, og skulle gjerne slippe bryet med å levere den inn for feilsøking og reparasjon. :(

 

Har du mulighet for å teste om du får lyd over HDMI når du kobler til noe annet enn PC?

 

Og er det andre som har Tatung V32MCAK og som får, eller ikke får, overført lyd til den med HDMI?

Lenke til kommentar

OK, da er det kanskje like gjerne Lumatron-spilleren som har trøbbel med HDMI-utgangen. Heldigvis har jeg kjøpt både Tatungen og Lumatronen i butikk (Datakjeden og Obs!) så jeg bør ha muligheten til å kjøre dem tilbake til butikkene og la dem ta en første feilsøking før dingsene evt. sendes inn og blir borte i ukesvis. I alle fall stoler jeg på at Datakjeden lett kan sjekke om Tatungen min mottar lyd på HDMI fra f.eks. en spillkonsoll.

 

Og ditt problem: Har du prøvd å koble en lydkabel parallelt med HDMI-kabelen? Tatungen har to lydinnganger, både RCA-plugger og en PC audio in for tynn bananplugg.

Lenke til kommentar

morra: Tatung tven din støtter IKKE noen andre lydtilkoblinger når den bruker HDMI porten som bildekilde. Dette er ikke et problem når man bruker en HDMI-HDMI kabel som overfører lyd og bilde. Men med en DVI-HDMI kabel som bare overfører bilde, så resulterer det med at det ikke går ann å få lyd på tv'en når man benytter seg av denne tilkoblingen.

Svakt av tatung dette, men tv'en er jo veldig billig.

 

Løsningen er at du enten må koble til lyden til noe annet enn tv'en. Som f.eks. pc høytalere eller et musikk annlegg. Eller så må du benytte deg av en annen video tilkobling, og supplere med en lydkabel. VGA gir nest best bilde.

 

Svinks: Sjekk at du har skrudd på lyd fra HDMI utgang på dvdspilleren din. Har du det så ser det ut til at det er noe feil med den. Isåfall få den byttet.

Lenke til kommentar
morra: Tatung tven din støtter IKKE noen andre lydtilkoblinger når den bruker HDMI porten som bildekilde.

Ja, det har jeg konstatert i dag. Og det er sikkert en god ide. Det kunne bli interessante ekko eller blanding av lyd i TV-høytalerne fra flere eksterne kilder dersom den brukte lyden fra HDMI, SCART og RCA-innganger samtidig. :)

Svinks: Sjekk at du har skrudd på lyd fra HDMI utgang på dvdspilleren din. Har du det så ser det ut til at det er noe feil med den. Isåfall få den byttet.

Noen som vet hvordan man evt. skrur av/på lyd for de forskjellige portene på en Lumatron DVDHDR-77? Jeg har lett grundig i setup på den boksen uten å finne noen valg som gjør noen forskjell. Den gir lyd ut på SCART og RCA-kabler slik den er satt opp i dag.

Lenke til kommentar
morra: Tatung tven din støtter IKKE noen andre lydtilkoblinger når den bruker HDMI porten som bildekilde. Dette er ikke et problem når man bruker en HDMI-HDMI kabel som overfører lyd og bilde. Men med en DVI-HDMI kabel som bare overfører bilde, så resulterer det med at det ikke går ann å få lyd på tv'en når man benytter seg av denne tilkoblingen.

Svakt av tatung dette, men tv'en er jo veldig billig.

Grusomt svakt synest eg, er jo ein ganske stor ulempe i tilfellet til trådstarter her.

 

Finnes nok sikkert ein boks som kan samle lyd og bilete og sende det i HDMI-kabelen, men har ikkje vore borti ein.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...