Gå til innhold

Six Degrees of Separation - et eksperiment på hw.no

Ni kon

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Noen av oss har hørt om en teori som heter: Six degrees of separation

Kort sagt går den ut på at hvis jeg kjenner en som kjenner en, vil vedkommende være bare to steg unna meg. Teorien bygger på at alle mennesker på jorden kun er maksimalt seks sted unna en selv. Det vil si at det er rimelig stor sjanse for at du kjenner en som kjenner en som kjenner en som kjenner f.eks: Nelly Furtado.

Jeg har lyst til å gjøre et eksperiment og poste et bilde av en villt fremmed person, så skal vi se om noen klarer å få denne til å skrive en post i denne tråden. Bildet har jeg funnet på et for dere ukjent sted på nettet, og jeg kan sjekke ut om denne personen er den hun vil utgi seg for å være på dette forumet. Det som er intressant er å se om hvor mange ledd vi må gå gjennom før hun kommer på banen.

2092982491_3697953e83_o.jpg

Bildet er lagt på egen flickr konto, slik at dere ikke skal kunne se hvor jeg fant det. Personen bor i Norge, bare for å gjøre dette eksperimentet litt lettere i starten. Når dette er fullført kan vi ta en person i et annet land, for å se hvilke muligheter vi har for å finne denne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror ikke helt på den teorien... skal liksom bare 6 steg for å komme i kontakt med president bush? , men steg 3 MÅ kjenne steg 4 , og steg 4 MÅ kjenne steg 5 .. så da i følge teorien kjenner steg 5 presidenten.., hvordan definere " kjenner" ?? en du har sett? en du du har snakka med? en du er venn med? tviler på at den teorien stemmer 100% , vet jo med sikkerhet at f-eks det fantes en indianerstamme som nett ble funnet og som aldri har vært i kontakt med omverdenen.. , bare der slår den sprekker hvis du ser tilbake 1 årstid.. :p

menne litt sånn tilbake til det bildet.. lurer meg på om jeg traff ho forrige lørdag.. fekk ikke sett så nøye på ho for ho va vekke når jeg våkna såndag morgen.. :p

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Og dette er ikke ei "internett-tøs" som du bare vil finne ut hvor bor? :p

Det var faktisk det første som slo meg og ...! Lurer litt på hvorfor ... :ermm:

Bare oivind som løfter sine mest lugubre drifter til et nesten religiøst nivå, eller uskyldig vitenskaplek? Jeg titter bort på hamsteren, og han er nå i full gang med å voldta nymfeparakitten, og det bare fordi jeg uttalte navnet på dyret i åpebaringen: oivind ... :ph34r:

Lenke til kommentar
tror ikke helt på den teorien... skal liksom bare 6 steg for å komme i kontakt med president bush? , men steg 3 MÅ kjenne steg 4 , og steg 4 MÅ kjenne steg 5 .. så da i følge teorien kjenner steg 5 presidenten.., hvordan definere " kjenner" ?? en du har sett? en du du har snakka med? en du er venn med? tviler på at den teorien stemmer 100% , vet jo med sikkerhet at f-eks det fantes en indianerstamme som nett ble funnet og som aldri har vært i kontakt med omverdenen.. , bare der slår den sprekker hvis du ser tilbake 1 årstid.. :p

menne litt sånn tilbake til det bildet.. lurer meg på om jeg traff ho forrige lørdag.. fekk ikke sett så nøye på ho for ho va vekke når jeg våkna såndag morgen.. :p

En du 'kjenner' på fornavn og har prata med.

Lenke til kommentar

vell kan vi heller ikke prøve og finne ut hvordan vi kjenner hverandre i rl , alle lister opp sine venner , deres venner , deres venner venner osv :p

hadde nok vært lettere en og håpe på at en random forumbruker skal komme inn her og kjenne igjen en radndom tøs ;)

giv it up dale , det faktunet at du har en Restraining order bare etter og ha pratet med henne på irc betyr ikke at du skal finne henne og stake henne

Lenke til kommentar

Problemet er jo at du må liste opp alle du har truffet på, så må alle de personene liste opp alle de har truffet på, og så må de personene liste opp alle de har truffet på, så må de personene liste opp alle de har truffet på, så må de personene liste opp alle de har truffet på,så må de personene liste opp alle de har truffet på.

Nå vi har den listen(som ikke er mulig å lage) så har vi nok dekket store deler av befolkningen på jorda, men om at det er alle i verden det er ikke så sannsynlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...