GNUfan Skrevet 8. februar 2003 Del Skrevet 8. februar 2003 Okei.. Det grunnleggende: Hvorfor Linux?? Det er stabiltDet er raskt Det er konfigurerbart Du har kontroll på alt som skjer Det er mye mer logisk oppbygd enn Windows (Ja, det er det) Det er fritt (altså Open Source) Masse mer som jeg ikke kommer på Hvorfor ikke? Jeg kommer ikke på mer enn det. Det trenger ikke å være vanskelig engang heller viss du vet om 3 nettsteder: Google.comtldp.org forum.hardware.no og snart: hw.no/linux Lenke til kommentar
nesquik Skrevet 8. februar 2003 Del Skrevet 8. februar 2003 Ok. Slenger meg på denne tråden. Viktigste først: "Hvilke cd'er trenger jeg til madnrake?" - Jeg vet ikke . Sjekk hjemmesidene deres. Jeg ville lastet ned alle 3 cdene. Men jeg ville heller ikke brukt mandrake. Men det er ditt valg. "Linux suger" Og XP/win* er mye bedre? Summere opp Windows: - Standard utseende - Proprietære standarder - ALT koster penger. Mye penger. - De implementerer ikke åpne standarder som kan gjøre det lettere å ha linux og windows sammen. - Ikke så mye som _ett_ brukelig program følger med etter en ut-av-boksen installasjon. - De implementerer standarder som NTLM i epost så kun outlook skal funke med ms mail-servere. Kjempegøy. (Seriøst). "Linux ville ikke lese NTFS partisjonene mine" PEBCAK. Linux har støtte for å lese NTFS partisjoner, SELV OM NTFS er en proprietær standard som Microsoft nekter å forklare hvordan fungerer så andre kan jobbe mot den. Vil Windows lese ext2/ext3 lett? ext2/3 er faktisk åpne standarder. "Linux herpet hardisken min" Nok en gang pebcak. Linux distrobusjoner gjør det du ber dem om. Eneste operativsystemet jeg har hat som har ødlagt ting på disken min uten at jeg spurte om det var XP. For en uke siden installerte jeg XP, xp ville kun ligge på hda1 som jeg hadde linux på. XP sier "nei, vil ikke installere jeg." jeg rebooter, og mbr er overskrevet. Jeg ba den ikke skrive til MBR, den visste den ikke ville installere, men gjorde det likevell. Linux _kan_ være skummelt for harddisk partisjoner , om du ikke vet hva du driver med. Derfor lønner det seg som oftest for nybegynnere å partisjonere disken med f.eks partion magic. Takk for meg. Lenke til kommentar
Litagu Skrevet 8. februar 2003 Del Skrevet 8. februar 2003 Den verste til å ødelegge er nok Win98. Hvis hda1 er en "ikke-windows" partisjon tar win98 installen bare å sletter alle partisjonene å lager en ny. Lenke til kommentar
Poldi Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Ja , kansje gjorde eg noen feil når eg instalerte , men eg fikk da Linux opp å gå... Likte den ikkje ( uoversiktlig / og jeg fikk ikkje tilgang til den andre harddisk ( ntfs ) ) Og i Windows fikk du tilgang til ext2-partisjonene? Nei takk . Linux var ikke noe for meg , trur du må være noe "SÆR" for å like Linux Det tar nok mer enn 5 minutter å lære seg å bruke et nytt system. Vil du ha noe som fungerer nøyaktig som Windows, så bruker du selvsagt Windows. Setter du imidlertid av noen uker til å lære Linux skikkelig, vil du snart synes at det er de andre som er "sære". LeD Ja, Eg fikk faktisk tilgang til ext2-partionen i diskbeh. til Win Xp... Det er meir enn eg fikk i Linux .... Lenke til kommentar
NoWaX Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 heraldo: Du angående det programmet ditt, det jeg lurte på var om ikke isu.buster også sjekker om isofilene er korrupte`? Funker md5sum check enda bedre enn iso.buster. -Hadde vært genialt bra om dette programet funker bedre enn iso.buster pga. har hatt temmlig problemer med de nye versjonene. Mvh. *NoWaX" Beklager om denne tråden bli litt avsporet, men det var bare en ting jeg lurte på. Lenke til kommentar
jon_gunnar.rue Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Ja , kansje gjorde eg noen feil når eg instalerte , men eg fikk da Linux opp å gå... Likte den ikkje ( uoversiktlig / og jeg fikk ikkje tilgang til den andre harddisk ( ntfs ) ) Nei takk . Linux var ikke noe for meg , trur du må være noe "SÆR" for å like Linux Bare så det er sagt så har jeg gått over til XP etter tre år med linux. Men å si at man trenger å være sær for å bruke ett annet operativsystem er vel noe som faller på egen urimelighet. Forventer du ett system som er likt Windows, så bør du vel hlde deg til Windows da. Linux er ett flott å stabilt OS det, men man må nødvendigvis regne med en innlæringsperiode i starten. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 heraldo: Du angående det programmet ditt, det jeg lurte på var om ikke isu.buster også sjekker om isofilene er korrupte`? Funker md5sum check enda bedre enn iso.buster. -Hadde vært genialt bra om dette programet funker bedre enn iso.buster pga. har hatt temmlig problemer med de nye versjonene. Mvh. *NoWaX" Beklager om denne tråden bli litt avsporet, men det var bare en ting jeg lurte på. dessverre har jeg ingen erfaring med isobuster Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Ja, Eg fikk faktisk tilgang til ext2-partionen i diskbeh. til Win Xp... Det er meir enn eg fikk i Linux .... Det er jo ikke noe problem å LESE ntfs partisjoner i Linux.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå