Gå til innhold

mandrake 9.0 download spørsmål

huf

Anbefalte innlegg

jeg holder på å laster ned mandrake 9.0 nå i dette minutt.

det jeg holder på å laster er:

CD1=install 700mb

CD2=extra greier 700mb

men så er der enda en fil, som heter "CD3 i18n" hva er det for en fil?

trenger jeg den? er det en slags internationalization eller noe hva nå det er for noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i18n = internationalization, det er 18 bokstaver mellom i'en og den siste n'en, derfor i18n.

Nå kjenner ikke jeg mandrake så godt, men det er sannsynligvis tegnsett og språkpakker for ikke-engelske språk. Hvis du vil ha KDE og/eller andre programmer på norsk trenger du sikkert denne.

Lenke til kommentar

Du trenger den.

Eg fikk spørsmål ettet cd 03 da eg inst. Mandrake i dag..

Liten kommentar til slutt : TA BACKUP AV ALT VIKTIG !!

Eg har mistet mye viktig da eg instalerte i dag..........

Hold deg til Windows du , det skal iallefall eg....

Lenke til kommentar
Du trenger den.

Eg fikk spørsmål ettet cd 03 da eg inst. Mandrake i dag..

Liten kommentar til slutt : TA BACKUP AV ALT VIKTIG !!

Eg har mistet mye viktig da eg instalerte i dag..........

Hold deg til Windows du , det skal iallefall eg....

Du partisjonerte sikkert feil, så ikke gå rundt og si til andre at Linux ødelegger PC-en din bare fordi du ikke kan installere det.

Lenke til kommentar

Du partisjonerte sikkert feil, så ikke gå rundt og si til andre at Linux ødelegger PC-en din bare fordi du ikke kan installere det.

Hallo'n

Eg har ikkje sagt at Linux har ødelagt Pc'n min , men sanheten er at eg fikk problem etter at eg kom tilbake til XP.......

Linux er noe dritt , fikk ikke tilgang til de andre hardiskene når eg hadde inst. Linux

Lenke til kommentar

til mandrake 9.0....er det noen som vet hva den extra cden inneholder? program, spill etc??

P.S. jeg MÅ vite om jeg trenger den tredje cden (i18n) for å kunne fullføre installasjonen! (om det er på norsk teller ikke så mye)

Lenke til kommentar
ok.....men hva med den "md5sums.90" da? hva trenger jeg den til? eller trenger jeg den i det hele tatt?

Det er en checksum du kan bruke for å se om download'en gikk bra. '$ md5sum <fil>' beregner en 128bits 'hash' verdi (hva dere windows-folk kan bruke vet jeg ikke). Denne verdien skal stemme med det som står i md5sums.90 (det skal være en tekstfil).

Lenke til kommentar

Eg har ikkje sagt at Linux har ødelagt Pc'n min , men sanheten er at eg fikk problem etter at eg kom tilbake til XP.......

Linux er noe dritt , fikk ikke tilgang til de andre hardiskene når eg hadde inst. Linux

Ehhhmmmm...

Linux er ikke noe dritt når du får installert det skikkelig.

Og forresten: Var det Linux eller XP som krangla....??

Hmmm.

Og for all del: IKKE GÅ RUNDT HER PÅ FORUMET FOR Å MASE OM AT FOLK IKKE SKAL INSTALLERE LINUX!!

Når jeg en skjelden gang bruker XP, blir jeg helt matt over kor ustrukturert det er og kor lite kontroll du har.

Måtte bare si det!!

Lenke til kommentar
ok.....men hva med den "md5sums.90" da? hva trenger jeg den til? eller trenger jeg den i det hele tatt?

http://www.therudeone.com/ftp/applications...loads/emd5c.exe

gratis md5sum check, undersøker om iso-fila du lastet ned er intakt eller korrupt.

jeg har brukt cd nr.3 ved install, men det avhenger av hvilke pakker man velger å installere under setup. (hvilke som ligger på cd nr. 3 vet jeg ikke)

melding nr. 1000 :roll:

Lenke til kommentar

Jeg har bare cd 1 og 2, men klarte fint å installere Mandrake 9.0.

Bare velg at du har cd 1 og 2 under installasjonen. mao ikke velg inter. cd'en (tror du må velge expert install for å få dette valget)

håper dette var til hjelp?

Lenke til kommentar
Hallo'n

Gjorde du kanskje noe feil under installasjonen..?

Ja , kansje gjorde eg noen feil når eg instalerte , men eg fikk da Linux opp å gå... Likte den ikkje ( uoversiktlig / og jeg fikk ikkje tilgang til den andre harddisk ( ntfs ) )

Nei takk . Linux var ikke noe for meg , trur du må være noe "SÆR" for å like Linux

:lol::lol::lol:

Lenke til kommentar

Nei takk . Linux var ikke noe for meg , trur du må være noe "SÆR" for å like Linux

:lol:  :lol:  :lol:

Det er det verste jeg har hørt :)

Er du sær hvis du gidder å RTFM ?

Er du sær hvis du liker å ha FULL kontroll over systemet ditt ?

Er du sær hvis du liker en utfordring ?

prøv en gang til du, og hvis det ikke funker.. prøv enda en gang!

Det er bare sååå deilig når det virker :wink:

Lenke til kommentar

Ja , kansje gjorde eg noen feil når eg instalerte , men eg fikk da Linux opp å gå... Likte den ikkje ( uoversiktlig / og jeg fikk ikkje tilgang til den andre harddisk ( ntfs ) )

Og i Windows fikk du tilgang til ext2-partisjonene?

Det tar nok mer enn 5 minutter å lære seg å bruke et nytt system. Vil du ha noe som fungerer nøyaktig som Windows, så bruker du selvsagt Windows. Setter du imidlertid av noen uker til å lære Linux skikkelig, vil du snart synes at det er de andre som er "sære". :)

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...