Gå til innhold

Ny type solcelle 15 ganger mer effektivt - og billigere

Anbefalte innlegg

It produces 3,200 watts of power versus 200 watts used in an average photovoltaic solar panel by capturing all of the light in the solar spectrum, as opposed to about 17 percent in the most efficient photovoltaic cells to date.

http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/new...panel-developed

Hva tror dere? Agurk eller potetnyhet? Ser spennende ut men vet ikke hvor seriøst dette er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

100% virkningsgrad? Det tror jeg ikke noe på. Det i tilfelle aller første gang i historien at en innretning har 100% virkningsgrad. Hadde de påstått 70% virkningsgrad hadde det i minste vært noen vits å undersøke det litt grundigere, men nå gidder jeg ikke lese om det en gang. Dette er garantert svada.

Lenke til kommentar
Trodde det var renheten på siliciumkarbidet som tilsa hvor mye effekt man får av cellen ? I såfall er det vel Orkla kjeden og Elkem Solar som ligger på topp verdens basis med reneste siliciumkarbid

Må få arrestere deg litt. Det er silisium, ikke silisiumkarbid. Og Elkem Solar skal produsere silisium som er rent nok for solceller på en mye billigere måte enn det som er standard i dag. Silisium til elektronikkindustrien er mye mye renere enn dette igjen og det er skrap herfra som i dag brukes til solceller.

Forøvrig finnes det forbindelser som er mer effektive enn silisium, men da snakker vi om helt spesielle materialer jeg tviler på vil være lønnsomme å produsere til slikt formål. Her er ett eksempel:

en.wikipedia.org/wiki/Indium_gallium_nitride

Men ikke engang dette er i nærheten av hva som er forespeilet i artikkelen til trådstarter. Men man kan jo bli overrasket, så følg med ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...