Gå til innhold

Hjemmenettverk - Administrator på en annen maskin i nettverket

Damp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når du bidra med så liten informasjon som du gjør kan man ikke rekne med at noen svarer deg.

Men når det er sakt så skal jeg hjelpe deg litt på vei.

Hvilket OS er det snakk om?

Har du full tilgang til den andre maskinen?

Hva er det du vil oppnå med admin rettigheter på den andre maskinen.

Er det fjernstyring av en maskin det er snakk om?

Som du sikkert forstår nå må du nok bidra med litt mere informasjon.

Lenke til kommentar
Når du bidra med så liten informasjon som du gjør kan man ikke rekne med at noen svarer deg.

Men når det er sakt så skal jeg hjelpe deg litt på vei.

Hvilket OS er det snakk om?

Har du full tilgang til den andre maskinen?

Hva er det du vil oppnå med admin rettigheter på den andre maskinen.

Er det fjernstyring av en maskin det er snakk om?

Som du sikkert forstår nå må du nok bidra med litt mere informasjon.

Jeg har microsoft Windows XP Home Edition.

Jeg vet ikke helt hvorfor du spør om jeg har full tilgang, siden det på en måte var spørsmålet mitt (fint om du kunne forklare).

Det jeg vil oppnå er å få tilgang til fjernstyring og administrering av maskinene mine.

Lenke til kommentar

Nå er det litt enklere å hjelpe deg.

Hvilken utgave av xp er det du har på de maskinene som du ønsker å fjernstyre?

Vist det er windows home må du nok se etter tredje parts software for å oppnå det du vil.

Alle utgavene av xp har en slik funksjon innebygd og den kalles Remote Desktop..

Xp home kan brukes til å fjernstyre en xp pro maskin, men kan ikke selv bli fjernstyrt.

Jeg mener å huske at der skal være en måte å få det til på allikevel, prøv google.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke peiling om noe av det jeg har skrevet under fungerer i XP Home da jeg aldri engang har brukt en maskin med det operativsystemet så vidt jeg kan huske.

For å ha administratortilgang på en maskin må du selvsagt ha tilgang til en brukerkonto som er medlem av Administrators brukergruppen. En maskin kan ikke bli administrator på en annen, i non-domene nettverk er det bruk av lokale brukerkontoer som bestemmer tilgang. Har du tilgang til en lokal administrator har det ingenting å si fra hvilken maskin du kobler deg til.

For administrative oppgaver syntes jeg det beste er å bruke "net use" i CMD og MMC (Start->Run: mmc) med forskjellige "Snap-ins" for de forskjellige oppgavene du skal gjøre.

Korrekt syntaks tror jeg er som dette da det er en god stund siden jeg har gjort det på denne måten:

net use \\ip /user:brukerkonto

Lenke til kommentar
Jeg har ikke peiling om noe av det jeg har skrevet under fungerer i XP Home da jeg aldri engang har brukt en maskin med det operativsystemet så vidt jeg kan huske.

For å ha administratortilgang på en maskin må du selvsagt ha tilgang til en brukerkonto som er medlem av Administrators brukergruppen. En maskin kan ikke bli administrator på en annen, i non-domene nettverk er det bruk av lokale brukerkontoer som bestemmer tilgang. Har du tilgang til en lokal administrator har det ingenting å si fra hvilken maskin du kobler deg til.

For administrative oppgaver syntes jeg det beste er å bruke "net use" i CMD og MMC (Start->Run: mmc) med forskjellige "Snap-ins" for de forskjellige oppgavene du skal gjøre.

Korrekt syntaks tror jeg er som dette da det er en god stund siden jeg har gjort det på denne måten:

net use \\ip /user:brukerkonto

Takk for et fyldig og godt svar.

Jeg har og et annet spørsmål angående det lokale nettverket, jeg kan ikke finne maskinene under "net view" kommandoen, vet noen hva som kan være grunnen til dette?

Lenke til kommentar

Jeg har i alle år med WinNT opplevd at Microsofts "workgroup"/"arbeidsgruppe" er mildt sagt ustabil og jeg bruker den aldri selv. "net view" krever også at alle maskinene er i samme arbeidsgruppe.

Problemet ditt er nok at "net view" krever at visse porter ( 135-139? ) er åpne på alle maskiner så det kan godt være at en brannmur stenger deg ute/inne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...