eberland Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 - og jeg som trodde det var windows 98 som var grunnen til at hele systemet mitt er ustabilt Lenke til kommentar
hva_som_helst Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Kan du være vennlig tegne opp denne koblingen din ? Det må da være ganske innlysende. Den blir kanskje ikke 0 V, men det kan vel ikke være så langt unna? Forutsatt at dette er tegnet riktig. Potensialet mellom jord og N kan jo ikke være særlig høyt. Hadde du lest leksen din, så hadde du vist at kun L1, L2 og L3 er fase. N og PE leder har selvfølgelig samme potensialet i TN systemet du har tegnet opp. Mellom fase og jord, enten det er N eller PE så får du 220V målt i ditt tilfelle. Jeg vet svært godt at at kun L1, L2 og L3 er fase. Nå brukte jeg et 380 V Y-koblet anlegg som eksempel i innlegget mitt. Det må da være slik man får 220 V i et slikt anlegg? Så jeg er fremdeles ikke helt med på at spenningen mellom fase og jord hjemme i kontakten er fasespenningen/√3 Har du noensinne målt ? prøv.. dette er slik man gjør på gk. elektro. Hæ...måle?? Man måler da ikke noe man kan resonere og regne seg frem til. Neida, jeg skal finne frem multimeteret i kveld. . Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Arvid Klavenes: Innlysende ? Du snakker om nullpunkt til en trekantkoblet transformator, noe som aldri har vært brukt i praksis og den kommer heller ikke til å bli det nettopp fordi det aldri er noe nullpunkt i en trekantkobling. Jeg tror du blander stjerne og trekantkoblete transformatorer.. Du er velkommen til å ressonere fram til hvorfor vi får/ikke får Ufase/r3 som spenning når vi måler fase-jord for oss i et system uten feil. Bruk gjerne en grafisk framstilling med vektorer. Lenke til kommentar
hva_som_helst Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Du er velkommen til å ressonere fram til hvorfor vi får/ikke får Ufase/r3 som spenning når vi måler fase-jord for oss i et system uten feil. Bruk gjerne en grafisk framstilling med vektorer. ...om du begynner å bli litt irritert...?? Jeg trodde du skulle overbevise meg om dette... Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Arvid Klavenes: Det er ikke stort å bevise da du egentlig har motbevist? deg selv. TN anlegget du tegnet opp hadde 380 volt fase-fase og 220 volt fase-N/PE leder. Logikken din henger ikke på greip.. hvilken spenning til jord får du hvis det ligger 230 volt mellom fase-fase på den samme tegningen din ? Lenke til kommentar
hva_som_helst Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Arvid Klavenes: Det er ikke stort å bevise da du egentlig har motbevist? deg selv. Jeg har da hverken bevist eller motbevist noe som helst. Målte spenningen hjemme i går. Fasespenningen var 229 V. Spenning mellom fase og jord var....oi, 117 V. Næmen, det skal vel ikke være mulig. Spenningen skulle jo være 229/√3=132,2V. Detta var rart gitt. Da ble det bevist at spenningen mellom fase og jord ikke er fasespenning/√3. Det var vel slutten på denne diskusjonen?? . Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Arvid Klavenes: Grunnen til at du ikke har Uf/r3 spenning til jord er fordi nullpunktet på transformatoren din er forskøvet grunnet ujevn belastning mellom fasene. Spenningen mellom fase-jord kan også forandres av jordfeilstrømmer. Hva tror du spenningn er over hver _vikling_ på tegningen din over TN anlegget ?... Tips: skaff deg en lærebok om dette siden du er så interessert, gk elektro bøker skal duge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå