Gå til innhold

Jordet kontakt til pc'en??

Anbefalte innlegg

skulle likt å vist det jeg også...

var forresten veldig plagsomt etterpå, fikk støt nesten hver gang jeg tok i noe metall som var tilkoblet gjord..

Hva skulle du likt å vise?

Uansett... Som nevnt over så er jordingen beregnet for personsikkerhet, og har ingenting med branner, stabil pc og har IHVERTFALL IKKE NOE MED STABILT INTERNETT Å GJØRE... :D

Og til deg som sa at en komponent blir enten ødelagt eller ikke:

Du har visst ikke vært ute for statisk elektrisitet ved for eksempel en fin liten RAM-brikke? Der kan det lett ha seg slik at den blir meget ustabil. Kanskje ikke med en gang, men etter en stund.

Bare til en opplysning :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å utdype:

1. Kommer en fase ani chassi i psu, så får denne samme potensiale som denne fasen er ikke psu tilkoblet jordet stikkontakt.  Dvs, du får et potensiale ( spenning ) over deg tar du på datamaskinen din og et sted som er forbundet til jord eller annet potensiale ( f.eks et vått gulv eller vannkran ). Denne spenningen er dødelig for den kan gi en strøm gjennom deg på over 30mA, noe som kan stoppe hjerte og lungefunksjon. Er psu jordet, så går strømmen letteste veien ( tilbake til transformator i nettstasjon ) og ikke gjennom deg.

=)

kan du skrive dette på vanlig norsk? jeg skjønner ikke noe av dette fase tullet :p visst jeg tar på den får jeg da 30mA (hva nå enn det er), eller er det bare visst jeg får støt?

beklager jeg mener ikke plage eller noe, men jeg skjønner ikke dette fag språket. :)

Lenke til kommentar

Jeg har begynt å få støt av to tower og forsterkeren min (alt på samme ujordede kurs). jeg er ikke ekspert på strøm, men antar at det er et dårlig tegn.. :(

Noen av dere som har en idé om hva som kan være feil? Jeg prøvde å måle spenningen fra toweret mot jord (jord fra en annen kurs), men det virket som strømstyrken varierte for fort til at multimeteret gav noe godt svar. Det dirrer i hånden når beina er nær gulvet (da må det være snakk om ganske høy spenning skulle jeg tro?). Ellers har jeg ingen problemer med strømnettet, dvs ingen ustabiliteter eller noe. Noen som kan hjelpe en stakkar? :(

Lenke til kommentar
kan du skrive dette på vanlig norsk? jeg skjønner ikke noe av dette fase tullet :p visst jeg tar på den får jeg da 30mA (hva nå enn det er), eller er det bare visst jeg får støt?

beklager jeg mener ikke plage eller noe, men jeg skjønner ikke dette fag språket. :)

For å si det sånn: Hvis du skulle ta på kabinettet ditt (av metall) og det skulle vært ladet op med en annen spenning enn jordingen i resten av huset, kan du få støt hvis du holder på f.eks. en jordet cd-spiller samtidig.

Er PC-en din derimot jordet, så har den alltid samme spenningsnivå som alle andre ting i huset ditt, og du vil ikke få støt.

Grunnen til at du kan få støt ved å ta på kabinettet ditt er at det kan løsne en ledning inne i PSU og komme borti kabinettet ditt...

Prøvde å forklare det enkelt, men dét var ikke enkelt.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at når Pcen er i en jordet kontakt, må skjermen også ha det. For eller er det ikke felles jord eller noe sånt. Stemmer dette?

Vel.. De får felles jord via skjermkabelen uansett..

jeg bor på et hybelhus der vi ikke har jorda stikk-kontakt.

Kan jeg da ta en ledning fra fra pcn til f.eks vaskeservant eller ut gjennom vinduet til en jernstang som er plantet i plenen ?

Det er strengt tatt ikke nødvendig med jording, men ja, i teorien kan du det, men i henhold til NEK400 skal alle stikkontakter i rommet da jordes.

Men dere har vel et bad? Eller en utendørslampe? Da SKAL det være jording! Det er ulovlig uten jording og topolte brytere på et bad, eller rom hvor det er fare for fuktighet.

Lenke til kommentar

En ulempe med disse kondensatorene, er at de samtidig lager et potensial til jord som er fasespenning/ roten av 3.

Er også farlig for andre komponenter i maskinen, husk en ujordet datamaskin har ofte 230/r3 =  133volt iforhold til jord. Lett å blåse følsome elektronikk komponenter.

Det lureste er sef. å jorde maskinen, slik du er pålagt av myndighetene.

=)

Man benytter vel bare √3 når det er snakk om 3-fase. Eller...?

Og er man virkelig pålagt å jorde maskinen?

.

Lenke til kommentar

Det er riktig det du sier Arvid. Man benytter √2 når det er 1-fase som i vanlige stikkontakter. (unntkak i vanlige hus er komfyr-stikken, muligens varmtvannsberederen, og badstuovnen også)

Man er heller ikke pålagt å jorde ting som ikke står i våtrom, utendørs eller andre rom med fare for vann (som fuktige kjellere etc.)

Derimot hvis man er elektriker så har man sikkert fått med seg at forskriftene ble endret for noen år siden: Nå MÅ man innstallere jordete stikkontakter over alt, og ikke bare våtrom o.l. Det trengte man ikke å gjøre før. Gamle hus med ikke-jordete stikk i vanlige rom er fortsatt lovlig, så det er kun ny-innstallasjoner det gjelder. (blir vel en endring på den regelen om et tiår eller to)

Lenke til kommentar

Her var det mye artig å lese....

Det er vel snart bare gamlelandet og Albania som ikke bruker kontakter med jord. Dersom man har en jordfeil OG det er montert jordfeilbryter, kan man jo si at problemet er av sikkerhetsmessig karakter.

MEN pc-utstyret SKAL koblet til jordet kontakt, og ikke bare av sikkerhetsårsaker. Tråden begynte med ustabilt internett, en kamerat av meg hadde problemer med et Eicon isdn-kort (detekterte ikke at linjen var tilkoblet). Han har eget firma, så han tok seg råd til å snakke med tyskerene, og fikk til svar : "...from Norway ? Please connect your PC to a grounded outlet."

Problem løst...

Det hender faktisk at det lønner seg å gjøre som instruksjonene sier... :shrug:

Lenke til kommentar
Noen som kan hjelpe en stakkar?  :(

Ta en titt på denne tråden:http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=89858

Tusen takk skal du ha! :) Var aldri noe problem når jeg bodde hjemme (tørt og tregulv), men nå bor jeg i en små-fuktig kjeller. Da er det sikkert bare jeg som jorder litt bedre mot gulvet her.. (?) :)

brainmuscle:

Det er greit at jordet er å foretrekke, men bor man på hybel må man tilpasse seg forholdene.. ;)

Lenke til kommentar

En ulempe med disse kondensatorene, er at de samtidig lager et potensial til jord som er fasespenning/ roten av 3.

Er også farlig for andre komponenter i maskinen, husk en ujordet datamaskin har ofte 230/r3 =  133volt iforhold til jord. Lett å blåse følsome elektronikk komponenter.

Det lureste er sef. å jorde maskinen, slik du er pålagt av myndighetene.

=)

.

Nettstasjonen som leverer strøm til deg har i 99.9% av tilfellene en trefase transformator. Derfor, måler du fase til jord så får du Fasespenning/√3 vist på multimetret ditt.

Skal du finne amplitudeverdien, så bruker du derimot √2 * rms verdien.

Lenke til kommentar

...... Derfor, måler du fase til jord så får du Fasespenning/√3 vist på multimetret ditt.

Det er ikke meningen å kverulere, men er du helt sikker på dette?

Jeg trodde det var to, evt. tre, måter å få 220 V ut av kontakten i veggen.

220 V anlegg i ∆-kobling. Her mener jeg at hvis anlegget jordes, så blir jord koblet til senter av spolen. Altså blir spenningen mellom fase og jord 230/2=110V.

eller...

380 V anlegg i Y-kobling. Her blir vel spenningen mellom fase og jord 380/√3≈220V.

Det betyr vel at i kontakten i veggen hjemme, er det enten 220 V eller 0 V mellom fase og jord.

eller...

220 V anlegg i Y-kobling, men det er vel ganske uvanlig??

.....eller er jeg skikkelig ute og kjører nå??

.

Lenke til kommentar

Det er ikke meningen å kverulere, men er du helt sikker på dette?

Jeg trodde det var to, evt. tre, måter å få 220 V ut av kontakten i veggen.

220 V anlegg i ∆-kobling. Her mener jeg at hvis anlegget jordes, så blir jord koblet til senter av spolen. Altså blir spenningen mellom fase og jord 230/2=110V.

Fortell meg hvordan du får jord med en transformator koblet i trekant. Du har jo ikke nullpunkt i transformatoren da... Primærsiden i nettstasjoner blir koblet i stjerne, uansett om det er IT, TT, TN-C-S, TN-C eller TN-S system.

eller...

380 V anlegg i Y-kobling. Her blir vel spenningen mellom fase og jord 380/√3≈220V.

Stemmer, eller spenning mellom Fase og N leder blir 220 volt, sammen med jordledningen (PE). Det er bare TN anlegg idag som har spenning over 230 volt i systemet, med unnak av IT anlegg for veldig spesielle formål.

Det betyr vel at i kontakten i veggen hjemme, er det enten 220 V eller 0 V mellom fase og jord.

eller...

Det er aldri 0 volt mellom fase og jord ute i installasjoner. Selv om nettstasjonen sitt nullpunkt er isolert ( IT system ) så vil kapasitansen i kabel fungere som en tilbakeleder for strømmen. 230 volt mellom fase og jord er et tegn på jordfeil i IT og TT anlegg.

Lenke til kommentar

Om maskinen skal jordes eller ikke avhenger av hvor den brukes.

Hvis det er ujordete kontakter i rommet der maskinen står, da bruker man det.

Hvor mange er det som har jordkontakt i stue, soverom.. osv hjemme ?

Brann gir jordingen ingen besyttelse mot, men det kan forhindre støt ved overledning.

Det er riktig at ustabile maskiner kan bli bedre på grunn av avledning av

spenninger, f.eks fra skjerm. Men dette er meget sjelden.

En klarer seg uten, men det kan være en fordel.

Lenke til kommentar

skulle likt å vist det jeg også...

var forresten veldig plagsomt etterpå, fikk støt nesten hver gang jeg tok i noe metall som var tilkoblet gjord..

Hva skulle du likt å vise?

Uansett... Som nevnt over så er jordingen beregnet for personsikkerhet, og har ingenting med branner, stabil pc og har IHVERTFALL IKKE NOE MED STABILT INTERNETT Å GJØRE... :D

Og til deg som sa at en komponent blir enten ødelagt eller ikke:

Du har visst ikke vært ute for statisk elektrisitet ved for eksempel en fin liten RAM-brikke? Der kan det lett ha seg slik at den blir meget ustabil. Kanskje ikke med en gang, men etter en stund.

Bare til en opplysning :-)

Her er det noen bilder.

Det sier seg selv at selv om Brikken/kortet virket etter at du lada deg ut gjennom den, så er det oppstått skader som svekker kortet/ minsker levetiden [/url=http://www.3m.com/ehpd/esd_training/seminar/images.jhtml]3M Electronics[/url][/url]

Lenke til kommentar

Fortell meg hvordan du får jord med en transformator koblet i trekant.

Hvis du hadde lest mer enn første setning ville du sett hva jeg mente. Skal du ha ett stabilt nullpunkt i en trekant, må nullpunktet kobles til senter av hver spole.

eller...

Stemmer, eller spenning mellom Fase og N leder blir 220 volt, sammen med jordledningen (PE). Det er bare TN anlegg idag som har spenning over 230 volt i systemet, med unnak av IT anlegg for veldig spesielle formål.

eller...

Det er aldri 0 volt mellom fase og jord ute i installasjoner. Selv om nettstasjonen sitt nullpunkt er isolert ( IT system ) så vil kapasitansen i kabel fungere som en tilbakeleder for strømmen. 230 volt mellom fase og jord er et tegn på jordfeil i IT og TT anlegg.

Den blir kanskje ikke 0 V, men det kan vel ikke være så langt unna?

380y.gif

Forutsatt at dette er tegnet riktig.

Potensialet mellom jord og N kan jo ikke være særlig høyt.

Så jeg er fremdeles ikke helt med på at spenningen mellom fase og jord hjemme i kontakten er fasespenningen/√3

.

Lenke til kommentar

Hvis du hadde lest mer enn første setning ville du sett hva jeg mente. Skal du ha ett stabilt nullpunkt i en trekant, må nullpunktet kobles til senter av hver spole.

Kan du være vennlig tegne opp denne koblingen din ?

Den blir kanskje ikke 0 V, men det kan vel ikke være så langt unna?  

380y.gif

Forutsatt at dette er tegnet riktig.

Potensialet mellom jord og N kan jo ikke være særlig høyt.

Hadde du lest leksen din, så hadde du vist at kun L1, L2 og L3 er fase. N og PE leder har selvfølgelig samme potensialet i TN systemet du har tegnet opp. Mellom fase og jord, enten det er N eller PE så får du 220V målt i ditt tilfelle.

Så jeg er fremdeles ikke helt med på at spenningen mellom fase og jord hjemme i kontakten er fasespenningen/√3

Har du noensinne målt ? prøv.. dette er slik man gjør på gk. elektro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...