Gå til innhold

Jordet kontakt til pc'en??


Anbefalte innlegg

Lurer litt på en ting..har fanget opp info flere ganger at pc'en bør ha jording. Men ingen spesielle argumenter for det.

Noen som har noe å komme med? Hva er fordelen med jordet kontakt til pc'en?Har vel kanskje hørt at pc'en skal bli mer stabil, internett mer stabilt etc. Stemmer det?For og imot! ;-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingenting blir mer stabilt, men du slipper (kanskje) at det begynner å brenne hvis ett eller annet kortsluttes.

 

Og teknisk sett så vil PC'en holde seg til at null-potensiale hvis den er jordet. Og det samme er du (hvis du ikke går på parkett med ullsokker) hvis du tar i noe som er jordet. Du kan derfor ta i PC'en uten at det blir elektrostatiske utladninger og dyre reperasjoner.

Lenke til kommentar

Det er vel en god grunn for at PC kablene er laget for jordet stikk, men de fleste synder mot dette og klager på ustabile PCer.. :shrug:

 

Nå er ikke jeg elektrikker, men så vidt jeg vet er det mer stabil spenning i en jordet stikk. Om man f.eks bruker overspenningsvern må disse stå i jordet stikk for å ha en mening, dette siden overspenningen ledes bort via jord. Blir vel noe av det samme som skjer uten spenningsvern også vil jeg tro..

 

Sikkert noen med elektro utdannig her som kan bekrefte/avkrefte dette?

Lenke til kommentar
Det er vel en god grunn for at PC kablene er laget for jordet stikk, men de fleste synder mot dette og klager på ustabile PCer.. :shrug:

 

Nå er ikke jeg elektrikker, men så vidt jeg vet er det mer stabil spenning i en jordet stikk. Om man f.eks bruker overspenningsvern må disse stå i jordet stikk for å ha en mening, dette siden overspenningen ledes bort via jord. Blir vel noe av det samme som skjer uten spenningsvern også vil jeg tro..

 

Sikkert noen med elektro utdannig her som kan bekrefte/avkrefte dette?

 

Jeg har utdanning inne elektronikk! :D

 

Du får ikke mer stabil spenning med jordet kontakt, men hvis noe går galt og det oppstår en såkalt overledning, så vil strømmen gå til jord og ikke til den stakkaren som tar i maskinen.

 

Men for en PC så vil jordingen også sørge for at PC'en har et kjent elektrisk potensiale.

Lenke til kommentar

Hvordan kan du da skrive at ingenting blir mer stabilt?

Du vet vel at PC deler er følsomme for overspenning og statisk ellektrisitet?

 

F.eks. vil en minnebrikke kunne fungere etter å ha bli utsatt for elektrosjokk (av flere typer), men etter som tiden går blir den mer og mer ustabil.

 

Uansett: Kjøp spenningvern, det gir stabilt og bekymringsfritt PC liv.

Lenke til kommentar

Det har ikke noe for seg med jording så lenge det ikke er jordfeil i maskinen din. Jording, Protective Earth (PE-jord) er en beskyttelses jord, dvs at den skal beskytte deg mot å få strøm i deg. Dersom maskinen er tilkoblet jord og det er jordfeil en annen plass i huset, eller hos naboen, vil du kunne få strøm i deg dersom du tar i dekselet på PC'en samtidig som du tar i en annen jordet del. Dette vil da også kunne medføre at PC'en "dør". Dersom det er innstallert jordfeilbryter i huset ditt vil dette ikke være noe problem. Større bedrifter kjører gjerne egen uavhengig jording på alt datautstyr. Denne jordingen er da isolert fra "vanlig" PE-jord ved hjelp av et galvanisk skille e.l. Dette for å være sikker på at en jordfeil i anlegget ikke skal kunne påvirke PC'ene. Ergo; dersom man kobler utstyret til en jordet stikkontakt og det i tillegg er en jordfeilbryter på anlegget, er man best sikret mot å få strøm i seg og at komponenter blir skadet. Overspenningsvern kan også anbefales som et tillegg, spesielt dersom man er plaget med mye lynnedslag i området der en bor.

Lenke til kommentar
Hvordan kan du da skrive at ingenting blir mer stabilt?

Du vet vel at PC deler er følsomme for overspenning og statisk ellektrisitet?

 

F.eks. vil en minnebrikke kunne fungere etter å ha bli utsatt for elektrosjokk (av flere typer), men etter som tiden går blir den mer og mer ustabil.

 

Uansett: Kjøp spenningvern, det gir stabilt og bekymringsfritt PC liv.

 

Hardwaren blir ikke mer stabil av at den er jordet. Selvfølgelig blir komponenter ødelagt hvis de utsettes for ekstreme utladninger, men det har ingenting med stabilitet å gjøre. Strømforsyningen i PC'en har som oppgave å levere konstant spenning, og en dårlig strømforsyning vil føre til ustabilitet.

Lenke til kommentar

Hardwaren blir ikke mer stabil av at den er jordet. Selvfølgelig blir komponenter ødelagt hvis de utsettes for ekstreme utladninger, men det har ingenting med stabilitet å gjøre.

 

Du motsier deg selv litt.. men du påstår altså at en minnebrikke som er lettere skadet av spenningssjokk ikke fører til ustabil PC? :roll:

Lenke til kommentar

Hardwaren blir ikke mer stabil av at den er jordet. Selvfølgelig blir komponenter ødelagt hvis de utsettes for ekstreme utladninger, men det har ingenting med stabilitet å gjøre.

 

Du motsier deg selv litt.. men du påstår altså at en minnebrikke som er lettere skadet av spenningssjokk ikke fører til ustabil PC? :roll:

 

En brikke blir ikke lettere skadet, den blir enten ødelagt eller ikke ødelagt. Det som kan skje er at det blir lagret "feil" data på brikken, men dette skjer uansett. Derfor innholder alle RAM-brikker feilkorrigerende koder, Gray-koding o.l. Men dette ble den digresjon...

 

Men det jeg ikke skjønner er hvordan minnebrikken din i utgangspunktet skulle få et spenningssjokk. Hvis spenningsforsyningen er i orden så får ikke HK noen spenningssjokk. Og selv om du skulle være statisk ladet og tar på kabinettet (uten jording) så er den ladningen minimal når den blir fordelt på kabinett og innmat.

Lenke til kommentar

Jording er tilstede av to grunner:

 

1. Beskytte menneske og dyreliv.

 

2. Beskytte materiell og utstyr.

 

 

 

For å utdype:

 

1. Kommer en fase ani chassi i psu, så får denne samme potensiale som denne fasen er ikke psu tilkoblet jordet stikkontakt. Dvs, du får et potensiale ( spenning ) over deg tar du på datamaskinen din og et sted som er forbundet til jord eller annet potensiale ( f.eks et vått gulv eller vannkran ). Denne spenningen er dødelig for den kan gi en strøm gjennom deg på over 30mA, noe som kan stoppe hjerte og lungefunksjon. Er psu jordet, så går strømmen letteste veien ( tilbake til transformator i nettstasjon ) og ikke gjennom deg.

 

2. En jordfeil kan lett ødelegge utstyr, da ikke alt tåler potensialet. Samtidig, så er det fare for brann.

 

I datasammenheng, så er det et par ting som er viktig å vite. Inne i PSU, så er det fra fabrikken tilkoblet kondensatorer mellom fase-fase og fase-jord. Disse er tilstede for å undertrykke støy som blir generert av psu.

 

En ulempe med disse kondensatorene, er at de samtidig lager et potensial til jord som er fasespenning/ roten av 3. Dette potensialet, er ikke istand til å la det gå farlige strømmer for mennesker og dyr, fordi kondensatorene er liten. Du kan faktisk føle denne strømmen, er ikke psu tilkoblet jordet stikkontakt.

 

Men! Disse strømmene er farlig for komponenter. Jeg har selv fått ødelagt tv inngangen ( kompsitt ) på min tv pga dette. Min psu var ujordet mens tv var jordet via kabeltv.. potensialet skapte en synlig gnist da jeg koblet til scart pluggen. Fikk ikke sett på dvd film den kvelden nei ;)

 

Er også farlig for andre komponenter i maskinen, husk en ujordet datamaskin har ofte 230/r3 = 133volt iforhold til jord. Lett å blåse følsome elektronikk komponenter.

 

Skal du koble på noe som har med datamaskin ågjøre og du ikke bruker jordet stikkonakten, dra ut ledningen fra alt(!) før du begynner å koble! Det kan spare deg for mye fae%"#skap.

 

Det lureste er sef. å jorde maskinen, slik du er pålagt av myndighetene.

 

 

=)

Lenke til kommentar
Jording er tilstede av to grunner:

 

1. Beskytte menneske og dyreliv.

 

2. Beskytte materiell og utstyr.

 

 

 

For å utdype:

 

1. Kommer en fase ani chassi i psu, så får denne samme potensiale som denne fasen er ikke psu tilkoblet jordet stikkontakt. Dvs, du får et potensiale ( spenning ) over deg tar du på datamaskinen din og et sted som er forbundet til jord eller annet potensiale ( f.eks et vått gulv eller vannkran ). Denne spenningen er dødelig for den kan gi en strøm gjennom deg på over 30mA, noe som kan stoppe hjerte og lungefunksjon. Er psu jordet, så går strømmen letteste veien ( tilbake til transformator i nettstasjon ) og ikke gjennom deg.

 

2. En jordfeil kan lett ødelegge utstyr, da ikke alt tåler potensialet. Samtidig, så er det fare for brann.

 

I datasammenheng, så er det et par ting som er viktig å vite. Inne i PSU, så er det fra fabrikken tilkoblet kondensatorer mellom fase-fase og fase-jord. Disse er tilstede for å undertrykke støy som blir generert av psu.

 

En ulempe med disse kondensatorene, er at de samtidig lager et potensial til jord som er fasespenning/ roten av 3. Dette potensialet, er ikke istand til å la det gå farlige strømmer for mennesker og dyr, fordi kondensatorene er liten. Du kan faktisk føle denne strømmen, er ikke psu tilkoblet jordet stikkontakt.

 

Men! Disse strømmene er farlig for komponenter. Jeg har selv fått ødelagt tv inngangen ( kompsitt ) på min tv pga dette. Min psu var ujordet mens tv var jordet via kabeltv.. potensialet skapte en synlig gnist da jeg koblet til scart pluggen. Fikk ikke sett på dvd film den kvelden nei ;)

 

Er også farlig for andre komponenter i maskinen, husk en ujordet datamaskin har ofte 230/r3 = 133volt iforhold til jord. Lett å blåse følsome elektronikk komponenter.

 

Skal du koble på noe som har med datamaskin ågjøre og du ikke bruker jordet stikkonakten, dra ut ledningen fra alt(!) før du begynner å koble! Det kan spare deg for mye fae%"#skap.

 

Det lureste er sef. å jorde maskinen, slik du er pålagt av myndighetene.

 

 

=)

 

Jeg har noen kommentarer:

 

1. Alt er riktig, bortsett fra at vi tåler mer enn 30 mA, men dette er selvfølgelig flisespikkeri.

 

2. Nettspenningen tilsvarer effekten til likespenning 230V. Imidlertid følger spenningen en sinus-kurve, og dette fører til at effekten reduseres med 1/sqr(2). Amplituden er derfor rundt 270 V.

 

Det er ett par småting jeg ikke henger helt med på, men bottom line er vel at skal du jobbe med komponenter er det en fordel å ha samme potensiale som komponentene! :yes:

Lenke til kommentar

1. Ja vi tåler mer enn 30mA, men jeg viser til en raport fr IEC 479-1 som konkluderer med at hjerteflimmer og pustevansker er sannsynlig ved 30mA. Amerikanerene har jo folk i stolen, det de dør av er oksygenmangek pga hjerte lunge funksjonen er stoppet. Høyere strøm så koker de ( ideel strøm har de prøvd seg fram til.. ). Den indre oppvarmingen øker med kvadratet av strømmen, derfor er fare for brannskader større ved høyere strømstyrker.

 

2. Det er effektivverdien vi måler ja, rms. Amplituden ved 230v ac sinus er 230 * roten av 2, dvs 325,3 volt. Peak to peak verdien er 325,3 * 2 = 650 volt..

 

Hvorfor du kommer med dette er jeg usikker på, tror du ikke jeg vet dette ? Er elkraft ingeniør.

 

Småting.. :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
1. Ja vi tåler mer enn 30mA, men jeg viser til en 2. Det er effektivverdien vi måler ja, rms. Amplituden ved 230v ac sinus er 230 * roten av 2, dvs 325,3 volt.  Peak to peak verdien er 325,3 * 2 = 650 volt..  

 

Hvorfor du kommer med dette er jeg usikker på, tror du ikke jeg vet dette ? Er elkraft ingeniør.

 

Småting.. :D

 

Ok, da kan du kanskje svare meg på hvorfor jeg merker en strøm når jeg tar i mitt kabinett som er koblet til jord ? Er bekymret for dette, aldri merket lignende strømførsel i et kabinett, og uansett skal vel overspenninga gå tilbake til jord ? Minstenker at elektriker har installert juksestøpsel, dvs. ikke koblet jordinga i støpselet til noe ?

 

Er dette evt. grunn for erstatningskrav til huseier hvis komponenter går i stykker ?

Lenke til kommentar

Ok, da kan du kanskje svare meg på hvorfor jeg merker en strøm når jeg tar i mitt kabinett som er koblet til jord ? Er bekymret for dette, aldri merket lignende strømførsel i et kabinett, og uansett skal vel overspenninga gå tilbake til jord ? Minstenker at elektriker har installert juksestøpsel, dvs. ikke koblet jordinga i støpselet til noe ?

 

Er dette evt. grunn for erstatningskrav til huseier hvis komponenter går i stykker ?

 

skulle likt å vist det jeg også...

 

hadde lan i ferien, og da jeg tok bak på PSU'en til en kamerat av meg satt jeg dønn _fast_! jeg klarte ikke å slippe for det var en som dro ut kontakten (var ikke bare et lite støt der nei). og PC'n kjørte på gjordet tilkobling igjennom en UPS... kan det være noe galt med PSU'en hans? eller har vi en gjordingsfeil i huset? :shrug:

 

var forresten veldig plagsomt etterpå, fikk støt nesten hver gang jeg tok i noe metall som var tilkoblet gjord..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...