Gå til innhold

Netshop Julekalender - Xbox 360 m/HDMI uten HDMI


Anbefalte innlegg

Stemmer også med alt jeg vet. Netshop trodde vel at de fikk kjøpe en utgave med hdmi av Ms til en viss pris. Ikke vårt problem at kommunikasjonen mellom dem og ms har sviktet.

 

Jeg krever uansett ikke penger i første omgang. Jeg krever omlevering. Jeg SKAL ha en xbox 360 med hdmi av dem. Det har jeg betalt for. Butikker har ikke angrerett det har kunden.

 

Så lenge det finnes en vare netshop kan kjøpe inn og sende til kundene sine som er riktig i forhold til avtalen, har ikke netshop noe valg. De må levere varen som er solgt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, først må jeg bare få si at jeg liker å kverulere med bedrifter hvis de har gjort noe feil.

Når det er sagt så har jeg lest forbrukerkjøpsloven rimlig mange ganger slik at jeg alltid vet hvilke rettigheter jeg har.

 

På den måten blir jeg stort sett alltid behandlet ok av nettbutikker siden jeg ikke kommer med krav som går utenom deres rettslige plikter.

 

Og så til grunnen for at jeg poster her, Jeg blir trist av at personer som ChristianW som tydligvis har så lite peiling på forbrukerkjøpsloven poster i slike diskusjoner.

 

Feilprising er ikke ett tema her siden Netshop har vedgått at det var riktig pris, og siden varen ble levert til den prisen.

 

Det som er tema er at det er en mangel på varen (§16-c)

 

da har kjøper endel muligheter

 

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

 

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c) kreve prisavslag etter § 31

d) kreve heving etter § 32

e) kreve erstatning etter § 33.

 

Her kommer litt om hva som kreves for å få ny vare.

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

 

Når det kommer til om det vil innebære en urimlig kostnad for Netshop å erstatte denne med en ny med HDMI, så er dette bare svada og tull fra ende til annen. Og vil aldri bli vurdert i en evt rettsak.

 

For å få erstatning så må man kunne dokumentere tap. Og det å kjøpe seg en ny Xbox ett annet sted er ikke noe tap for å si det sånn. Tap er kunn hvis dere mister penger pga mangelen og hvis ikke noen av dere har som yrke å spille på denne Xboxen og siden den ikke hadde HDMI så fikk dere ikke lønn så kan dere kreve erstatning.

Lenke til kommentar

jeg har enda ikke fått tilbakemelding fra Netshop som de lovet mandag...kjedelig.

 

Dette kan da umulig være vansklig å ordne opp i fra Netshop,

 

poenget er jo også at flere som kjøpte dette julekalendertilbudet faktisk fikk den averterte varen,

Xbox 360 m/HDMI

det tåpelige er jo at vi som fikk feilvare ikke bare kan få tilsendt riktig vare slik som de andre.

 

Eller kanskje mener Netshop at de som fikk levert det averterte tilbudet med Xbox 360 med HDMI bør sende tilbake sine "HDMI feilvarer" til netshop og få refundert sine penger eller byttet til gammel Xbox utgave uten HDMI....???

Endret av bmwkurt
Lenke til kommentar
Siden "mangelen" ikke kan repareres, er omlevering det eneste valget. Og omleveringen vil i dette tilfelle "volde selger urimelige kostnader".

 

Er dette mer magefølelse eller synsing fra din side? Eller er det en mer gjennomtenkt uttalelse?

 

Grunnen til jeg spørr er at du konkluderer så bastant for at omlevering kan volde selger skade uten at du går noe mer nærmere inn på vurderingen og momentene du har lagt til grunn.

 

Du har heller ikke tatt med fkjl. § 29 (3) i vurderingen din heller.

 

Edit:

 

Det som er tema er at det er en mangel på varen (§16-c)

 

Jeg tror ikke det er riktig hjemmel i første omgang dessverre, og § 15 har du droppet helt ut i vurderingen din.

 

Når det kommer til om det vil innebære en urimlig kostnad for Netshop å erstatte denne med en ny med HDMI, så er dette bare svada og tull fra ende til annen. Og vil aldri bli vurdert i en evt rettsak.

 

Hvorfor er dette bare svada og tull? Hva ligger det bak en slik vurdering? Hvis du mener det er svada, hvorfor har du ikke selv vurdert denne problemstillingen? Den er meget relevant.

 

Den ville faktisk ha blitt vurdert i en rettssak vil jeg anta, i dette tilfellet forbrukerrådet og forbrukertvistutvalget. Netshop hadde nok påropt seg den sammen med avtaleloven § 32 og kjøpsavtalen deres. Du har ikke noen vurderinger opp mot dette, hvorfor ikke?

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Hehe, lønner seg å følge med på demosalgsidene til NetShop fremover. Kanskje man kan gjøre et kupp på en 360 uten HDMI. ;)

Men vil man ha den uten HDMI?

 

Kan tenke meg at det er aktuelt for mange. Jeg, derimot, skal koble den til en skjerm med VGA, DVI og HDMI. VGA til bærbar, DVI til stasjonær, og da er det HDMI igjen. Derfor var tilbudet interessant for meg.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Dette ble litt av en diskusjon, og det er jo i for seg "sunt" at det tydligevis er personer fra begge parter her.

 

Har selv jobbet ett år på varemottak for dataprodukter, og syntes det lukter litt rart av denne saken. Det er greit nok at MS da kanskje har sendt feil vare til Netshop, men det er en sak mellom MS og Netshop. Deretter har det jo skjedd en del feil hos Netshop : De som tok i mot varen skal faktisk sjekke at de har mottatt riktig vare. Har selv sendt tilbake 8 paller med printere nettopp fordi produsenten hadde satt feil varenummer på esken. Man skal faktisk sjekke hver enkelt vare opp mot varelinjer på PO og beskrivelse på eske/vare. Selv når vi mottok 50 RAM brikker på et brett, så ble hver enkelt brikke kontrollert (og tro det eller ei : det hendte at det var feil brikker i radene).

 

Det er helt klart det har skjedd en glipp her, men sånt skjer. Gode selskaper har derfor flere måter å fange dette opp : Nå er jeg ikke sikker på hva slags "sikkerhetsnett" Netshop har, men de som har meldt inn varene og funnet lokasjon på lageret for varen, kjører så varen ned til området hvor det er noen som setter den på plass. Disse kontrollerer igjen at det er riktig vare og antall mot det som har blitt meldt inn. Deretter har det jo skjedd en feil når en har plukket denne varen. Personen som plukker varen kontrollerer så at den varen han tar stemmer overens med det som står på plukklista. (skal gjerne krype til korset og si at jeg òg har meldt inn feil vare. Var noen hovedkort som hadde produktnr (eks.) 5646168135181454587VG, men så skulle vi hatt 5646168135181454587GV...) Deretter har det jo skjedd en feil når varen skulle pakkes, for også her er det viktig at varen kontrolleres... riktig vare, riktig antall. For alle kan gjør feil, og da er det viktig at det er flere ledd som tar kontrollen.

 

Og så er det denne påstanden som "skrivefeil". Det var aldri intensjonen til Netshop å selge Xbox 360 uten HDMI på tilbud.. det var vært klart hele veien at det skulle være MED HDMI. Så det å blåse saken ut av verden som en skrivefeil blir for dumt. De har rett og slett mottatt, plukket og pakket en feilvare! Det har ikke noe å si at "produktet mangler" noe som helst : det er feil produkt de har levert kunden!

 

Og alt dette er i og for seg greit, men det er måten de har håndtrert saken som dårlig. De kunne ha sagt : "Hvis du vil så kan du sende feilvaren tilbake og få pengene igjen, eller så skal vi prøve vårt beste å få anskaffet riktig vare til deg slik at du får det du bestilte. Vi skal prøve alt vi kan å få ordnet dette før jul, slik at dette ikke trekker ned julestemningen"

 

"WOW", tenker kunden.. "Dette er skikkelig service!"

Lenke til kommentar
QUOTE(SmoPe @ 12/12-2007 : 15:46) *

Når det kommer til om det vil innebære en urimlig kostnad for Netshop å erstatte denne med en ny med HDMI, så er dette bare svada og tull fra ende til annen. Og vil aldri bli vurdert i en evt rettsak.

 

 

Hvorfor er dette bare svada og tull? Hva ligger det bak en slik vurdering? Hvis du mener det er svada, hvorfor har du ikke selv vurdert denne problemstillingen? Den er meget relevant.

 

Den ville faktisk ha blitt vurdert i en rettssak vil jeg anta, i dette tilfellet forbrukerrådet og forbrukertvistutvalget. Netshop hadde nok påropt seg den sammen med avtaleloven § 32 og kjøpsavtalen deres. Du har ikke noen vurderinger opp mot dette, hvorfor ikke?

 

Når det kommer til vurdering om hva som er urimlig kostnad så finner jeg ikke så mange eksempler på dette, siden den oftest kommer i vurdering når det gjelder reperasjon kontra skaffe ny vare. I dette tilfellet vil jeg si at det er ganske åpenlyst å skaffe en ny og selge den gamle blir billigere enn å få installert HDMI på disse.

Snakket med en advokat angående en annen sak om urimlig kostnad, han sa at det med urimlig kostnad må ses i kontrast til hvor mye "tap" av penger, bruksnytte osv dette volder kjøper.

 

 

Vet ikke hvor mye Netshop vil tape på dette, men hvis vi sier at de ikke taper noe på de gamle konsollene siden de antakligvis får solgt de til innkjøpspris så er det bare tapet på de nye konsollene de bærer, vil tro at innkjøpsprisen ligger på ca 500kr under utsalgsprisen på ca 3000kr.

Disse må de selge for 2300 dermed taper de 200kr pr konsoll med porto og diverse blir det noe mer, men uansett så blir dette en dråpe i havet for Netshop sin del, ser vi det i betrakning av tap for kunden som spesifikt skulle ha med HDMI for å kunne bruke det opp mot sitt hjemmekinoanlegg og helt nye 42" og som dermed må kjøpe en ny, til dyrer pris og selge sin gamle enda billigere så vil jeg si ganske sikkert at kunden taper mer en det Netshop vil i dette tilfelllet.

 

Jeg tar som utgangspunkt i at man legger §16-C til grunn.

 

Når det gjelder avtaleloven så kan jeg litt for lite om den, men lurer på hvordan den kan overstyre forbrukerkjøpsloven i dette tilfellet.

 

Jeg vil gjerne at du KVTL skal komme med en vurdering av hvorfor avtaleloven skal gjelde og hvorfor §15 gjelder i dette tilfellet og hvilke muligheter man har hvis denne skal gjelde. Er vel mer sannsynlig at du har rett en jeg, for som sagt så er jeg kunn en lekman med litt intresse for dette, og tror nok at du har litt flere knagger å henge ting på en det jeg har.

 

Ps beklager dårlig quoting må snart lære meg det.

Lenke til kommentar

Jeg ville bare at dere skulle argumentere for det dere mente, da forstår man ihvertfall litt mer enn en hurtig konklusjon og får med mer av poengene som man har vurdert ting opp mot.

 

Og det er ikke utvilsomt at du kom med mange gode poeng i denne saken for at Netshop må tåle dette tapet.

 

Hovedreglen for all mangelbedømmelse er fkjl. § 15 første ledd:

 

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

Aldri hopp over denne, siden det er en ganske god hjemmel. Her avtalte selvfølgelig partene både pris samt at varen skulle ha HDMI utgang.

 

Så går man videre til annet ledd bokstav b:

 

svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

 

Helt klart at det foreligger mangel etter denne også, siden varen ikke hadde HDMI utgang.

 

§ 16 bokstav a er hjemmel for at det er mangel etter § 15 (§ 15 er ikke en hjemmel for mangel):

 

den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

 

Allerede her ser man at det er mangel etter § 15 (1) og § 15 (2) bokstav b.

 

Så kan man trekke inn § 16 c som supplering til dette. Da har man plutslig flere bein å argumentere for, samt flere hjemmler for at det foreligger en mangel.

 

Avtaleloven kan brukes siden den gjelder for alle avtaler, er en slags bakgrunnsrett som gjelder nåe ikke andre lover har noen andre bestemmelser. Men det er viktig å understreke at denne loven inneholder ingen hjemmel for at avtaler skal være bindende, men det gjør Norske Lov fra 1687 samt ulovfestet rett/ rettspraksis.

 

Etter § 32 så er det en bestemmelse som hindrer at åpenbare feilskrift ikke binder en person. Spørsmålet er om denne kommer til anvendelse i dette tilfelelt, noe jeg ikke tror siden det ikke var åpenbart at det forelå en feilskrift.

 

Så har man kjøpsavtalen der det sikkert står at skriftfeil ikke gjelder. Men i dette tilfellet er det tvilsomt om de kan dra fram denne, siden de fleste har fått på fakturaene/ kvitteringene at Xboxen skal ha HDMI utgang.

 

Men det er slike ting som Netshop vil bruke for alle pengene hvis de hadde blitt bragt inn for forbrukertvistutvalget.

Lenke til kommentar

Jeg snakket nettopp med Netshop, og vi ble enige om at jeg returnerer den HDMI-løse boksen.

 

De har i tillegg lagt inn en bestilling på den riktige maskinen, men jeg må nok vente til over jul med å få den, da den ikke var på lager.

Så foreløpig er jeg fornøyd med hvordan de har håndtert saken, ingen bortforklaringer fra Netshop's side. Kudos til dem.

Lenke til kommentar

Sendte en kjapp epost til Netshop og forklarte at jeg ventet på en telefon. Jeg fikk plutselig en telefon av han jeg snakket sammen med tidligere, som har tydeligvis akkurat fått klarhet i saken.

 

Han sa at de kommer til å få riktig vare inn om ca. 10 dager. Har man allerede sendt feilvaren sin i retur vil den riktige sendes ut umiddelbart. Skriv da en mail med returfraktbeløp og kontonummer (jeg sender kopi av kvitteringen) for å få pengene tilbake.

 

Akseptabel løsning, med en litt uheldig forsinkelse som gjør at vi ikke får pakkene til jul likevel.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Nei, men det er vel bra at de ordner opp synes jeg da. Uansett så hadde det ikke vært sikkert at dere hadde fått det før jul hvis de hadde hatt det på lager heller. Husk at posttiden tar noen dager i disse tider.

 

Hadde Netshop ville vært vrange så kunne de med enkelhet nektet omlevering, slik at skaen hadde trenert hos Forbrukerrådet og muligens FTU.

 

Så jeg synes de kom opp med en akseptabel løsning jeg.

Lenke til kommentar

Er morsomt å lese det du skriver KVTL.

 

Personlig så kan jeg ordlyden til forbrukerkjøpsloven. Men er helt blank når det gjelder korrekt bruk av den og andre lover. Er veldig glad for at du tar deg tid til å forklare litt rundt korrekt bruk og vurderinger.

 

For min del så har det vist seg at jeg kan mer en nok for å hamle opp med de fleste butikksjefer og ansatte. Men mot en advokat er det nok mer sannsynlig at jeg ville slitt, selv om jeg egentlig hadde hatt rett.

Lenke til kommentar

Hørte at Spaceworld nå selger Xbox 360 med hdmi til 2295. Noen andre som kjenner til dette? Har de dem i butikkene? Eller må man bestille via nettet?

 

Litt gira på å få meg xbox i dag.

 

 

Ringte spacworld og sjekket selv. Var snakk om Arcade.. Litt skuffet nå. Må altså vente på at netshop skal få ut fingen

Endret av hernar
Lenke til kommentar
Hørte at Spaceworld nå selger Xbox 360 med hdmi til 2295. Noen andre som kjenner til dette? Har de dem i butikkene? Eller må man bestille via nettet?

 

Litt gira på å få meg xbox i dag.

 

 

Ringte spacworld og sjekket selv. Var snakk om Arcade.. Litt skuffet nå. Må altså vente på at netshop skal få ut fingen

Arcade ligger på 2.300-2.500 kr. Premium på 2.700-3.000 kr. og Elite på 3.900-4.200 kr etter hva jeg har sett kjeder/butikker selge den for. Det har jo akkurat vært en prisnedgang på Premium (fra 3.500 til 3.000 kr. veiledende hvis jeg husker riktig) og gamle Core er byttet ut med Arcade som har fått med 5 spill og HDMI som også Premium har fått, så noen "gode" tilbud som Netshop var ute med skjer neppe uten at butikken taper godt med penger. Alle konsollene selges vel til under veiledende, så det vil si at butikkene går stort sett i null på selve konsollen. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...