Marbash Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Hei. Jeg har en Acer TravelMate 3280 som blir utrolig varm. På driver CDen følger det med en programpakke "Acer Empowering Technology". Med denne kan jeg sette ned prosessorytelsen til "Lav". Når jeg kjører Ubuntu 7.10, så blir maskinen veldig varm, kan virke som om ytelsen står på max. Jeg har prøvd å åpne programpakken til Acer via Wine, men det kommer bare opp ett bilde hvor jeg ikke får trykt på noe some helst. Jeg lurer derfor på om det finnes noen andre programmer som kan åpnes i Ubuntu for å få stilt ned ytelsen? Litt kronglete, men håper det er noen som skjønner det. Lenke til kommentar
Marbash Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2007 Kan det ha noe å si at PC-en kjører med intel duo core prosessor? Jeg vet ikke om Ubuntu kjører på begge to. Jeg har funnet et prog. hvor jeg kan overvåke tempen og ytelsen på kjernene. Men, programmet viser bare at det er den ene kjernen som jobber. Lenke til kommentar
humbuq Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 (endret) Kan det ha noe å si at PC-en kjører med intel duo core prosessor? Jeg vet ikke om Ubuntu kjører på begge to. Jeg har funnet et prog. hvor jeg kan overvåke tempen og ytelsen på kjernene. Men, programmet viser bare at det er den ene kjernen som jobber. Kjernen ubuntu bruker støtter SMP ut av boksen, er jeg ganske sikker på. 7.04 gjorde det i alle fall. Du kan bruke cpufreq for å utnytte intels speedstep-funksjonalitet - hvor du klokker ned prosessoren når den idler. Du kan forresten sjekke om dette er aktivert allerede. Når du vet at cpu idler, kjører du cat /proc/cpuinfo | grep 'cpu MHz' Hvis kjernene ser ut til å kjøre på en lavere frekvens enn de burde, er speedstep sannsynligvis aktivert. Og så kan du jo starte et eller annet cpu-intensivt - og kjøre kommandoen igjen for å se om den klokker opp kjernene dine. Hvilket skjermkort står i den? Endret 7. desember 2007 av humbuq Lenke til kommentar
Marbash Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2007 Kan det ha noe å si at PC-en kjører med intel duo core prosessor? Jeg vet ikke om Ubuntu kjører på begge to. Jeg har funnet et prog. hvor jeg kan overvåke tempen og ytelsen på kjernene. Men, programmet viser bare at det er den ene kjernen som jobber. Kjernen ubuntu bruker støtter SMP ut av boksen, er jeg ganske sikker på. 7.04 gjorde det i alle fall. Du kan bruke cpufreq for å utnytte intels speedstep-funksjonalitet - hvor du klokker ned prosessoren når den idler. Du kan forresten sjekke om dette er aktivert allerede. Når du vet at cpu idler, kjører du cat /proc/cpuinfo | grep 'cpu MHz' Hvis kjernene ser ut til å kjøre på en lavere frekvens enn de burde, er speedstep sannsynligvis aktivert. Og så kan du jo starte et eller annet cpu-intensivt - og kjøre kommandoen igjen for å se om den klokker opp kjernene dine. Hvilket skjermkort står i den? ATI Mobility X1600 med 512MB HyperMemory. Lenke til kommentar
Marbash Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2007 Det står at CPU kjernene kjører på 1000Mhz, mens prosessorenes hastighet egentlig er på 1,66Ghz. Ser ut som om det du snakker om er aktivert da, eller? Lenke til kommentar
humbuq Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 (endret) Det står at CPU kjernene kjører på 1000Mhz, mens prosessorenes hastighet egentlig er på 1,66Ghz. Ser ut som om det du snakker om er aktivert da, eller? Ja. Sjekk ATi powerplay status ved å kjøre aticonfig --lsp Hvis dette ikke funker - og du kjører compiz fusion, prøv å legge til 'DISPLAY=:0' foran kommandoen. Sånn: DISPLAY=:0 aticonfig --lsp Mitt kort har tre states: $ aticonfig --lsp core/mem [flags] ----------------- * 1: 209/135 MHz [low voltage] 2: 392/252 MHz [default state] 3: 425/378 MHz [performance mode] 1 (low voltage), 2 (default) og 3 (performance). Her ser du at mitt kort kjører i 'low voltage'. Dette gjør at chipen holder seg kaldere - og at jeg sparer strøm om jeg kjører på batteri. For å bytte powerstate: aticonfig --set-powerstate=n Hvor n er et tall tilknyttet en av powerstatene dine. Samme med denne kommandoen som den over når det gjelder compiz fusion: DISPLAY=:0 aticonfig --set-powerstate=n Jeg kjører denne kommandoen i ~/.xinitrc for å sette chipen min i 'low voltage'-mode når X starter: aticonfig --set-powerstate=1 & (er ikke sikker på om den '&'-en er nødvendig, men jeg tok den med - og det fungerer) Og så bytter jeg bare manuelt til 'performance' eller 'default' dersom jeg skal gjøre et eller annet 3D-intensivt. E: Omformulerte meg litt. Endret 7. desember 2007 av humbuq Lenke til kommentar
Marbash Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2007 Det står at CPU kjernene kjører på 1000Mhz, mens prosessorenes hastighet egentlig er på 1,66Ghz. Ser ut som om det du snakker om er aktivert da, eller? Ja. Sjekk ATi powerplay status ved å kjøre aticonfig --lsp Merk at hvis du kjører compiz fusion må du legge til 'DISPLAY=:0' foran kommandoen. Sånn: DISPLAY=:0 aticonfig --lsp Mitt kort har tre states: $ aticonfig --lsp core/mem [flags] ----------------- * 1: 209/135 MHz [low voltage] 2: 392/252 MHz [default state] 3: 425/378 MHz [performance mode] 1 (low voltage), 2 (default) og 3 (performance). Her ser du at mitt kort kjører i 'low voltage'. Dette gjør at chipen holder seg kaldere - og at jeg sparer strøm om jeg kjører på batteri. For å bytte powerstate: aticonfig --set-powerstate=n Hvor n er et tall tilknyttet en av powerstatene dine. Samme med denne kommandoen som den over når det gjelder compiz fusion: DISPLAY=:0 aticonfig --set-powerstate=n Jeg kjører denne kommandoen i ~/.xinitrc for å sette chipen min i 'low voltage'-mode når X starter: aticonfig --set-powerstate=1 & (er ikke sikker på om den '&'-en er nødvendig, men jeg tok den med - og det fungerer) Og så bytter jeg bare manuelt til 'performance' eller 'default' dersom jeg skal gjøre et eller annet 3D-intensivt. Haha. Jeg tror nok at dette har en god del med saken å gjøre ja. For det viste seg at min står som standard i nummer 3, og i tillegg står det "Overclocked" i parentes bak. Skal se om det hjelper nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå