Gå til innhold

Statens Vegvesen Foreslår kjørerestriksjoner for ungdom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flerdelt oppkjøring kunne vært en løsning. Jeg kjører selv en halvtime omtrent hver dag (fram og tilbake fra trening), og gjort det de siste tre månedene. I tillegg kommer jo langeveiskjøring til besteforeldre ogslikt et par ganger i måneden. Fortsat ett halvt år til jeg kan ta lappen, og jeg har vært borti mye merkelig kjøring og situasjoner som jeg selv synes jeg har håndtert godt.

 

Hvis jeg da faktisk består oppkjøringen, hvorfor skal jeg da måtte pålegges restriksjoner som forbud mot natteskjøring og helgekjøring, når jeg allerede har masse erfaring på slik kjøring? Og dette er veldig inviduelt, så ved en flerdelt oppkjøring istedenfor ett kurs med glattkjøring, ett kurs med mørkekjøring og ett kurs med langkjøring, så skulle vel også oppkjøringen inneholdt alle de samme tre elementene, pluss bykjøring. Samme "temanene" to ganger, bare en som kurs og en som del av oppkjøring. Da er det lett å luke ut de som mangler erfaring på disse punktene.

 

For jeg kjører mye for tiden for å kunne skaffe meg plenty med erfaring, slik at jeg er best rustet til å kjøre mye når jeg er 18 uten å sette folk i fare. Både for min egen del, og for andres del. For jeg tror allerede nå at jeg sitter inne med nok erfaring til å faktisk bestå en oppkjøring med dagens system, men mener at jeg på langt nær er en god sjåfør som burde slippes fritt ut i traffikken.

Lenke til kommentar

Disse, og alle andre latterlige restriksjonsforslag ment for unge sjåfører er helt bak mål. Det man trenger for å bli en god sjåfør er trening, trening og atter trening. Hvis man da 

pålegger unge og tilsynelatende uerfarne sjåfører forbud og restriksjoner, så blir de jo ikke noe flinkere til å håndtere vanskelige situasjoner 

uansett, og da forsvinner jo hele poenget med restriksjonene og forbudene.

 

 

 

edit: Hva faen er galt med teksteditoren?

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar

Alle disse restriksjonene er ren Bullshit og ødeleggende.

 

-Dersom motorveiforbud: Folk kjører alternative ruter for å nå målet. Da også evt over fjellet, gamle e18 veier, bondeveier etc... Disse er mer slitne, trange og farligere.

 

-Dersom nattforbud: Jeg sier bare wtf? Natta er mindre trafikk, mindre farlige situasjoner å havne opp i. Og blaster88s påstand om at nattkjøring er for det meste unødvendig så må jeg bare si at du lever i feil verden (råneverden?).

Det finnes utallig mange studenter og andre 18åringer som jobber eller pender. Eks: Du har helgjobb i hjembyen din og hver søndag kveld/natt så kjører du hjem igjen til hybelen slik at du kan være klar for skolen igjen mandags morgen. Er dette unødvendig?

Du får jobb som securitas og nattkjøring kreves, unødvendig?

Du har en jobb som sykepleier og har nattskift, unødvendig?

 

Det skal også sies at Norge er et land der det er mye mørkt. Se Nordnorge! Skal det være kjøreforbud for de ferske 4 måneder av året??

 

Nei. Dette forbudet er helt på tryne og vil sette arbeidsnorge flere skritt tilbake!

Ikke glem at ungdomment tar mange drittjobber som er innebærer å ha bil som ikke voksene vil ha.

Lenke til kommentar
Fra artikkel
I granskningsrapporten kommer det også frem at det er kjent av veistandarden på ulykkesstedet er kritikkverdig.

+ Dårlig bil

+ Uerfaren sjåfør

 

2-3 Faktorer staten er skyldig i. Billigare bilar, betre (offentleg?) kjøreopplæring og betre vegar så hadde alt vore i orden :) .

 

Evt. kan sjåføren huske følgende visdomsord fra teorikurset: tilpass hastigheten etter forholdene.

 

Men, neida. Skyld på den onde Staten.

Lenke til kommentar
-Dersom nattforbud: Jeg sier bare wtf? Natta er mindre trafikk, mindre farlige situasjoner å havne opp i. Og blaster88s påstand om at nattkjøring er for det meste unødvendig så må jeg bare si at du lever i feil verden (råneverden?).

Det finnes utallig mange studenter og andre 18åringer som jobber eller pender. Eks: Du har helgjobb i hjembyen din og hver søndag kveld/natt så kjører du hjem igjen til hybelen slik at du kan være klar for skolen igjen mandags morgen. Er dette unødvendig?

Du får jobb som securitas og nattkjøring kreves, unødvendig?

Du har en jobb som sykepleier og har nattskift, unødvendig?

 

Det skal også sies at Norge er et land der det er mye mørkt. Se Nordnorge! Skal det være kjøreforbud for de ferske 4 måneder av året??

 

Nei. Dette forbudet er helt på tryne og vil sette arbeidsnorge flere skritt tilbake!

Ikke glem at ungdomment tar mange drittjobber som er innebærer å ha bil som ikke voksene vil ha.

Eg gjentar meg sjøl:

 

Kjøring om natta er i svært mange tilfeller helt unødvendig.

Ikkje all, men veldig mykje av nattkjøringa meiner eg er unødvendig. Kjørerestriksjoner er noke som kan kutte ned på slik kjøring og på antall ulykker. Eg seier ikkje at forslaget er perfekt og ikkje kjem til å gå ut over "uskyldige," men eg meiner at forslaget totalt sett er såpass bra at det bør ut til høring og bearbeiding for å sjå om det er mulig å gjer noke ut av det.

 

Eg har tru på forslaget, men eg har ikkje tru på at det kjem i ei slik form at dine skrekkscenario blir aktuelle.(At det blir ulovlig å kjøre 4 måneder i året i Nord-Norge)

Endret av blaster88
Lenke til kommentar

Så du sier at det skal bli forskjellsbehandling på en nordlending og en sørlending?

Så da om jeg melder flytting til nordnorge så får jeg utvida disp? :p

 

Uansett. Hvor du har "Svært mange" ifra vet jeg ikke... er det "svært mange " fra der du bor, eller dine venner?

Hva er "svært mange" i forhold til, Norges befolkning eller de du kjenner?

Har du en link på disse kildene?

 

Det tviler jeg på... Ser du derimot på:

- hvor mange som studerer som _ikke_ bor hjemme og har lappen.

- hvor mange som har jobb som krever bil og evt jobbing på kveld

- hvor mange som bor såpass langt borte at de må bruke bil til og fra jobb, som i tillegg har nattskift

 

Det finnes sikkert fler.... Summerer du opp disse og stiller dem opp mot "svært mange" som du vet om... Så er de ikke så mange likavel tror jeg.

 

En annen ting, hvor mange ulykker der det på kveld vs dag der sjåfør er mellom f.eks 18-20 år der sjåføren er direkte årsak til ulykke ved uaktsom kjøring?

 

Jeg mener at nattkjøring er like nødvendig som dagkjøring. Husk at det er mørkt kl 0600 på morran da folk kanskje skal opp og dra på jobb/skole. Skal det også da være ulovlig. Er jo mørkt da og.

 

 

psilocybe: Det er helt korrekt, tillpass etter forholdene. Kjører man på landveier som er mye dårligere enn motorveier så er dette somregel umerkede veier.. Noe som betyr 80km/t. Kjører man da 80? Ikke nødvendigvis. Ofte er dette veier som ikke egner jeg mer enn 60-70km/t. Litt vett, det er alt som skal til...

Endret av Wabby
Lenke til kommentar
Jeg synes (unskyld språket) faen ikke det er greit om 18-åringen jeg møter i en sving ikke takler hjulslipp når det er min bil han kanskje treffer.

 

Jeg mista forrige motorsykkelen min, ferien min og havna på sykehus fordi en snørrvalp ikke hadde vett til å se seg for. Nei, det må da være hevet over ALL tvil at det er ALT for enkelt å få førerkort i Norge!

 

Det med at du sier at det er alt for lett å få førerkort i Norge, tror jeg ikke du hadde sagt hvis du hadde vært 18år og har endelig klart å spare opp til det lappen koster (rundt 20 lilla lapper). Hvis det skal bli enda vanskeligere blir det som oftest dyrere også. Skulle ikke forundere meg, om det blir vanskeligere at minsteprisen på klasse B fyker over 30 000.

Lenke til kommentar
Det med at du sier at det er alt for lett å få førerkort i Norge, tror jeg ikke du hadde sagt hvis du hadde vært 18år og har endelig klart å spare opp til det lappen koster (rundt 20 lilla lapper). Hvis det skal bli enda vanskeligere blir det som oftest dyrere også. Skulle ikke forundere meg, om det blir vanskeligere at minsteprisen på klasse B fyker over 30 000.

Jeg fikk en tanke her. Det vil jo neppe bli lettere og billigere å ta førerkort i fremtiden, staten lesser jo på stadig flere ting i førerundervisningen fordi de vil vi skal være så flinke og gode sjåfører. Hva om man hadde et system, noe a la Lånekassen, hvor staten forskutterer og/eller dekker deler av utleggene. Det kunne enten være en generell ordning, eller en ordning hvor folk som kan dokumentere nedsatt fremkommelighet eller tar utdanning til en jobb hvor mobilitet er viktig (feks rørlegger, elektriker osv) kan få nytte av det. Da ville det bli lettere å utvide og gjøre kjøreundervisningen mer omfattende, da ungdommene ikke lenger trenger betale alt med en gang fra egen lomme uansett.

 

Men spørs om en slik ordning ville vært så bra, med tanke på alt det ville ført med seg av byråkrati og eventuelt enda en anledning for ungdom til å sylte seg ned i gjeld (hvis det blir låne-opplegg og ikke bare "kjørestipend"). Bare en streiftanke, ikke tro at jeg mener alt jeg skriver så alvorlig nå :p

Lenke til kommentar
Hva skal hinde folk i å kjøre for fort hele tiden da? Moral?

Eller forventer du at det skal være en politibil på hver mil som kjører rundt passer på.

 

Hadde heller folk kjørt i med en forsvarlig fart så hadde det blitt mindre kontroller.

Folk vil ikke kjøre forsvarlig fart så snart de får lappen.

 

Foresten. Hvorfor NATTforbud? De fleste ulykker skjer under perfekte forhold og sol. Om natta er det lite trafikk og ulykkene går som regel utover en selv. Don't see the point.

Lenke til kommentar

Enslig kjøretøy utfor veien

 

I alt: 1364

13-17: 18

18-19: 242

20-24: 264

25-39: 367

40-59: 290

60-69: 95

70-79: 59

80+: 27

 

 

 

Her ser en jo det ungdom oftest utsettes for. Og selv om det ikke står noen grunner så tipper jeg det er høy fart og natten som er skyld i dette, for de er ikke så dårlige sjåfører at de ikke kan holde seg på veien med normal fart. Natten fordi det er enklere å kjøre raskt uten å møte noen. Skulle 25-39 ha prosentvis ha like mange her så hadde det vært over 3000 bare hos dem.

 

Kilde: SSB, toppen altså.

 

 

Er vel ikke helt din egen sak når det er brannvesen/ambulanse som skal kutte deg ut av bilen og frakte deg avsted. Ikke ett hygglig syn.

 

+familien og økonomien bare for å ta med den.

 

 

 

Edit: Ooops, forumet liker ikke mellomrom ^^

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar
Men spørs om en slik ordning ville vært så bra, med tanke på alt det ville ført med seg av byråkrati og eventuelt enda en anledning for ungdom til å sylte seg ned i gjeld (hvis det blir låne-opplegg og ikke bare "kjørestipend"). Bare en streiftanke, ikke tro at jeg mener alt jeg skriver så alvorlig nå :p

 

 

Virker som en flott tanke. Men, da kommer nok en gang spm. om klimaet inn igjen. Hvis det blir stipend på førerkort, så kommer det til å bli flere førerkort, og igjen fører flere førerkort til flere biler, som igjen gir større utslipp. :p Men, for all del, et godt forslag for å la ungdom slippe å få enda mer gjeld enn det de får i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...