Gå til innhold

Statens Vegvesen Foreslår kjørerestriksjoner for ungdom


Anbefalte innlegg

Grunnen til at de vil nekte nattekjøring er ikke fordi de ikke tror ungdommen klarer å kjøre om natta, men at enkelte ungdommer kjører som no j.. griser om natta..

 

Det er ikke et spørsmål om erfaring og reflekser, men heller et spørsmål om modenhet, spørru meg.

 

Vel, nå er det mange som kjører som noen jævla griser om dagen også, også på glatta. Skal vi bare låse inne alle ungdommene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...

Vel, nå er det mange som kjører som noen jævla griser om dagen også, også på glatta. Skal vi bare låse inne alle ungdommene?

 

HYSJ!! Ikke si det! Tenk om noen fra Vegvesenet ser dette!! Må ikke finne på å gi slike ideer :p

 

Neida, men det er spesielt mye stygg kjøring om natta. Også er det jo diverse byer som har sett seg dr.. lei av rånere som svir av gummi midt på svarteste natta..

Lenke til kommentar
HYSJ!! Ikke si det! Tenk om noen fra Vegvesenet ser dette!! Må ikke finne på å gi slike ideer :p

 

Neida, men det er spesielt mye stygg kjøring om natta. Også er det jo diverse byer som har sett seg dr.. lei av rånere som svir av gummi midt på svarteste natta..

Da er det vel strengt tatt dekket som dør, ikke føreren?

Endret av Heatsink
Lenke til kommentar
Grunnen til at de vil nekte nattekjøring er ikke fordi de ikke tror ungdommen klarer å kjøre om natta, men at enkelte ungdommer kjører som no j.. griser om natta..

 

Det er ikke et spørsmål om erfaring og reflekser, men heller et spørsmål om modenhet, spørru meg.

Og den kommer med kanskje med erfaring.

 

Kjøring om natta er i svært mange tilfeller helt unødvendig. Man er i tillegg som regel mer utslitt om natta. Er man da uerfaren eller umoden eller whatever så er det lett for at det kan skje ulykker. Eller i verste fall at små ulykker blir til store og dødlige på grunn av feil handling hos en uerfaren trøtt og distrahert sjåfør....

Endret av blaster88
Lenke til kommentar

Etter min mening er det for lett å få førerkort i Norge. Teorien bryr jeg meg ikke så mye om, men det er alt for mange på veien med dårlige PRAKTISKE skills. Jeg ser titt og ofte folk som kjører i grøfta på strak motorvei her jeg bor. Det som skjer er at det er oppoverbakke og glatt. Når folk gir gass opp bakken får de hjulspinn, med påfølgende panikk. I min verden betyr det at de ikke har praktiske skills til å takle en uforutsett situasjon. En del av førerprøven og en stor del av opplæringa burde absolutt foregå på bane, med innlagte uforutsette hendelser. De som får panikk og ikke takler at hekken seiler ut eller at bilen går rett fram når de prøver å svinge burde ikke få lov til å kjøre på offentlig vei. (vi kan ikke salte alle landets veier bare)

 

Enkelt, altså en mer utfordrende førerprøve. De som har det i blodet vil bestå med et minimum av opplæring, mens de som har tungt for å lære ikke slipper løs på veien før de mestrer uforutsette hendelser.

Lenke til kommentar

At man faktisk kan stryke til oppkjøring, for så å ta ny oppkjøring igjen etter 2 uker uten noe krav til mer opplæring i mellomtiden er vel strengt tatt bare en av mange ting de kunne ha forbedret. Stryker man på oppkjøring har man ikke nok kompetanse, enkelt og greit.

Lenke til kommentar
At man faktisk kan stryke til oppkjøring, for så å ta ny oppkjøring igjen etter 2 uker uten noe krav til mer opplæring i mellomtiden er vel strengt tatt bare en av mange ting de kunne ha forbedret. Stryker man på oppkjøring har man ikke nok kompetanse, enkelt og greit.

 

4 uker, to uker er for teoriprøven:)

Lenke til kommentar
At man faktisk kan stryke til oppkjøring, for så å ta ny oppkjøring igjen etter 2 uker uten noe krav til mer opplæring i mellomtiden er vel strengt tatt bare en av mange ting de kunne ha forbedret. Stryker man på oppkjøring har man ikke nok kompetanse, enkelt og greit.

Oppkjøingen varer en hel time, og når man er vanvittig nervøs er det vanskelig og ikke gjøre en eneste feil eller bli ubesluttsom et øyeblikk. Dessuten er det vel lite ulykker av ungdommer som akkurat har fått lappen. Det tar gjerne noen måneder og bli dristig, og da er det ikke lenger ren kompetanse det står på.

Lenke til kommentar
At man faktisk kan stryke til oppkjøring, for så å ta ny oppkjøring igjen etter 2 uker uten noe krav til mer opplæring i mellomtiden er vel strengt tatt bare en av mange ting de kunne ha forbedret. Stryker man på oppkjøring har man ikke nok kompetanse, enkelt og greit.

Oppkjøingen varer en hel time, og når man er vanvittig nervøs er det vanskelig og ikke gjøre en eneste feil eller bli ubesluttsom et øyeblikk. Dessuten er det vel lite ulykker av ungdommer som akkurat har fått lappen. Det tar gjerne noen måneder og bli dristig, og da er det ikke lenger ren kompetanse det står på.

Og en fersk sjåfør blir IKKE nervøs når hekken kommer ut i en sving og han ser rett inn i SCANIA-skiltet mellom to lykter...??

 

Det er akkurat det jeg vil fram til. Ferske bilførere må være gode nok til å prestere også under press.

Lenke til kommentar
At man faktisk kan stryke til oppkjøring, for så å ta ny oppkjøring igjen etter 2 uker uten noe krav til mer opplæring i mellomtiden er vel strengt tatt bare en av mange ting de kunne ha forbedret. Stryker man på oppkjøring har man ikke nok kompetanse, enkelt og greit.

Oppkjøingen varer en hel time, og når man er vanvittig nervøs er det vanskelig og ikke gjøre en eneste feil eller bli ubesluttsom et øyeblikk. Dessuten er det vel lite ulykker av ungdommer som akkurat har fått lappen. Det tar gjerne noen måneder og bli dristig, og da er det ikke lenger ren kompetanse det står på.

Og en fersk sjåfør blir IKKE nervøs når hekken kommer ut i en sving og han ser rett inn i SCANIA-skiltet mellom to lykter...??

 

Det er akkurat det jeg vil fram til. Ferske bilførere må være gode nok til å prestere også under press.

Vil si det er en vesentlig forskjell på ei burugle som skal granske enhver bevegelse du gjør (jada, overdrivelse) enn at man kjører for seg selv uten at noen skal se kritisk på ethvert valg du foretar deg.

Lenke til kommentar

Jeg synes (unskyld språket) faen ikke det er greit om 18-åringen jeg møter i en sving ikke takler hjulslipp når det er min bil han kanskje treffer.

 

Jeg mista forrige motorsykkelen min, ferien min og havna på sykehus fordi en snørrvalp ikke hadde vett til å se seg for. Nei, det må da være hevet over ALL tvil at det er ALT for enkelt å få førerkort i Norge!

Lenke til kommentar
At man faktisk kan stryke til oppkjøring, for så å ta ny oppkjøring igjen etter 2 uker uten noe krav til mer opplæring i mellomtiden er vel strengt tatt bare en av mange ting de kunne ha forbedret. Stryker man på oppkjøring har man ikke nok kompetanse, enkelt og greit.

Oppkjøingen varer en hel time, og når man er vanvittig nervøs er det vanskelig og ikke gjøre en eneste feil eller bli ubesluttsom et øyeblikk. Dessuten er det vel lite ulykker av ungdommer som akkurat har fått lappen. Det tar gjerne noen måneder og bli dristig, og da er det ikke lenger ren kompetanse det står på.

Ja og? man skal takle det fint selv om man er nervøs. Forøvrig hadde nok forsikringene vært lavere om det faktisk var færre ulykker blant ungdommer, enn det som er tilfellet i dag. I tiden før oppkjøringen min møte jeg 2 ganger på biler (med henger) som kuttet svinger, det er ikke særlig kos når begge tilfellene skjedde i svinger med dårlig sikt, i sånne saker marker man fort om man har kontroll under stressende situasjoner eller ikke. Etter det var oppkjøringen ganske behagelig i forhold. :)

Lenke til kommentar
Ånei stakkars dere må se på han blodige fyren som har kræsja på mc. Please. Man ser ekkle, irriterende, grufulle ting daglig på TV, internett, i virkeligheten ect. Tenk heller på sykkelføreren du. Men ja, det går som regel kun utover mc-føreren og ikke i stor grad utover andre personer/kjøretøy. Altså, det er deg selv du utsetter for fare, mens i bil er det et mye høyere sansyn for å også utsette andre for fare.

 

Og ja, det burde være ok å drepe seg selv. Det er din kropp. Do whatever u want with it. Staten er ikke her for å være moralske. Senk aldersgrensen på tung til 18 år. La bil forbli som den er.

 

At man dreper og skader seg selv er jo som du sier din sak, og ingen andre sin.

Men konsekvensene av at du ikke kjenner din egen begrensing den dagen du krasjer og blir lam i fra nakken og ned koster penger. Og jeg er overhodet ikke interisert i å betale for at folk skal kjøre som idioter og havne i rullestoler, på sykehjem osv.

Hadde det bare vært deg selv et eventuelt krasj hadde gått ut over, så hadde jeg gitt meg en god f, men slik som det er i dag, så er det ikke bare den forulykkede som blir belastet, og dermed mener jeg at man burde beholde ordningen vi har i dag.

 

 

Når det gjelder gradering av førerlort klasse B så er jeg skeptisk, da det er mange 18-åringer som har et legitimt behov for å kjøre til alle døgnets tider i jobb sammenheng. Det som hadde vært et alternativ er å straffe de som kjører uaktsomt (høy fart o.l.) med restriksjoner, men det blir sansynligvis vanskelig å kontrollere noe slikt.

Lenke til kommentar

Er vel ikke helt din egen sak når det er brannvesen/ambulanse som skal kutte deg ut av bilen og frakte deg avsted. Ikke ett hygglig syn.

 

Hadde vært morsomt med en avstemming her. En for 18-20 åringer om de er for eller mot restriksjoner og en for 20 pluss. Ikke det at en ikke kan tippe seg frem til resultatet da men.

Lenke til kommentar

Det er bullshit med å gjøre kravene stregere og innføre enda flere ting og skape et enda mer avansert system. Når man endelig først har fått lappen så kjører man gris uansett hvor vanskelig det var å ta den. Det som må til er mer politi og mindre trafikkontroller (eneste politiet bruker tiden sin på).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...