Marbash Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2007 Som faktisk flere her sier. Så er det faktisk ikke bare unge sjåfører som er uerfarne. Alle er det på ett eller annet tidspunkt, uansett hvor gammel man er når man får lappen på enten motorsykkel eller bil. Lenke til kommentar
thrice Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 *snip* Det var biler du beskriver der jeg mener er skikkelige biler. En bil med 250HK med bakhjulsdrift tror jeg er veldig vanskelig å styre for en uerfaren sjåfør på glatt veg, i forhold til en bil på 100-150HK med forhjulsdrift. Lenke til kommentar
nercix Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 A-Jay: I mi meining burde opplæringa bli lagt inn som obligatorisk i den norske skulen. Fleire timar og mellom anna ein del timar (9+) individuell (utan køyrelærar i bilen) køyring på bane, under forskellig føre. Dette for at eleven sjølv kan løyse ulike situasjonar, utan å få løysingane servert av køyrelærar. Evna til å løyse vanskelige situasjonar på kort tid, vil eg seie er ein av dei viktigaste eigenskapane til bilførarar. Det blir jo berre endå vanskeligare når restriksjonane gjeld til visse tider på døgnet eller visse vekedagar. Skal ein på eit arrangement som tar litt lenger tid enn planlagt sitt ein i knipa. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 (endret) Forslagene er på jordet. Det er de. Hovedproblemet ligger i uerfarne bilister. Hvis man hindrer de i å kjøre i en bestemt situasjon fordi de ikke er erfarne. Hvordan i pokker forventer de at man skal få noe erfaring og rutine i disse situasjonene da? Flere burde øvelseskjøre privat. Ellers er det vanskelig å hindre ulykker i å skje ved å sette ned så mange restriksjoner som mulig. Som bare virker hindrende, fremfor preventivt. Endret 7. desember 2007 av Rampage Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Flere burde øvelseskjøre privat. Jeg har da inntrykk av at de aller fleste som tar lappen, øvelseskjører privat? Lenke til kommentar
tsoiland Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 1. I Tyskland kan du få ein bil med sikkerheitsutstyret eg nemner til under 1000€. Og hvor mye er det i forhold til hvor mye tyskerne faktisk tjener? Hvor mye ville det vært om man skulle vektet i forhold til inntektsforskjellene i Tyskland og Norge? Med mindre bilene skal produseres i Norge betyr vell ikke dette noe? Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Det koster ikke så mye å få en bil opp til Norge. Det er avgiftshelvete som er problemet. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Har enkelte ikke sympati for unge sjåfører i det hele tatt? Jo. En prøver å få dei(vi) til å leve litt lenger enn 18 og et halvt... Kjørerestriksjonar om natta er då eit glimrande forslag. Ivertfall i helgene. Ser ingenting i veien med at ungdom med lite kjøreerfaring ikkje får kjøre biler fulle av fulle folk midt på natta. Det hadde blitt mykje mindre råning og unødvendig kjøring om nattestid av uerfarne sjåfører. Et slikt vedtak trur eg hadde reddet liv! Lenke til kommentar
Subishi Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 (endret) Syns folk overdramatiserer litt. Ungdommer som setter seg inn i en bil bør være fullstendig klar over risken de tar ved å påføre seg selv, andre, eller å selv å bli påført skader. Er ikke så voldsomt mye det går ann å gjøre med kolisjonsfrekvensen blandt unge i avgiftshelvette Norge, med Europas eldste bilpark, vestens verste veistandard og en skattepolitikk de rungdommer straffest hardt for å tjene over frikortgrensa. Endret 7. desember 2007 av Majestixx Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Flere burde øvelseskjøre privat. Jeg har da inntrykk av at de aller fleste som tar lappen, øvelseskjører privat? Selvfølgelig. Litt tåpelig formulert. Jeg mente selvfølgelig flere burde øvelseskjøre MYE MER privat Har enkelte ikke sympati for unge sjåfører i det hele tatt? Jo. En prøver å få dei(vi) til å leve litt lenger enn 18 og et halvt... Kjørerestriksjonar om natta er då eit glimrande forslag. Ivertfall i helgene. Ser ingenting i veien med at ungdom med lite kjøreerfaring ikkje får kjøre biler fulle av fulle folk midt på natta. Det hadde blitt mykje mindre råning og unødvendig kjøring om nattestid av uerfarne sjåfører. Et slikt vedtak trur eg hadde reddet liv! Så når skal de få lov til å kjøre om natta? Poenget er at uten den erfaringen så stiller de like likt uansett hvilken alder de er i når de faktisk får lov til det. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 [så det skal vere ok å drepe seg sjølv og utsette alle andre for det grufulle synet av ein motorsyklist klistra i fronten på ein trailer? For å ikkje snakke om kva den som kom i mot i si eiga kjørebane må føle etterpå. Ånei stakkars dere må se på han blodige fyren som har kræsja på mc. Please. Man ser ekkle, irriterende, grufulle ting daglig på TV, internett, i virkeligheten ect. Tenk heller på sykkelføreren du. Men ja, det går som regel kun utover mc-føreren og ikke i stor grad utover andre personer/kjøretøy. Altså, det er deg selv du utsetter for fare, mens i bil er det et mye høyere sansyn for å også utsette andre for fare. Og ja, det burde være ok å drepe seg selv. Det er din kropp. Do whatever u want with it. Staten er ikke her for å være moralske. Senk aldersgrensen på tung til 18 år. La bil forbli som den er. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Er ikke så voldsomt mye det går ann å gjøre med kolisjonsfrekvensen blandt unge i avgiftshelvette Norge, med Europas eldste bilpark, vestens verste veistandard og en skattepolitikk de rungdommer straffest hardt for å tjene over frikortgrensa. Med en slik holdning er det ikkje lett. Men det er heldigvis mange med en annen holdning, og derfor har eg stor tru på målet til statens vegvesen om 0 drepte og hardtskadde i trafikken. Så når skal de få lov til å kjøre om natta? Poenget er at uten den erfaringen så stiller de like likt uansett hvilken alder de er i når de faktisk får lov til det. Når de haropparbeidet seg erfaring ved å kjøre i dagslys selvfølgelig. Er ikkje dette innelysende? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 (endret) Er ikke så voldsomt mye det går ann å gjøre med kolisjonsfrekvensen blandt unge i avgiftshelvette Norge, med Europas eldste bilpark, vestens verste veistandard og en skattepolitikk de rungdommer straffest hardt for å tjene over frikortgrensa. Med en slik holdning er det ikkje lett. Men det er heldigvis mange med en annen holdning, og derfor har eg stor tru på målet til statens vegvesen om 0 drepte og hardtskadde i trafikken. Så når skal de få lov til å kjøre om natta? Poenget er at uten den erfaringen så stiller de like likt uansett hvilken alder de er i når de faktisk får lov til det. Når de haropparbeidet seg erfaring ved å kjøre i dagslys selvfølgelig. Er ikkje dette innelysende? Det er noe helt annet å kjøre i mørket. Og jo mer man gjør det, jo mer erfaren blir man. Det er slik det funker. Endret 8. desember 2007 av Rampage Lenke til kommentar
thamule Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Er ikke så voldsomt mye det går ann å gjøre med kolisjonsfrekvensen blandt unge i avgiftshelvette Norge, med Europas eldste bilpark, vestens verste veistandard og en skattepolitikk de rungdommer straffest hardt for å tjene over frikortgrensa. Med en slik holdning er det ikkje lett. Men det er heldigvis mange med en annen holdning, og derfor har eg stor tru på målet til statens vegvesen om 0 drepte og hardtskadde i trafikken. Så når skal de få lov til å kjøre om natta? Poenget er at uten den erfaringen så stiller de like likt uansett hvilken alder de er i når de faktisk får lov til det. Når de haropparbeidet seg erfaring ved å kjøre i dagslys selvfølgelig. Er ikkje dette innelysende? Det er noe helt annet å kjøre i mørket. Og jo mer man gjør det, jo mer erfaren blir man. Det er slik det funker. Ja, men vil ikkje ti tusen kilometer bak rattet i dagslys sannsynligvis gjere deg bedre forberedt til å begynne å kjøre under nedsatt sikt? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Er ikke så voldsomt mye det går ann å gjøre med kolisjonsfrekvensen blandt unge i avgiftshelvette Norge, med Europas eldste bilpark, vestens verste veistandard og en skattepolitikk de rungdommer straffest hardt for å tjene over frikortgrensa. Med en slik holdning er det ikkje lett. Men det er heldigvis mange med en annen holdning, og derfor har eg stor tru på målet til statens vegvesen om 0 drepte og hardtskadde i trafikken. Så når skal de få lov til å kjøre om natta? Poenget er at uten den erfaringen så stiller de like likt uansett hvilken alder de er i når de faktisk får lov til det. Når de haropparbeidet seg erfaring ved å kjøre i dagslys selvfølgelig. Er ikkje dette innelysende? Det er noe helt annet å kjøre i mørket. Og jo mer man gjør det, jo mer erfaren blir man. Det er slik det funker. Ja, men vil ikkje ti tusen kilometer bak rattet i dagslys sannsynligvis gjere deg bedre forberedt til å begynne å kjøre under nedsatt sikt? Sålenge man har til en stor grad mestret vanlig kjøring, som man selvfølgelig gjør når man har tatt lappen. Så er en hindring på nattkjøring unødvendig. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 (endret) Det å nekte ungdom å kjøre bil er å angripe problemet fra feil side. Å stramme inn straffereaksjonene et par hakk kan bidra til at yngre sjåfører er lettere på gassen. NÅR SKAL FOLK LÆRE SEG AT DET IKKE ER VEIEN ELLER BILEN SOM DREPER, MEN JYPLINGEN BAK RATTET?! Kjøre gammel bil på humpete vei er vel ikke et problem? En er da ikke avhengig av ABS eller bil fra 2004 for å kunne bremse?? Og om man ikke klarer å bremse innenfor en viss strekning, bør SKAL man tilpasse farten! Angående dette med ungdom og kollisjoner - finnes det statistikk som viser aldersgrupper - og som hovedsaklig tar sikte på personskader? Jeg kan tippe det er mange 18-19åringer som bulker, mens "front-mot-front"-statistikken toppes vel av 40 år gamle menn med dyre Audier? Hva tror dere? Endret 8. desember 2007 av Melkekartong Lenke til kommentar
thamule Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 (endret) Sålenge man har til en stor grad mestret vanlig kjøring, som man selvfølgelig gjør når man har tatt lappen. Så er en hindring på nattkjøring unødvendig. Statistikken er ikkje einig. Trur ikkje alle dei tusen som har dødd eller blitt skada i trafikken er einig med deg heller. En kan slik eg ser det, ikkje kjøre bil når en tar lappen. Og da meiner eg virkelig å kunne kjøre bil. Slik eg ser på dette med restriksjoner må det vere nattestid som er aktuelt. Å nekte folk å kjøre i mørket blir litt drøyt, men nattestid burde det vere gjennomførbart... EDIT: God natt Endret 8. desember 2007 av blaster88 Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 I utgangspunktet er det jo tryggest å kjøre på natta. Lite trafikk, liten risiko for uhell, osv.. Det er ikke pga sikt eller noe, men nettopp pga dette faktum. Lite trafikk fører til at de fleste kjører fortere enn de ellers ville gjort. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 (endret) Sålenge man har til en stor grad mestret vanlig kjøring, som man selvfølgelig gjør når man har tatt lappen. Så er en hindring på nattkjøring unødvendig. Statistikken er ikkje einig. Trur ikkje alle dei tusen som har dødd eller blitt skada i trafikken er einig med deg heller. En kan slik eg ser det, ikkje kjøre bil når en tar lappen. Og da meiner eg virkelig å kunne kjøre bil. Slik eg ser på dette med restriksjoner må det vere nattestid som er aktuelt. Å nekte folk å kjøre i mørket blir litt drøyt, men nattestid burde det vere gjennomførbart... EDIT: God natt Hvilken statistikk kan noensinne si noe om hvor erfarne sjåførene er i nattkjøring? En 23-åring kan ha mindre erfaring med nattekjøring enn en 18-åring. Man kan uansett ikke VIRKELIG kjøre bil før ett par år. Noen mestrer det aldri, andre tar det mye raskere. Så da blir det tåpelig å hindre de i å erfare nattekjøring, som er en helt annen opplevelse enn å kjøre i dagslys. Man er ikke noe bedre på nattkjøring fordi man har mestret finessene på dagtid. Jeg mener mestret som i at man kan kjøre bil, altså at man ikke sitter og lurer på hvordan man skal kjøre bilen. Endret 8. desember 2007 av Rampage Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Grunnen til at de vil nekte nattekjøring er ikke fordi de ikke tror ungdommen klarer å kjøre om natta, men at enkelte ungdommer kjører som no j.. griser om natta.. Det er ikke et spørsmål om erfaring og reflekser, men heller et spørsmål om modenhet, spørru meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå