Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Multiplier problem på asus a7n8x-x

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en litt gammel pc her som jeg tenkte jeg skulle få til å funke knirkefritt.

Hardware:

HK: ASUS A7N8X-X (nForce 2 400)

CPU: AMD Athlon XP-M 2200

Minne: DDR-PC2100 (266Mhz)

Alt funker greit, men jeg får ikke opp multiplier'en på cpuen slik den skal være. I følge div specs skal multiplier være 13.5x på denne cpuen. Les mer om specs her. Jeg skal kunne kjøre cpuen på standard som er 13.5x*133Mhz = 1795,5Mhz, men jeg klarer ikke kommer høyere enn 12.5x*133Mhz = 1662,5Mhz. Klarer ikke overklokke noe særlig med å øke fsb'en så vil gjerne få fiksa på multiplieren slik at den kjører på standard 13.5x.

Problemet ligger vist nok i at hovedkortet ikke gjennkjenner cpuen og dette er et kjent problem med nForce2 400. Det er vist slik at cpuer med multiplier under 12.5x skal bare kunne justere multiplier opp til 12.5x, mens cpuer med multiplier over 12.5x skal kunne justere over dette. Hvis jeg prøver å sette multiplier til 13.5x i bios så får jeg egentlig bare 5.5x, noe som kraftig reduserer hastigheten til cpuen.

Har også en lignende cpu, AMD Athlon XP 2100. Hvis jeg bruker denne så får jeg multiplier på 13x og alt funker som det skal. Men jeg vil heller bruke den andre pga. mindre kjerne, mindre varmeutvikling osv.

Ligger et lignende problem her.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...