Gå til innhold

Beste 19" skjerm under 2000?

tommyb

Anbefalte innlegg

Jeg vil bytte ut min 17" Targa fra midt på 90-tallet (4264-10) som har gjort en utmerket jobb. Den er imidlertid ikke lengre like klar, og jeg vil ha høyere oppløsning. Jeg går for 19" CRT.

Absolutt uoverstigelig øvre prisgrense 1999,95 kr.

Her er noen av de skjermene jeg har sett på til nå:

• (1695,-) Hyundai P910 Plus (PSdata |0.26 | 1600x1200@85)

(1895,-) Hyundai Q910S (PSdata | 0.25 | 1600x1200@85)

(1692,-) LG 99G ( Databutikken | 0.26 | 1600x1200@75)

(1719,-) Hansol 920P ( EasyPC | 0.26 | 1600x1200@75)

(1631,-) Samtron 96P (Databut. | 0.22?| 1600x1200@75)

Jeg har lest mest bra om Hyundai og mest dårlig om Hansol, samtidig som jeg har en følelse av at Samtron muligens er litt mer low-end enn resten. Jeg vurderer for øyeblikket Q910S som mest interessant.

Jeg vil gjerne høre om:

• -ting som irriterer med innstillingene

-feil

-stats vs. brukbare oppløsninger

-klarhet i bildet

-utseendet på skjermen

-en av disse versus en annen av disse

Jeg vil ikke høre:

• -'legg inn en ekstra tusenlapp'

-'du får hva du betaler for'

-'hadde en til 2000 og den nye til 3000 er mye bedre'

-'betal heller for sonys svindyre markedføring enn å kjøpe billig'

-'det er ikke ekte flatskjerm'

...da kommer jeg hjem til deg og slipper skjermen din gjentatte ganger på tærne dine. Eller svarer iallefall med CAPS LOCK.

-tommyb

(ubenyttet ressurs i en tøff IT-bransje)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er noen av de skjermene jeg har sett på til nå:

• (1695,-) Hyundai P910 Plus (PSdata |0.26 | 1600x1200@85)

(1895,-) Hyundai Q910S (PSdata | 0.25 | 1600x1200@85)

(1692,-) LG 99G ( Databutikken | 0.26 | 1600x1200@75)

(1719,-) Hansol 920P ( EasyPC | 0.26 | 1600x1200@75)

(1631,-) Samtron 96P (Databut. | 0.22?| 1600x1200@75)

Av disse har jeg personlig erfaring med LG og Samtron (riktignok forgjengeren 95P+ - jeg antar at 96P ikke er dårligere).

LG-en har jeg ikke sett i så høye oppløsninger, og har heller ikke brukt den særlig lenge om gangen. Men det jeg har sett av den, har vært greit. Jeg har derimot sett nøyere på Samtron-skjermen. Den har et meget skarpt bilde, og 1600*1200 er fullt brukbart, selv om jeg personlig synes 75 Hz blir lite. Tekstskarpheten er langt bedre enn på Sonys og Eizos toppmodeller til mange tusen kroner. Tro meg, jeg har prøvd endel "toppskjermer".

Fargegjengivelsen kan imidlertid ikke måle seg med Trinitron/Diamondtron-skjermer, men det kommer vel ikke som noen overraskelse. At skjermen ikke er flat, skal du ikke ta så tungt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Gå for huyndai skjermen til 1800,-

den har 0.25 dotpitch ....dersom jeg var deg ville jeg tatt en titt innom http.//www.jmdata.as de har rimelige brukte skjermer, og en helt utrolig god service.....

Jeg kjøpte meg en 21" Eizo skjem hos dem, som jeg synes var litt slapp i fargene. Da jeg ringte dem, fikk jeg byttet den i en Nokia, denne skjermen hadde klare fine farger, men jeg syntes ikke kontrasten var god nok (er litt kresen), ringte dem på nytt, og da fikk jeg en Compaq P110 Trinitron....denne skjermen ruuuler kostet meg 2800,- levert på døra...(de hentet og bringet skjermene fraktfritt hver gang(bor i Bærum))

...joda vet at dette er mye skryt, men det fortjener de jammen også...kommer nok til å bruke enhver anledning til å skryte av dem...

Lenke til kommentar

Har levd med Samtron 96P i ca 2 år nå. Det som er mest negativt er strømforsyningen som har en liten defekt som medfører en liten pipelyd når skjermen står i sovemodus. Kan få byttet den, men gidder ikke gjøre det..

Kjører 1280x1024@85Hz grei skarphet i bildet og jevnt over godt fornøyd med skjermen spes. tatt i betraktning prisen.

Andy

Lenke til kommentar

Kjøpte en Hyundai Q910 hos PS-Data, godt fornøyd med det kjøpet. Skjermen er TCO95 og ikke TCO99 pga. fargen på skjermen! En eller annen "ekspert" mener vistnok at det er bedre å sitte å se på en hvit skjerm enn en avslappende svart/alu look skjerm, enkelte har jo øya i bakhodet!

Bra oppløsning med høy oppdateringsfrekvens. Kjører den på 1280x1024@100Hz til vanlig og da kan jeg sitte i ukesvis uten å en gang gni meg i øya!

Det er gjerne ikke like bra bilde som en svindyr skjerm, men til den prisen har jeg fått mer enn god nok skjerm til det jeg er ute etter! Jeg ville ikke ha lagt i en ekstra 1000 lapp for å få en skjerm som er like stor støtter samme oppløsning med samme Hz, men med bittelitt bedre bilde, da venter jeg til jeg har råd til en skjerm til 10k. Lite aktuelt med noe i mellom der for meg på det nåværende tidspunkt.

Skjermen skal være dynaFlat og noen mener det ikker er skikkelig flatskjerm, men som jeg har sett av andre flate skjermer så er de akkurat like, så om den da bare ser flat ut, så driter vel jeg i om den egentlig ikke er det. Ser flat ut. Godt kjøp, nesten gratis, pen å se på, godt bilde, bra stats med høy oppløsning og mye instillingsmuligheter.

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar

"Har han først 2000kr så bør han bruke så mye så mulig for å få mest kvalitet ut av skjermen."

Ja, jeg vil ha den beste skjermen innenfor mitt lille budsjett, ikke den billigste... Og budsjettet blir ikke større før noen ansetter meg!

Jeg tenkte en stund på Q910 men så var det en uke her da det kom mye pes mot den. Så blant annet et bilde der det så ut som skjermen var en uke innenfor glasset. For meg er det ikke noe mål å ha flat skjerm. Faktisk er det litt sjarme i en skjerm med runde former :)

Nå vurderer jeg seriøst en brukt jmdata-skjerm, har lagt inn et par bud på QXL uten å få tilslag. Uansett regner jeg med å kjøpe en dyr skjerm innen 1-2 år, da gjør det ingenting at en skjerm jeg kjøper nå har brukt et par av sine sju år.

Targaen min var forresten den billigste 17" for omtrent sju år siden. Kan ikke tenke meg til at en billig 19" med bedre stats kan være så mye dårligere, og jeg har lenge vært fornøyd, jeg. Dessuten hadde vi nye, dyre triniton 21" Dell-skjermer der jeg jobba sist, og det er det værste søpla jeg har brukt. Sannsynligvis fordi de ikke tålte de ujevne strømkretsene i Oslo sentrum. Når trikken gikk forbi flytta bildet seg 2 cm! Etter det har jeg bare syntes det er dumt å betale for mye.

Tror det blir jmdata, eventuelt en Hyundai.

-tommyb

Lenke til kommentar
Kjøpte en Hyundai Q910 hos PS-Data, godt fornøyd med det kjøpet. Skjermen er TCO95 og ikke TCO99 pga. fargen på skjermen! En eller annen "ekspert" mener vistnok at det er bedre å sitte å se på en hvit skjerm enn en avslappende svart/alu look skjerm, enkelte har jo øya  i bakhodet!

En eller annen "ekspert" og en eller annen "ekspert" fru Blom... Dette er veletablerte fakta fra ergonomiens verden.

En ting jeg lurer på siden så mange her sier seg fornøyd med denne O910+. Synes ikke det ligger et lite lag av uskarphet (særlig på tekst) Ser dere ikke pikslene altfor tydelig (f.eks i Start-ikonet i Windows) ved å stikke hodet ganske nærme? Eller er det bare den skjermen her det er noe galt med.

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på siden så mange her sier seg fornøyd med denne O910+. Synes ikke det ligger et lite lag av uskarphet (særlig på tekst) Ser dere ikke pikslene altfor tydelig (f.eks i Start-ikonet i Windows) ved å stikke hodet ganske nærme? Eller er det bare den skjermen her det er noe galt med.

Jeg hadde en Hyundai F910(tror jeg) 19". Sendte den tilbake etter noen dager. Syntes den var både uskarp og "litt" stripete/kornete. Ville ikke anbefalt den til noen, selvom de er billige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...